Trods mangel på personale vil KL ikke optage flere på uddannelsen til pædagogisk assistent

På trods af faldende ansøgninger til pædagoguddannelsen, vil Kommunernes Landsforening ikke være med til, at hæve kvoten på uddannelsen til pædagogisk assistent. Colourbox

Mens efterspørgslen på uddannet pædagogisk arbejdskraft stiger, falder antallet af nye elever på pædagoguddannelsen. Ifølge FOA er en oplagt løsning at hæve kvoterne på uddannelsen til pædagogisk assistent, men det spænder Kommunernes Landsforening (KL) ben for.

28. juli 2022

Optaget på pædagoguddannelsen er faldet med 13 procent sammenlignet med sidste år, viser nye tal fra Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.

Til gengæld fik 1.231 afslag, da de sidste år søgte ind på uddannelsen til pædagogisk assistent, fordi det såkaldte kvoteloft forhindrer, at flere kan tage uddannelsen til pædagogisk assistent.

Elever afvises i massevis trods mangel på faglært personale i daginstitutioner

Men selvom behovet for pædagogisk personale kun ser ud til at vokse, vil KL ikke hæve kvoterne på den pædagogiske assistent-uddannelse. Det skriver Dagbladet Information.

Til avisen begrunder KL det med et højt ledighedstal for dimittender på uddannelsen, og at der skal være større fokus på at få flere nye elever på social- og sundhedsuddannelserne.

KL har ikke haft mulighed for at svare på spørgsmål fra Fagbladet FOA, men har sendt et tidligere svar fra Michael Ziegler, formand for KL's Løn – og Personaleudvalg:

”Det er vigtigt med en høj kvalitet i vores daginstitutioner, og de pædagogiske assistenter spiller en meget vigtig rolle i den forbindelse. Jeg vil dog gerne advare mod at tro, at antallet af afviste til uddannelsen er et krisetegn, som der skal ageres på. Tværtimod. Det er kun godt, at uddannelsen er populær. Men ledigheden blandt de færdiguddannede er fortsat for høj til at øge optaget, og som samfund har vi en langt større udfordring med at få øget antallet af social- og sundhedshjælpere og -assistenter.”

Forhandlinger udskudt

Ifølge FOA er der dog hårdt brug for at hæve kvoterne på uddannelsen, hvis man vil imødekomme den stigende efterspørgsel på uddannet pædagogisk personale. Det mener Kim Henriksen, formand for Pædagogisk Sektor. Derfor arbejder FOA på at hæve kvoten fra de nuværende 1.050 til 2.800 studerende om året.

”Hvis vi skal have flere hænder på dagtilbudsområdet, skal vi også uddanne flere. Fokuserer vi ikke på uddannelserne, bliver udfordringerne langt større på dagtilbudsområdet. Hvis man ikke i kommunerne er fokuseret på rekrutteringen til dagtilbudsområdet, kommer man til at stå i problemer,” siger Kim Henriksen.

Dét argument, håber Kim Henriksen, vil overbevise KL i forhandlingerne, der startede før sommeren, men blev udskudt på grund af stor uenighed. 

Ifølge Kim Henriksen bør kommunerne tænke strategisk for at kunne rekruttere flere uddannede medarbejdere i fremtiden.

”Der skal sikres et bedre flow til uddannelserne. Vi ser ind i en fremtid, hvor der kommer flere børn. Det vil kræve langt flere pædagogiske medarbejder, og det er her pædagogiske assistenter er med til at give børne den bedste dag i dagtilbud. Det handler simpelthen om udbud og efterspørgsel,” siger Kim Henriksen.

To forskellige faglige områder

Lisbeth Nørgaard, formand for Danske SOSU-skoler, mener ikke, at lavere kvoter på uddannelsen som pædagogisk assistent kommer til at medføre flere nye elever til social- og sundhedsuddannelserne, sådan som KL håber på.

”Det er to forskellige faglige områder, så hvis de unge bliver afvist på pædagogisk assistent-uddannelsen, vælger de ikke bare at læse til sosu. Det svarer til, at en ung, der vil være smed, får at vide, at den unge i stedet kan gå i gang som frisør,” siger Lisbeth Nørgaard til Dagbladet Information.

Der er endnu ikke sat dato på nye forhandlinger om kvoter mellem KL og FOA.