Her er der særligt fokus på hjælp til de ældre og mest sårbare

Social- og sundhedsassistent Camilla Gaarden – her på hjemmebesøg – fremhæver især tre gode erfaringer fra projektet i Jammerbugt: den mere prioriterede opdeling af borgerne, kontakten via et direkte telefonnummer og den proaktive opfølgning. Claus Bjørn Larsen

I Jammerbugt har social- og sundhedsassistent Camilla Gaarden og hendes kolleger fået vished for, at øget opmærksomhed på særligt sårbare borgere betyder noget.

26. september 2022

”I dag er det legalt at fokusere på de sårbare borgere. Det gør, at jeg har en helt anden føling med dem.” 

Sådan lyder det fra social- og sundhedsassistent Camilla Gaarden, der i de seneste otte år har arbejdet som visitator i Jammerbugt Kommune. 

Det seneste halve år har hendes arbejde dog været anderledes. For efter en projektperiode, hvor kommunen gav 100 af kommunens sårbare borgere en fast kontaktperson, er de gode erfaringer taget med ind i hverdagen. Også efter projektet sluttede. 

”I stedet for at give alle mine 220 borgere lige meget tid, så giver jeg det meste af min tid til dem, der har behovet. Nogle er hver anden måned, andre er flere gange om ugen. På den måde gør jeg en reel forskel,” forklarer Camilla Gaarden. 

Intensiv fokus i flere måneder 

Hun husker især én borger, hvor det sidste år pludseligt gik voldsomt ned ad bakke med hans sygdom. I flere måneder var Camilla Gaarden i kontakt med ham og hans familie flere gange om ugen. 

”Der var mange ting, der skulle planlægges i forhold til et familieliv, der var ramt af alvorlig sygdom,” fortæller Camilla Gaarden. 

Hun har dog ikke hørt fra den pågældende de seneste måneder. For det er ikke længere nødvendigt. Ifølge Camilla Gaarden skyldes det alene, at hun kunne bruge meget tid med ham og hans familie det første lange stykke tid. 

”Min erfaring er, at hvis jeg giver borgere som ham den opmærksomhed, han har brug for, så vil de i løbet af 3–4 måneder ikke have lige så meget brug for mig. For så stabiliserer det sig,” fortæller Camilla Gaarden. 

Direkte nummer til visitator 

En anden konkret erfaring, som Jammerbugt Kommune har taget med sig fra projektperioden er, at kommunens sårbare borgere får udleveret et direkte arbejdsnummer til en specifik visitator i kommunen i stedet for at ringe til et centralt nummer. 

Evalueringer af projektet viste, at både borgere og pårørende følte sig mere trygge, når de havde et direkte nummer. Samtidig resulterede det ikke i en konstant kimen på telefonerne, hvilket nogle ellers var nervøse for. Camilla Gaarden er overbevist om, at den personlige kontakt er altafgørende. Også i forhold til at forebygge, at sager udvikler sig. 

“Jeg kan ikke dokumentere det, men mit bedste bud er, at vi kan tage ting i opløbet, når borgere kan få hurtigere fat i os,” siger hun. 

Stor faglig tilfredsstillelse 

Helt konkret har Camilla Gaardens rolle også ændret sig. Hvis hun i dag hører om en borger, der eksempelvis har brug for en toiletforhøjer, så er det hende og en hjælpemiddelterapeut, der sørger for at skaffe den. Tidligere ville hun blot udlevere et nummer, borgeren selv kunne ringe på. 

”I nogle tilfælde kigger jeg i borgerens journal flere gange om ugen. Jeg kommer tættere på dem og kan sætte ind med forebyggende indsatser, så vi undgår, at borgernes situation og plejebehov pludselig er markant forværret,” siger Camilla Gaarden og tilføjer: 

”Jeg følger en opgave til dørs og sikrer mig, at tingene bliver gjort. Det er en stor faglig tilfredsstillelse for mig.”

100 med fast kontaktperson

I Jammerbugt Kommune fik 100 af kommunens mest sårbare, ældre borgere i perioden 1. marts 2021 til 1. januar 2022 en fast kontaktperson i visitationen – som led i et projekt med at forsøge at fokusere mere målrettet på kommunens særligt udsatte borgere. Der var ligeledes fokus på systematisk opfølgning på trivsel og ernæring samt kompetenceudvikling af personalet i bruger- og pårørendesamarbejdet.

Kilde: Sundhedsstyrelsen