Minister vil ændre færdselsloven: Snart kan udrykningspersonale ånde lettet op

Thomas Holm har kæmpet for den ændring i færdselsloven, der nu er på vej. Tobias Stidsen

Færdselsloven kan være på vej til at blive lempet for førere af udrykningskøretøjer. FOA er begejstret: 'Endelig har ministeren lyttet'.

16. december

Klip i kørekortet til førere af udrykningskøretøjer kan snart være fortid.

Sådan lød det fra transportminister Thomas Danielsen fra Venstre i Jyllands-Posten søndag.

"Det, regeringen vil, er at ophæve klippekortsordningen for dem, der kører med udrykning. Der vil stadig være mulighed for, at de kan få en bøde, hvis de ikke overholder udrykningsbekendtgørelsen, men de vil ikke kunne miste deres job," uddyber ministeren overfor Fagbladet FOA.

"Da jeg havde været transportminister et halvt års tid, begyndte der at komme sager frem til mig, hvor udrykningspersonale fortalte om, hvad de havde været ude for. De syntes, det var helt nødvendigt, at de for eksempel måtte gå rettens vej for at slippe for straf, og det kunne jeg kun give dem ret i. Og så er det sund fornuft at ændre loven. Heldigvis har jeg stadig ikke mødt nogen, der var uenige. Tværtimod kommer det bag på folk, at der ikke allerede gælder andre færdselsregler for førere af køretøjer med udrykning."

Den nye melding kommer formentlig også som en lettelse for blandt andre ambulanceredder Bruno Martiri, der måtte i byretten for at lov til at beholde sit kørekort efter et mildt sammenstød under en udrykning i 2022. Siden har han og en kollega kæmpet for en lovændring a la den, Thomas Danielsen nu lægger op til, og de har også haft et møde med ministeren om sagen.

Også paramediciner Thomas Holm, der for nylig vandt en sag i byretten omkring en bøde og et klip i kørekortet, som han fik for et køre mod færdselsretningen under en udrykning, er formentlig glad for udviklingen.

”Folk vil jo gerne have, at vi kommer frem og hjælper dem. Men på en forsvarlig måde – sikkerhed og ansvarlighed skal være i højsædet. Og bryder vi så færdselsloven, bør man kigge på det med lidt mildere øjne. For dommeren i min sag var det i hvert fald afgørende, at jeg udviste den særlige agtpågivenhed, der skal være der,” har Thomas Holm tidligere sagt til Fagbladet FOA.

Og netop den agtpågivenhed er også en ting, ministeren fremhæver i sit interview med Jyllands-Posten:

”Jeg har helt generelt stor tillid til førerne af vores udrykningskøretøjer. For det første er de uddannede til at agere i trafikken i den slags tilspidsede situationer, så de kender risikoen for høj fart. For det andet har de viet deres liv til at hjælpe os andre, så de kunne aldrig finde på at gamble på den måde," siger han.

FOA: Det var på tide

Også FOA har presset på for en ændring af færdselsloven for udrykningspersonale.

”Vi er glade for, at ministeren endelig har lyttet. Som det er nu, risikerer brandmænd, ambulancereddere og alle andre, der kører med blå blink, at miste muligheden for at passe deres arbejde, simpelthen fordi de passer deres arbejde. Det er grotesk, at vi straffer dem, der passer på os alle sammen, og det er på høje tid, at det laves om, siger Thomas Brücker, sektorformand for Teknik og Servicesektoren i FOA, der blandt andet organiserer ansatte på brand- og ambulanceområdet.

Han fortæller, at FOA ofte oplever, at medlemmer kommer i klemme i de regler, der hidtil har været gældende på området, hvor de har været underlagt de samme regler som alle andre, der færdes i trafikken.

”Skal man overholde færdselsloven, skal man holde for rødt og køre 50 i byen. Men hvad er fidusen så med udrykningskørsel? Der er jo en forventning om, at man kører over for rødt, men så tilsidesætter man færdselsloven, og så er det på eget ansvar. Det er godt, at regeringen nu vil ændre på den absurde situation,” mener Thomas Brücker.

Det er grotesk, at vi straffer dem, der passer på os allesammen

Thomas Brücker, Sektorformand for Teknik og Servicesektoren i FOA

Transportministeren oplyser til Fagbladet FOA, at de regelændringer, han lægger op til, kræver en ændring af færdselsloven.

En sandsynlig tidshorisont er, at ændringsforslagene kommer i høring i løbet af foråret, hvorefter den reviderede færdselslov vil kunne blive behandlet i Folketinget efter sommerferien. Det betyder, at den formentlig vil kunne være trådt i kraft ved næste årsskifte, forventer Thomas Danielsen.

Så fra 2026 vil ambulancereddere og andet udrykningspersonale altså kunne udføre deres job med lidt større ro i maven, når de kører med blå blink.


Fagbladet anbefaler