Rekvisitter puster liv i fortællingen

Dagplejer Irene Davidsen inddrager rekvisitter, når hun fortæller historier for børnene. Heidi Lundsgaard

Børnene hos dagplejer Irene Davidsen elsker historien om Kaj, der gemmer sig. De er nemlig selv med til at skabe den.

24. februar 2022

- Hvorfor har du Kaj og Lise i et skab?

”Faste rekvisitter er blevet en del af den trygge rutine, når vi læser bogen Kaj er væk. Vi begynder altid med at låse skabet op, og så starter fortællingen. Børnene elsker genkendeligheden med rekvisitterne og at sidde sammen på den bananformede pude. Først er de med til at gemme Kaj og Lise under dynen, og senere leder vi efter ham i skabet og under sengen.”

- Hvad gør rekvisitterne?

”Fortællingen bliver mere levende, fordi børnene selv er inddraget. De kan løfte dynen og holde sengen, når vi kigger under den. Alle fem børn lytter og deltager aktivt – selv den mindste, som lige er fyldt et år.

Det kan ellers være svært at lave aktiviteter, som alle får noget ud af. Men her kan de være fokuserede i omkring 20 minutter.”

- Er det nogle særlige rekvisitter?

”Man kan sikkert købe naturtro dukker af Kaj og Lise. Jeg har selv lavet skabet af elementer, jeg havde, og møblerne har jeg fundet i Ikea. Kaj er egentlig en Byggemand Bob-figur. Men når jeg siger til børnene, at det er Kaj, så er det Kaj.”

- Hvad giver fortællingen til børnene?

”Fællesskabet og trygheden ved gentagelserne er det vigtigste. Men børnene lærer også af det. Hvis et barn viser interesse for bogstaver, sker det, at jeg lægger sedler ind i skabet, hvor jeg har skrevet for eksempel seng og bord, og nogle har lært at logolæse, altså genkende ordene, uden at de står sammen med en tegning eller et symbol.”