Klumme: Uddannelse skal løfte kvaliteten i dagtilbud
Børn skal være omgivet af personale med stærke faglige kompetencer, der gennem pædagogiske aktiviteter kan understøtte børnenes trivsel og udvikling, understreger sektorformand for Pædagogisk Sektor i denne klumme.
14. februar
I 2024 er loven om minimumsnormeringer trådt i kraft. Børn i vuggestuer og børnehaver skal nu højst være henholdsvis tre og seks børn om at dele en voksen. Både her og nu og i årene fremover bliver der derfor behov for markant mere pædagogisk personale.
Men der må ikke blive længere mellem de voksne, som har en pædagogisk uddannelse. Børn skal være omgivet af personale med stærke faglige kompetencer, der gennem pædagogiske aktiviteter kan understøtte børnenes trivsel og udvikling. Andelen af uddannet personale skal derfor fastholdes, så nye medarbejdere altid kan få sparring og vejledning af pædagogisk uddannet personale. Og i den opgørelse, som Danmarks Statistik netop har offentliggjort på institutionsniveau, ses det, at der i en del daginstitutioner er mangel på faglært arbejdskraft.
I årene til og med 2025 bliver der fra regeringens opkvalificeringspulje sendt knap 300 millioner kroner ud til kommunerne. Bruger man hele beløbet på at give de erfarne pædagogmedhjælpere erhvervsuddannelsen som pædagogiske assistenter, vil det kunne give 8.500 flere pædagogisk uddannede i dagtilbud landet over.
Opkvalificeringspuljen skal imidlertid også give flere dagplejere en pædagogisk uddannelse. Det skal kommunerne huske, så det faglige løft kommer alle børn i dagtilbud til gavn. Det kommer selvfølgelig også de erfarne ansatte selv til gavn, når de via uddannelse får teoretisk viden hæftet på deres erfaringer fra årelang praksis.