Flere og flere bliver svindlet på nettet: Sådan undgår du at blive den næste

Colourbox

December er på trapperne, og det betyder at årets Black Friday handel snart skydes i gang. Desværre betyder det også, at de udspekulerede IT-kriminelle kan sidde klar til at svindle dig, når du køber ting på nettet.

26. november 2024

Genudgivet 12. november 2025

Singles Day, Black Month, Cyber Monday og Black Friday.

Kært barn har mange navne, og det samme har mærkedagene i november, som skal få dig til at svinge dankortet.

Ifølge en undersøgelse af YouGov regner 8 ud af 10 danskere med at bruge penge til Black Friday den 28. november. 

Det skriver Sydbank. 

Fagbladet FOA har derfor samlet de bedste tips og tricks, så du undgår at blive svindlet, hvis du er en af de mange, som sidder klar ved skærmen, når tilbuddene skydes i gang.

1

Vær opmærksom på falske hjemmesider

Hvis du vil være sikker på, at den hjemmeside, du vil handle fra, er til at stole på, kan du slå den op på listen over e-mærkede hjemmesider. Du kan også downloade app'en, der hedder Sikker Shopping. Hvis du søger på Google, vil app'en give dig en advarsel, hvis du er inde på en falsk side. App'en er udviklet af e-mærket i samarbejde med Trygfonden. Du kan downloade den gratis.

2

Brug betalingskort, Mobilepay eller lignende

Når du betaler med mobilen, undgår du at dele kortoplysninger med webshoppen. Hvis du overfører beløbet ved hjælp af bankoverførsler, har din bank sværere ved at hjælpe dig, hvis det skulle vise sig at være svindel. Det skyldes, at din bank skal anmode modtagerbanken om at returnere pengene, men der er ingen garanti for, at de kommer retur. Det skriver Jyskebank.

3

Brug din kritiske sans

Er tilbuddet for godt til at være sandt? Har webshoppen varer, som er udsolgt andre steder? Er der stavefejl? Hvis du er i tvivl om hjemmesidens troværdighed, kan du slå virksomheden op på forbrugeranmeldelsessider som Trustpilot. Husk altid at tjekke de dårlige anmeldelser først – mange svindlervirksomheder har forfalsket deres gode anmeldelser.

4

Aldrig klik på tilsendte links

Måske har du før oplevet at få en SMS fra PostNord om, at en pakke, som du ikke kender til, er ankommet. Svindlerne udnytter, at mange shopper på nettet og kan derfor finde på at sende beskeder til din telefon eller e-mail, hvor de udgiver sig for at være et fragtfirma. Vær derfor meget opmærksom på beskeder, du modtager, og download i stedet app'en fra det firma, som du modtager din pakke fra.

5

Tjek en ekstra gang, inden du godkender

Selvom adrenalinen kan pumpe til Black Friday, og du er ihærdig efter at afslutte handlen, så kig en ekstra gang, før du godkender. Læg for eksempel mærke til om beløbet eller navnet på hjemmesiden har ændret sig. Det er nemlig en udbredt taktik fra svindlerne at stresse forbrugeren, så de ikke når at tænke sig om, inden beløbet godkendes.

6

Hold dig opdateret på de nyeste digitale trusler

Forbrugerrådet Tænk har udviklet en gratis app ved navn 'Mit digitale selvforsvar', som løbende opdaterer, hvilke svindelnumre der er i omløb. Samtidig indeholder den råd og vejledning til, hvad du skal gøre, hvis du oplever svindel.

Hvordan bliver vi svindlet?

Cyberkriminelle bruger mange forskellige fremgangsmåder, når de svindler online. Der er dog to metoder, som går mere igen end andre.

Ved hjælp af phishing forsøger svindleren at stjæle dine personlige oplysninger og koder. Oftest lader svindlerne, som om de er fra banken, MitID eller Nets.

Det kan også være, at svindlerne udgiver sig for at være et pakkefirma, der har leveret en pakke. Disse beskeder indeholder oftest et falsk link, som de vil have dig til at klikke på.

Svindel ved online shopping betyder, at der oprettes falske hjemmesider, mails og beskeder, som tilbyder ekstraordinære priser eller produkter. Hvis du bliver udsat for svindel, risikerer du, at dine betalingsoplysninger bliver misbrugt, eller at du køber varer, som aldrig ankommer. 

Kilde: TV 2


Fagbladet anbefaler