Klumme:Gode takter, men også ubesvarede spørgsmål

Begge uddannelser skal være kvalitetsuddannelser, der supplerer hinanden, skriver sektorformand Kim Henriksen.
17. december 2024
I sit uddannelsesudspil om fremtidens professions og erhvervsrettede
videregående uddannelser lægger regeringen op til, at pædagoguddannelsen skal have et kvalitetsløft. Der skal være flere undervisningstimer, uddannelsen skal have en bedre balance mellem teori og praksis, og der skal være flere muligheder for efteruddannelse.
I FOA er vi grundlæggende glade for, at regeringen har fokus på at løfte den pædagogiske kvalitet. I 2023 konkluderede den nationale
kvalitetsundersøgelse på 0-2 årsområdet, at kvaliteten i mange daginstitutioner er utilstrækkelig. Derfor er det positivt, at der
tænkes mere praksisorienteret og i mulighederne for at specialisere sig fagligt.
Dog er der også elementer i udspillet, som giver anledning til bekymring. Det er usikkert, hvilke konsekvenser afkortningen af pædagog-uddannelsen vil få, og om afkortningen vil få betydning for balancen mellem pædagoguddannelsen og erhvervsuddannelsen til pædagogisk assistent.
FOA mener, at begge uddannelser skal være kvalitetsuddannelser, der supplerer hinanden.
Og at et løft af pædagoguddannelsen ikke må betyde forringelser af erhvervsuddannelsen til pædagogisk assistent. Ved at sikre, at perso
nalet har forskellige uddannelsesmæssige ind gange til det pædagogiske arbejde, kan vi skabe større diversitet i både personalegruppen og det pædagogiske arbejde. Det er denne mangfoldighed, der styrker den pædagogiske praksis og dermed kvaliteten.