"Det er rigtig positivt": Ny teknologi har sænket ambulancers responstid
Ved hjælp af et automatisk system bliver nærmeste ambulance i Region Hovedstaden sendt af sted på under ét sekund.
07. januar
Hvert sekund tæller, når der opstår en livstruende situation. I Region Hovedstaden er hjælpen nu tættere på takket være et nyt system. Det oplyser regionen i en pressemeddelelse.
Konkret overvåger systemet, der hedder Logis, regionens ambulancer og sender automatisk den nærmeste afsted på under ét sekund ved a-kørsler.
Resultatet er kortere responstid og gavner både patienter og ambulancepersonale, lyder det.
"Vi sparer tid i forhold til manuelt at skulle sende alle transporterne ud. Når det skal gå hurtigt, er det en stor hjælp for vores medarbejdere, at systemet overtager nogle af opgaverne," siger Anja Erikson, der er chef for AMK Vagtcentralen, der omfatter 1-1-2 og disponering af ambulancerne.
Hurtigere responstid
Systemet blev indført i starten af 2024, og regionen har brugt det seneste år på at få det ordentligt implementeret. På nuværende tidspunkt dækker systemet 60 procent af a-kørslerne, oplyser regionen til Fagbladet FOA.
Siden indførslen af systemet er andelen af a-kørsler, der er fremme inden for 15 minutter vokset fra 97,4 procent til 98,9 procent.
Målt i minutter og sekunder er medianresponstiden faldet med 31 sekunder - fra 6 minutter og 40 sekunder til 6 minutter og 9 sekunder.
Vedvarende fokus på forbedring
Fra politisk side er der sat et mål om, at 93 procent af a-kørslerne skal være fremme hos patienten inden for 15 minutter.
Sådan så responstiden ud i de øvrige regioner
Responstider for a-kørsler for 3. kvartal 2024
(Tallene for 3. kvartal 2023 er angivet i parentes)
Region Nordjylland
Andel udrykninger fremme indenfor 15 minutter: 88,8 pct. (89,2 pct.)
Region Midtjylland
Andel udrykninger fremme indenfor 15 minutter: 92,5 pct. (92,2 pct.)
Region Syddanmark
Andel udrykninger fremme indenfor 15 minutter: 95,9 pct. (96,3 pct.)
Region Sjælland
Andel udrykninger fremme indenfor 15 minutter: 90,1 pct. (*)
*) Region Sjælland kunne på grund af nyt it-system ikke opgøre responstiderne for 3. kvartal 2023
Kilde: Beredskabsinfo.dk
Ifølge formand for regionens sundhedsudvalg, Jacob Rosenberg fra Konservative, er det vigtigt med et vedvarende fokus på, hvor der kan optimeres.
"Selvom vores ambulancer i forvejen når rigtig hurtigt frem til borgeren, er det vigtigt for os hele tiden at se på, om vi kan gøre nogle processer hurtigere og nemmere, og derfor er det rigtig positivt, at systemet kan bidrage til at nedbringe ventetiden," siger han.
Vil udbrede systemet
I Akutberedskabet undersøges nu muligheden for at brede systemet ud, så andre former for opgaver også kan blive sendt automatisk.
Det betyder dog ikke, at medarbejderne bliver overflødige, forsikrer Akutberedskabets direktør Thomas Reimann:
”Som med så meget andet teknologi, er der situationer, en computer ikke kan gennemskue, og hvor det kræver, at der er et menneske bag. Derfor er det godt, at vi har et miks, så vi hele tiden kan optimere situationerne, både for borgerne og for de ansatte.”