Oliver Rønde Madsen husker selv, hvordan det var fascinerende, når pedellen
kom ud i hans egen folkeskoleklasse for at reparere noget.
”Så var det som om, at dagens lys kom,” fortæller han.
I dag er det Oliver Rønde Madsen selv, der er midtpunktet, når han er på
arbejde som ejendomsserviceteknikerelev på Overlund Skole i Viborg og et par
tilhørende børnehaver. Børnene stimler tit sammen for at se, hvad han laver. Men
det gør ham intet med publikum. Tværtimod.
”Min drivkraft for at være her, det er børnene,” siger han og fortæller videre:
”Jeg valgte at blive ejendomsservicetekniker på en skole, fordi jeg synes, at
det er spændende at have med børn at gøre. Børnene er jo vores fremtid.”
Sikkerhed i fokus
Derudover kan han lide, at uddannelsen kræver, at man er praktisk anlagt. Oliver
Rønde Madsen lægger vægt på, at sikkerheden for børnene er i orden.
”Her handler det om at kredse om håndværket og finde den bedste løsning
på opgaven. Det handler ikke om, at det skal gå hurtigt,” siger han.
Det tiltaler ham også, at uddannelsen er meget alsidig, og man lærer om alt fra
ejendomme til varmestyring og skadedyrsbekæmpelse og vedligeholdelse af
tage.
”Man skal ikke kunne alt, men man skal kunne lidt af det hele. Der er mange
forskellige opgaver på en dag,” siger Oliver Rønde Madsen.
Stærkt sammenhold
Han startede i august sidste år på et hold med syv elever med meget forskellige
baggrunde som pædagogmedhjælper, mekaniker, folkeskole og gymnasium.
Og så var der Oliver Rønde Madsen, der havde gået på specialskole og været
i flere forskellige praktikker. Han er ikke i tvivl om, hvad der har været sjovest ved
at starte på uddannelsen:
”Det allersjoveste har nok været kammeratskabet. Vi godkendte med det
samme hinanden, som vi var. Hvis man havde en lortedag, så bakkede de andre op.”
Fem af de syv elever er stadig i gang