Ny undervisning skal ruste SOSU-elever til at forebygge selvmord: ”Det skal ikke være farligt at tale om”
Undervisning i selvmordsforebyggelse skal på skoleskemaet for kommende ansatte i ældreplejen.
05. august
For at styrke den mentale sundhed blandt ældre og ruste social- og sundhedsansatte til at håndtere krisesituationer, opfordrer Center for Selvmordsforskning nu de danske SOSU-skoler til at sætte selvmordsforebyggelse på skoleskemaet.
Opfordringen kommer på baggrund af en undersøgelse fra 2018, hvor FOA kunne kortlægge, at 26 procent af de ansatte i ældreplejen havde oplevet selvmord eller selvmordsforsøg på deres arbejdsplads.
Det var dog langt fra alle, der kunne trække på viden fra deres skoletid. 53 procent af de adspurgte i undersøgelsen svarede, at de "i lav grad eller slet ikke" havde den nødvendige viden til at håndtere borgere, der havde forsøgt at begå selvmord eller overvejede at gøre det.
Det har Center for Selvmordsforskning og Center for Selvmordsforebyggelse nu gjort noget ved, og forsker Mette Valdersdorf Jensen og sygeplejerske Stine Bojen Aagaard Frandsen har udviklet undervisningsmateriale, der kan give eleverne en bedre viden om det svære emne.
”Vi har udviklet online undervisningsmateriale, som består af fire moduler, en undervisningsmappe og fem forskellige undervisningsvideoer. Og så har vi testet elevernes viden og holdninger før og efter, de er blevet undervist i materialet,” fortæller Mette Valdersdorf Jensen
Undervisere skal klædes ordentligt på til opgaven
Materialet er afprøvet på en håndfuld SOSU-skoler i Region Syddanmark.
Tilbagemeldingerne på undervisningsmaterialet har, ifølge Mette Valdersdorf Jensen, været positive, og der er interesse fra andre skoler om at implementere det på skoleskemaet. Forskeren understreger dog, at det er vigtigt at klæde underviserne ordentligt på, da det for nogle godt kan være overvældende at skulle undervise i selvmordsforebyggelse.
”Det er vigtigt, at vi laver noget materiale, som er let tilgængeligt og understreger, at det ikke er farligt at tale om selvmord,” forklarer hun.
Og netop aftabuisering af selvmordstanker er alfa og omega, hvis målet om at nedsætte selvmordsforsøg blandt de ældre skal lykkes.
”En stor del af undervisningen og kompetenceøgningen handler om, at vi skal aflive nogle myter og sige til social- og sundhedspersonalet, at de ikke skal være bange for at spørge en borger ind til selvmordstanker. At de kan gøre en forskel,” uddyber hun.
Efteruddannelse og udbredelse af undervisningsmaterialet
For at sprede budskabet om undervisningen har Center for Selvmordsforskning indgået et samarbejde med interesseorganisationen, Danske SOSU-skoler, om en temadag i september, hvor materialet skal bredes mere ud. Samtidig håber Mette Valdersdorf Jensen, at det også vil engagere færdiguddannede til at gå ind på deres hjemmeside og tilgå det gratis undervisningsmateriale.
”Det første skridt til en bedre håndtering er altså, at der kommer mere opmærksomhed på emnet, og undervisningen bliver implementeret på flere social- og sundhedsskoler. Dog er udfordringen, at det er op til de enkelte SOSU-skoler, som også har efteruddannelsesforløb, om de har lyst til at benytte undervisningsmaterialet,” fortæller hun.
Undervisningsmaterialet kan tilgås på selvmordsforskning.dk.
Har du tanker om selvmord?
Hvis du er i krise eller har tanker om selvmord, kan du kontakte Livsliniens telefonrådgivning på 70 201 201 alle årets dage i tidsrummet 11-05. Det er også muligt at skrive eller chatte med Livsliniens rådgivere.