Paramediciner nægter at betale bødestraf efter uheld under udrykning – nu skal han i retten
”Hvis jeg betaler, anerkender jeg, at det var min skyld,” siger paramediciner Thomas Holm om årsagen til, at han i næste uge skal han møde i byretten i Randers.
13. november
Siden 1981 har paramediciner Thomas Holm kørt ambulance, lægebil og brandkøretøj.
I de snart 44 år har han to gange være involveret i et færdselsuheld. Den ene gang påkørte han et rådyr. Og 30. januar sidste år havde han et sammenstød med en personbil ved et fodgængerfelt, hvor han med hjælp fra både horn og kompressorhorn forsøgte at zigzagge uden om biler, fortæller han.
”Bilerne har set mig, så de holder stille. Men fordi de holder stille, tror en foran, at han kan dreje til venstre. Idet han drejer, rammer jeg ind i ham, og der sker materielle skader, især på hjulkasse og skærme,” siger Thomas Holm, der den 30. januar kører lægebil og er på vej mod et barn, der har det dårligt.
Som konsekvens præsenterer Østjyllands Politi nogle måneder senere paramedicineren for den påtænkte straf: en bøde på 2.000 kroner og et klip i kørekortet for overtrædelse af færdselsloven ved at have kørt mod færdselsretningen.
Accepterer ikke straf
Den straf har Thomas Holm svært ved at acceptere.
”Jeg taler frem og tilbage med forskellige om straffen, blandt andet nogle politifolk, som siger, at hvis jeg betaler bøden, så anerkender jeg også, at det var min skyld. Så jeg har nægtet at betale, og nu kommer sagen så for retten,” siger paramedicineren.
Thomas Holm er ikke den første, der skal i retten efter færdselsuheld under udrykning.
I 2022 var færdselsloven tæt på at koste Bruno Martiri en frakendelse af kørekortet, da han i byretten stod tiltalt for at have kørt over for rødt under en udrykning, der resulterede i et mildt sammenstød med en personbil. Ambulanceredderen endte dog med at blive frikendt for alle anklager.
”Min sag er jo minimal i forhold til Brunos, hvor de truer med at tage hans kørekort. Min straf kan ikke blive større end en bøde og et administrativt klip i kørekortet,” siger Thomas Holm.
De senere år har Bruno Martiri sammen med kollegaen Kenneth Niebuhr Sejersbøl på vegne af politi-, brand- og redningspersonale kæmpet for en ændring af færdselsloven, så udrykningspersonale ikke risikerer bødestraf og frakendelse af kørekortet, hvis de er involveret i en færdselsulykke.
Minister med 'stor forståelse'
Dét arbejde har foreløbig ført til, at transportminister Thomas Danielsen fra Venstre i et brev fra juni i år udtrykte ’stor forståelse’ for deres bekymringer.
”Jeg har på den baggrund besluttet at afsøge muligheden for at ændre de frakendelsesmæssige sanktionsregler for førere af udrykningskøretøjer,” lød det videre fra transportministeren.
Konkret ønsker Bruno Martiri og Kenneth Niebuhr Sejersbøl, at udrykningspersonale ikke risikerer straf efter færdselsuheld, hvor der kun sker materiel skade, og at disse sager udelukkende kører som forsikringssag.
”Lige nu bliver vi i lovens øjne set på som enhver anden, der kører overfor rødt. Det kunne transportministeren godt se det urimelige i. Men vi får jo også af vide, at det er lovgivning, som er svært at ændre. Så i hvilket år kan vi forvente at se en ændring,” har ambulanceredderen tidligere sagt til Fagbladet FOA.
Skal man overholde færdselsloven, skal man holde for rødt og køre 50 i byen. Men hvad er fidusen så med udrykningskørsel?
Thomas Brücker, sektorformand i FOA
Foreløbig er intet sket, og den 20. november skal Thomas Holm så i retten.
”Hvis transportministeren mener det alvorligt, ville min sag slet ikke være en sag,” siger paramedicineren.
Intet nyt fra ministeren
I FOA kalder sektorformand Thomas Brücker ambulancepersonalets situation for både urimelig og problematisk.
”Kører du galt under udrykning, bliver du i princippet dømt fuldstændig efter samme lovgivning som alle andre. Også selvom det faktisk er en anden myndighed, der beder dig køre udrykning frem til en patient. Du kan ikke sige nej, men straffen ender hos ambulancepersonalet,” siger Thomas Brücker og fortsætter:
”Skal man overholde færdselsloven, skal man holde for rødt og køre 50 i byen. Men hvad er fidusen så med udrykningskørsel? Der er jo en forventning om, at man kører over for rødt, men så tilsidesætter man færdselsloven, og så er det på eget ansvar. Det er ikke rimeligt.”
FOA har tidligere været i dialog med transportministeren om sagen. Nu er det tid til at rette henvendelse igen, siger Thomas Brücker.
”For der er stadig ikke sket noget,” konstaterer han.
Fagbladet FOA har spurgt transportminister Thomas Danielsen, hvornår udrykningspersonale kan forvente, at reglerne ændres.
Det kan ministeren tilsyneladende ikke svare på. I stedet har han sendt en kort, skriftlig kommentar, der er identisk med beskeden fra juni til Bruno Martiri og Kenneth Niebuhr Sejersbøl.