Halvdelen af det pædagogiske personale savner anerkendelse:”Det kan gå ud over motivationen”

Anerkendelse kommer i mange former. Men hvis den udebliver, kan det få konsekvenser, fortæller erhvervspsykolog. Få hendes bedste råd til hverdags-anerkendelse i bunden af artiklen.
i dag kl. 08.42
En stor del af landets pædagogiske personale savner, at deres indsats bliver påskønnet.
I en undersøgelse lavet af FOA svarer halvdelen, at de “i ringe grad” eller “slet ikke” føler, at de får den anerkendelse, som deres arbejde fortjener.
Og det kan få konsekvenser, forklarer erhvervspsykolog og udviklingsdirektør i organisationen NECTO, Yun Ladegaard, som arbejder med at styrke trivsel og psykisk arbejdsmiljø i Danmark.
“Det kan have en negativ betydning for, hvordan man trives i arbejdet og for motivationen, hvis man ikke føler, at man bliver anerkendt eller værdsat,” siger hun og fortsætter:
“Det kan gå ind og pille ved, om man føler en ægte glæde eller stolthed over det, man laver.”

Man investerer sig selv
Anerkendelse kan komme i mange former i jobbet som pædagogisk personale. Det kan både være et klap på skulderen fra en forælder, rosende ord fra en kollega eller velmenende feedback fra en leder.
Men det kan også komme på et mere strukturelt plan som ordentlig løn, gode arbejdsvilkår eller samtalen i medierne.
“Det pædagogiske personale har et job, hvor de virkelig bruger sig selv meget. Og de ved, at det kan få store konsekvenser for børnene, hvis de ikke er investeret i deres arbejde,” siger Yun Ladegaard.
Det kan gå ind og pille ved, om man føler en ægte glæde eller stolthed over det, man laver
Yun Ladegaard, erhvervspsykolog
Derfor kan det også skabe en frustration hos personalet, hvis der er en følelse af, at samfundet og politikerne ikke stiller de rette rammer til rådighed - eksempel i form af nok personale, minimumsnormeringer eller løn og ansættelsesvilkår, forklarer erhvervspsykologen:
“I sidste ende kan det gøre, at man er mindre motiveret til at løfte det arbejde, som vi jo alle sammen er enige om er rigtig vigtigt.”
Netop vigtigheden af jobbet går da også igen i den tidligere omtalte undersøgelse fra FOA. Her svarer 87 procent af det pædagogiske personale, at de “i høj grad” føler, at de yder en vigtig indsats overfor andre mennesker.
Samtidig svarer 93 procent, at det er “vigtigt” eller “meget vigtigt” for dem at blive anerkendt for deres arbejde.
De - små - gode råd
Der er altså ingen tvivl om, at det betyder noget at føle sig set, og at der sættes pris på en i jobbet, understreger Yun Ladegaard. Men hun peger samtidig også på, at det nogle gange simpelthen kan være svært at huske og at inkorporere i en travl hverdag.
Yderligere er der nogle helt strukturelle og samfundsmæssige omstændigheder omkring jobbet, som kan være svære at ændre på fra den ene dag til den anden.
Alligevel mener erhvervspsykologen, at der er nogle steder, hvor man i det små kan sætte ind for at skabe et lidt mere anerkendende miljø i dagligdagen.
Her er nogle af hendes bud:
-
1
Lederen
I høj grad bunder følelsen af anerkendelse i, hvorvidt man kan gå hjem fra arbejde og føle, at man har gjort det godt, og at man måske endda er lidt stolt af sit og kollegaernes arbejde.
Derfor handler det fra lederens side i høj grad om at skabe nogle gode rammer for, at personalet kan yde en tilfredsstillende indsats på et højt niveau, forklarer erhvervspsykologen. Det kan både være i hverdagen og gennem efteruddannelse.
Derudover kan et råd være, at gøre det pædagogiske personales arbejde synligt. Er det muligt at hænge små plakater op, der giver forældrene et indblik i, hvilket stort stykke arbejde, personalet yder? For eksempel ved at fortælle om ture og læringsmål.
-
2
Kollegaen
Hvis det er muligt at teame op med en kollega om nogle af dagens opgaver, kan det være en rigtig god idé, forklarer Yun Ladegaard.
På den måde kan man få kollegial sparring, og det kan give en følelse af, at nogen rent faktisk ser det arbejde, man laver.
Samtidig kan det give ekstra overskud i hele teamet, hvis man i løbet af hverdagen husker at sige det højt, når ens kolleger yder en god indsats.
-
3
Dig selv
Det er selvfølgelig vigtigt med anerkendelse udefra, men du kan ifølge erhvervspsykologen også arbejde med det selv.
Du kan for eksempel slutte din dag af med at skrive tre ting, som du har gjort godt, ned på et stykke papir. På den måde flytter du fokus hen på de positive ting, du har udrettet i løbet af dagen, og kan give dig selv et velfortjent klap på skulderen.