Private bosteder efterlyser retningslinjer:Hvornår er en lederløn for høj?
Private aktører efterlyser klare regler, mens KL fokuserer på sammenhæng mellem pris og kvalitet.
19. november
Ejere af private botilbud har på fem år udbetalt 155 millioner kroner til sig selv.
Det viser Fagbladet FOAs gennemgang af 81 private botilbud. Ti tilbud står for mere end halvdelen af udbyttet – 87,4 millioner kroner.
Afsløringen har fået FOA til at kræve politisk handling.
"Der er nogen, der laver rigtig, rigtig mange penge på at drive private botilbud," siger næstformand Thomas Enghausen.
Men det er lovligt at udbetale udbytte fra sociale botilbud. Ifølge Mads Roke Clausen, der er direktør i LOS, Danmarks største brancheorganisation for private sociale tilbud, ligger udfordringen et andet sted: Kritikken fra socialtilsynet mangler præcision.
”Vi efterlyser en præcis redegørelse for, hvornår noget er uforholdsmæssigt dyrt. Vi vil for eksempel gerne have en konkret rettesnor for, hvornår en lederløn i tilsynets øjne er høj,” siger Mads Roke Clausen.
Han mener, at udbetalinger af udbytte på sociale tilbud kan være nødvendige, hvis de holdes inden for rimelige grænser.
”Det er vigtigt for Danmark og bidraget til velfærdssamfundet, at man har mulighed for at trække en fair forrentning af sin kapital ud. Uden den private kapacitet mister vi en masse innovationskraft og tilbud til nye målgrupper,” siger han.
Ressourcerne skal gavne borgerne
Det har ikke været muligt at få et interview med Kommunernes Landsforening (KL). I en skriftlig kommentar undlader Ulrik Wilbek, formand for KL’s socialudvalg, at svare på, om kommunerne er gode nok til at undersøge, om samme kvalitet kunne være leveret billigere.
Han fastslår, at midlerne på socialområdet skal gavne de borgere, der har brug for hjælp og støtte.
"Det er sådan, lovgivningen er i dag. Sociale tilbud har mulighed for at tage profit ud. Inden for de rammer skal kommunerne stadig sikre forsyningsforpligtelsen," skriver Ulrik Wilbek.
Han understreger vigtigheden af en stærk sammenhæng mellem pris og kvalitet.
”I matchet mellem borger og tilbud spiller pris og kvalitet – sammen med en lang række andre hensyn – naturligvis alt sammen en rolle. Socialtilsynet har en central rolle i at sikre dette, men de skal have de nødvendige kompetencer til at løse opgaven,” skriver han.
Wilbek nævner også, at KL og regeringen er i gang med at udvikle en ny takstmodel, der kan være med til at sikre en bedre sammenhæng mellem pris og kvalitet.