Nyt tilbud giver ældre en at tale med, når livet er svært

Nu kan ældre vende tanker og bekymringer via en ny ’samtalelinje’. Colourbox

Ligesom børn har Børnetelefonen, kan ældre nu vende tanker og bekymringer via ny ’samtalelinje’.

03. juni 2024

Vi har alle brug for nogen at tale med om det, der er svært.

Derfor har Ældre Sagen åbnet ’Ældretelefonen’, et tilbud til ældre, hvor de anonymt kan ringe om det, der fylder og er svært. Det kan være ensomhed, sygdom, ønsket om at se sine børnebørn eller noget helt andet.

”Ældretelefonen er en samtalelinje, ikke en rådgivning. I den anden ende af røret vil du møde et menneske, der har tid og ro til at tale med dig – en der lytter, er nærværende og nysgerrig på, hvad du har på hjerte og brug for,” skriver Ældre Sagen om det nye tilbud.

Om Ældretelefonen

Ældretelefonens telefonnummer er 32 210 210
Telefonen er åben mandag til fredag i tidsrummet 9-15

Op mod 100.000 ældre føler sig ensomme ifølge Ældre Sagen. En undersøgelse fra sidste år viser, at ansatte i ældreplejen oplever, at ældre – særligt dem, der modtager hjemmepleje – er blevet mindre aktive og mere ensomme efter coronapandemien.

Telefonlinjen bliver derfor også et tilbud, som ansatte i hjemmeplejen kan henvise til.

Telefonlinjen bemandes på skift af 46 frivillige med faglig erfaring i at komme tæt på andre mennesker.

”Når samtalen slutter, skal den, der har ringet, gerne have fået øjnene op for nye måder at handle på,” siger projektleder Vibeke Bruun-Toft til Ritzau.

Hvis du som ansat er i tvivl om, hvorvidt en borger er ensom, har blandt andet Nyborg Kommune lavet et screeningsværktøj til ansatte i hjemmeplejen, der kan hjælpe med at spotte ensomhed.