Nægtede at betale bøde: Nu er han frifundet

Thomas Holm
Det var en lettet paramediciner, der åbnede sin e-boks 27. november 2024. Tobias Stidsen

Det blev en principsag for paramediciner Thomas Holm, at han ikke ville betale færdselsbøden for at have kørt mod ensretningen under udrykning. Retten gav ham ret i dag.

27. november

”Skuldrene faldt ligesom lidt ned, og jeg drog et lettelsens suk. Det var fedt … og ventet med spænding.”

Ordene kommer fra paramediciner Thomas Holm umiddelbart efter byretten i Randers i dag via e-boks afsagde dom i sagen om den bøde og det klip i kørekortet, han har nægtet at acceptere.

Dommen frifandt ham for at have tilsidesat færdselsloven i en sag, der har været næsten to år undervejs.

”Når jeg læser rettens begrundelse, forstår jeg det sådan, at det var forsvarligt at gøre det, jeg gjorde,” siger Thomas Holm.

”Jeg udviste den særlige agtpågivenhed, der står i loven. Jeg satte hastigheden ned og brugte de ekstra kompressorhorn, vi har.”

1:29

Her i videoen kan du se, hvordan Thomas Holm forklarer det uheld, der førte til sagen i byretten 20. november. Tobias Stidsen

Prøvede at undvige

Uheldet, der førte til bøden fra Østjyllands Politi, skete på Rådmands Boulevard i Randers den 30. januar. Thomas Holm kørte lægebil med udrykning, fordi han var blevet kaldt ud til et barn, der havde fået det dårligt.

En række biler holdt stille foran ham, så han trak ud i modsatte kørebane. Den forreste bil i rækken havde ikke opdaget lægebilen og svingede til venstre. Thomas Holm prøvede at undvige, men kunne ikke undgå at ramme ind i bilen, som udelukkende fik materielle skader, især på hjulkasse og skærme.

Der var knap 15 af Thomas Holms kollegaer i retten i sidste uge, som derfor måtte flytte sagen til et større lokale. I forlængelse af Fagbladet FOAs første artikel om Thomas Holm strømmede det da også ind med støtte til ham fra kollegaer og fra nogle, der havde prøvet noget lignende.

”For mig er det jo dejligt og viser også bare, at det er en ting, som berører dem, for det er jo vores levebrød, vi kommer ind og bliver truet på,” siger han.

Uddrag fra dommen

"Tiltalte sænkede farten, da han passerede bilerne, og sammenstødet skete med meget lav hastighed. Under disse omstændigheder finder retten, at det var forsvarligt, at tiltalte i den konkrete situation kørte over i den modsatte vejbane og kørte mod kørselsretningen, og at tiltalte under sin kørsel udviste ganske særlig forsigtighed.

Tiltalte frifindes derfor for den rejste tiltale."

Kilde: Retten i Randers

FOA: Loven må ændres

Hos FOA er man yderst tilfreds med dommen.

"Jeg er glad for, at retten kunne se rimeligheden i, at han ikke skulle idømmes en bøde. Han passer sit arbejde og gør alt, hvad han kan for at komme så hurtigt og sikkert frem som muligt," siger sektorformanden for Teknik- og Servicesektoren, Thomas Brücker.

"Til gengæld synes jeg, det er rigtig ærgerligt, at han skal bruge så lang tid på at bevise sin åbenlyse uskyld. Hvis han ikke havde haft ressourcerne, havde han sikkert bare accepteret en bøde. Det er rigtig flot, men det burde slet ikke være nødvendigt."

Thomas Brücker kunne godt tænke sig en ændret lovgivning, så bøder i forbindelse med udrykningskørsel ikke længere udstedes pr. automatik.

"Vi vil igen tage kontakt til Transportministeriet for at få en dialog om det her, for nu er det flere af denne slags sager, hvor et af vores medlemmer er blevet frifundet," siger han.

Giver desserten i aften

Thomas Holm har kørt ambulance, lægebil eller brandkøretøj siden 1981. Ifølge ham selv er episoden i Randers i begyndelsen af året blot anden gang, han har været involveret i et færdselsuheld – første gang var, da han påkørte et rådyr.

I første omgang kommer han til at fejre frifindelsen på jobbet, hvor han er på døgnvagt frem til 7.30 i morgen tidlig – ”jeg giver sgu desserten i aften,” som han siger.

Dernæst håber han, at sagen kan være med til sætte fokus på et problem, hvor han fornemmer, at der er et mørketal – især hvis mange af hans kolleger blot betaler en uretfærdig bøde for at få en sag overstået.

”Folk vil jo gerne have, at vi kommer frem og hjælper dem. Men på en forsvarlig måde – sikkerhed og ansvarlighed skal være i højsædet. Og bryder vi så færdselsloven, bør man kigge på det med lidt mildere øjne. For dommeren i min sag var det i hvert fald afgørende, at jeg udviste den særlige agtpågivenhed, der skal være der,” siger Thomas Holm.


Fagbladet anbefaler