Dans, løb og leg med bold: Camilla får lov til at udfolde sin passion

”Jeg har i mange år selv haft en dårlig kontakt til min krop. Her hjalp dansen mig rigtig meget. Mit håb er, at de her danse- og bevægelsestimer vil give beboerne en bedre fornemmelse af deres krop,” siger socialpædagog Camilla Berkowicz Hansen, der har fået en del inspiration til øvelserne fra Videnscenter om Handicap. Jørgen True

Ny kompetencebank kortlægger medarbejderes mangfoldige evner og interesser – lige fra dans til førstehjælp. ”Det kommer både beboere og kolleger til gavn,” siger afdelingsleder.

31. juli 2023

”Hej og velkommen. Dejligt at se så mange. I dag skal vi lave opvarmning og to lege,” lyder det fra Camilla Berkowicz Hansen, der arbejder som socialpædagog på bo- og dagtilbuddet Musvågevej, som er et tilbud til voksne borgere med udviklingshæmning og multiple funktionsnedsættelser i København Nordvest.

Det er fredag, klokken er 16.30, og i aktivitetsrummet er der dukket mange beboere – og pædagoger – op til dagens arrangement: Dans, leg og bevægelse, som er en idé, Camilla Berkowicz Hansen for nylig fik, og som hendes afdelingsleder, Simone Nielsen, var helt med på.

For hvorfor ikke kombinere Camillas passion og erfaring med dans med hendes arbejde som socialpædagog? Hvorfor i det hele taget ikke blive endnu mere opmærksom på de andre kompetencer, medarbejderne har, og som kan komme både kolleger og beboere til gode?

Mangfoldighed er en gave

Sådan tænkte Simone Nielsen og hendes lederkolleger, da det gik op for dem, at de kunne udvide den kursusplan, de i forvejen havde for medarbejderne – den der holder styr på, hvem og hvornår medarbejdere skal på hvilke obligatoriske kurser – til også at indeholde oplysninger om ’andre typer kompetencer’, der måske kan komme i spil.

”Vi er begyndt at opbygge en slags kompetencebank. Camilla har for eksempel 19 års erfaring med at danse, så i stedet for at sende beboerne på et eksternt kursus, så lad os da udnytte hendes passion og indgående kendskab til beboerne,” siger Simone Nielsen.

Hun forklarer, at bo- og dagtilbuddet har ansat både faglærte og ufaglærte, men at medarbejderstaben har det til fælles, at de ofte har en anden faglighed med sig, udover den pædagogiske. Den mangfoldighed er en kæmpe gave, lyder det fra afdelingslederen.

Underviser kolleger i førstehjælp

For eksempel nævner hun omsorgsmedhjælper Stefan Toft, der er tidligere brandmand. I stedet for at sende alle medarbejdere på de obligatoriske brand- og førstehjælpskurser hvert andet år har de givet Stefan Toft en uddannelse som førstehjælpsinstruktør.

”Han er lige begyndt at undervise samtlige kolleger i brand og førstehjælp,” fortæller Simone Nielsen, der også fremhæver omsorgsmedhjælper Lars Gamdrup, der oprindeligt er uddannet psykomotorisk terapeut.

”Hans forståelse for det sansemotoriske er til stor gavn for vores beboere, der kan være udfordret på deres stimuli. Samtidig kender de ham og er trygge ved ham og kan derfor modtage noget, de ellers ville have svært ved at være i,” siger hun.

Dejligt at kunne give glæde videre

Klokken er ved at nærme sig 17, og otte beboere har både danset, løbet om kap og haft gang i bolde og ærteposer.

Camilla Berkowicz Hansen kigger rundt og smiler: ”Det var sidste leg. Hvem vil have saftevand?”

Efterfølgende reflekterer hun over dagens dansesession. Den gik godt, synes hun, men hun vil sandsynligvis justere løbende, når hun ser, hvordan beboerne reagerer. Først og fremmest er hun glad.

”Jeg er taknemmelig for at kunne give min glæde ved dans og bevægelse videre til beboerne, og at jeg arbejder et sted, hvor ledelsen ser mig og siger: ’Lad os understøtte Camillas passion.’”

Fordele ved en kompetencebank

1. Arbejdsglæde og trivsel

Når medarbejdere får brugt flere facetter af sig selv, skaber det et bedre arbejdsmiljø.

2. Fastholdelse

At være opmærksom på andre typer af kompetencer og passioner, som medarbejderne kan bringe i spil, øger lysten til at blive på arbejdspladsen.

3. Flere tilbud til borgerne

Borgerne får adgang til aktiviteter, som de normalt ville have sværere ved at blive en del af. Mange vil nemlig være utrygge ved undervisere, de ikke kender, eller har ikke råd.

4. Fælles viden

”Oftest er det nærmeste leder, der kender sine medarbejdere bedst. Men, hvis nu samtlige af mine lederkolleger siger op i morgen, vil vores kompetencebank stadig være tilgængelig. Jeg vil hurtigt kunne danne mig et overblik over samtlige kompetencer i huset,” siger afdelingsleder Simone Nielsen.