Så ofte skifter FOAs medlemmer leder: ”Får alarmklokkerne til at ringe” 

Mange af FOAs medlemmer oplever, at der ofte bliver skiftet ud på ledelsesposterne på deres arbejdsplads. Det går ud over både ansatte og borgere – og det tyder på, at lederne heller ikke altid har optimale forhold. Colourbox

Knap hvert fjerde FOA-medlem har de seneste fem år haft tre eller flere ledere. Og jo flere ledere, des værre vurderes ledelsen, viser ny medlemsundersøgelse.

23. oktober 2023

38 procent af FOAs medlemmer, der har været ansat det samme sted i over fem år, har haft tre eller flere ledere. Det viser en ny undersøgelse.

At udskiftningen af ledere på FOA-medlemmernes arbejdspladser er så stor, kommer bag på Malene Friis Andersen, som er tidligere forsker på NFA, Nationalt Center for Arbejdsmiljø, og i dag selvstændig konsulent med fokus på blandt andet stress og ledelse.

”Undersøgelsen bør få alarmklokkerne til at ringe i forhold til at fastholde ledere og styrke relationerne mellem leder og medarbejdere på FOA-medlemmernes arbejdspladser, for vi ved, hvor vigtige de er.”

God relation særlig vigtig i FOA-fag

Undersøgelsen viser, at jo flere ledere, man har haft, des værre vurderer man kvaliteten af ledelsen. Det gælder både relationen til ens leder, om man oplever lederen som synlig, og om man føler, at lederen udviser tillid.

Det er ikke så mærkeligt, forklarer Malene Friis Andersen. For det kan skabe sårbarhed, intern uro og tvivl hos medarbejderne, når man skal opbygge en relation til en ny leder. Det tager nemlig tid. Og hvis personalet igen og igen oplever, at en ny leder smutter efter kort tid, kan det blive sværere at engagere sig i en ny. 

Men en god relation mellem leder og medarbejder er særligt vigtigt i fag med høje følelsesmæssige krav, understreger forskeren.

”Her har man i endnu højere grad brug for en god relation mellem medarbejder og leder for at turde være åben og dele det vanskelige, når arbejdet er følelsesmæssigt svært. For eksempel, hvis man har brug for sparring eller hjælp i forhold til en vanskelig borger, uden at man skal være bange for, at lederen synes, man er pjevset,” siger hun.

Opsigelser giver dominoeffekt

Nye arbejdsrelationer har der været flere af i den seneste tid. Sidste år var et rekordår, hvor der ifølge Danmarks Statistik var lige knap én million jobskifter på det danske arbejdsmarked. Det er det højeste antal siden 2009. På en arbejdsplads kan en opsigelse hurtigt blive til flere, fortæller Malene Friis Andersen. Flygtigheden i relationerne og de mange jobskifter kan blive en slags ond cirkel.

”Gode relationer er noget af det, der fastholder os i et job – også nogle gange mere end eksempelvis afstand til jobbet og funktionstillæg. Men når først der kommer opsigelser, kan der komme en accelererende mekanisme, for så bliver fællesskabet lidt eroderet og relationerne svækket. Og så er det nemmere for den næste at sige op, for de kolleger og den leder, der ellers gjorde, at man blev, er væk,” siger hun.

På den måde bliver det sværere at bygge en stærk samhørighed op, siger Malene Friis Andersen. Hun peger på, at der fra politisk side skal fokus på de organisatoriske rammer og betingelser for at løse arbejdsopgaverne – både for ledere og medarbejdere indenfor FOAs område.

”Det er vigtigt, for at både medarbejdere og ledere har lyst til at blive lidt længere, og man dermed får sat en prop i den store rotation på arbejdsmarkedet. Lidt kækt kan man sige, at vi jo trods alt har formået at flyve til Mars. Så kunne man nok også gøre noget ved det her, hvis man ville,” siger hun.

Forskerens guide: Sådan hjælper du en god relation på vej

 

  1. 1

    Vær nysgerrig og afstem forventninger

    Når flygtighed og stor udskiftning er blevet et vilkår, er det vigtigt at få forventningsafstemt, når en ny leder starter.

    Er du leder, er det en god idé at spørge dine medarbejdere, hvordan de foretrækker at blive ledet og være nysgerrig på deres behov.

    Som medarbejder er det godt at være tydelig og ærlig. Hvis du f.eks. foretrækker at få en besked telefonisk i stedet for på mail, så sig det.

  2. 2

    Hjælp med løsningsforslag

    Mange steder er arbejdspresset stort. Derfor handler det om at hjælpe din leder og gøre opmærksom på mulige løsninger på problemer i stedet for at tænke, at det alene er en ledelsesopgave at løse dem.

    Tænk for eksempel over, hvordan du bedst bidrager til at tage godt imod nye kolleger, så de får lyst til at blive.

    Fortæl det også til din leder, når du oplever, at ressourcer og konkrete opgaver ikke hænger sammen.

  3. 3

    Find kreative løsninger

    Indimellem kan der være brug for at skabe mere fleksibilitet og gøre brug af en smule ’civil ulydighed’ for at få enderne til at mødes. Det kan f.eks. være en fraskilt medarbejder, som uofficielt får lov til at møde 20 minutter senere i vagt hver anden uge, så hun kan nå at aflevere børn.

    Den slags aftaler kræver tillid mellem ledere og medarbejdere – og den kan være udfordret, når relationen er ny.

    Øv jer på at skrue op for tilliden til hinanden, så I er åbne over for hinandens forslag til, hvordan I gør det bedst hos jer.

Om undersøgelsen

  • 38 % har haft tre eller flere ledere på fem år.
  • Af dem, der har haft én leder på fem år, svarer 49 %, at deres leder udviser tillid. Blandt dem, har haft fem ledere på fem år, gælder det 24 %.
  • 55 % af dem, der har haft én leder på fem år, svarer, at de har en god relation til deres leder. Det gælder kun 34 % af dem, der har haft fem ledere.
  • 53 % af dem, der har haft én leder på fem år, svarer, at deres leder er tilstrækkelig tilgængelig i det daglige. Det gælder 24 % af dem, der har haft fem ledere på fem år.
  • 18 % af dem, der har haft fem ledere på fem år, svarer, at de får den nødvendige støtte og hjælp fra deres nærmeste leder. Det gælder 45 % af dem, der har haft den samme leder i fem år.

FOA-undersøgelse om ledelse, 2023. Spørgsmålene er kun stillet til erhvervsaktive medlemmer, der ikke er ledere. I alt har 3.848 medlemmer deltaget. 2.708 har besvaret spørgsmålet om antallet af ledere.