Serviceassistent og praktikvejleder: Man sætter ikke en tømrer til at udlære en murer
Social- og sundhedsassistenter har som oftest været praktikvejledere for serviceassistenteleverne i Aarhus Kommune, men med et nyt kursus kan serviceassistentelever nu se frem til at få en praktikvejleder med samme faglige baggrund.
08. april 2021
Inden længe kan serviceassistenter i Aarhus Kommunes ældrepleje og på sygehusene uddanne sig til praktikvejledere. Det sker som en del af projektet fra ’Ufaglært til Faglært’. Hidtil har serviceassistenteleverne primært haft social- og sundhedsassistenter som praktikvejledere, men med den nye uddannelse bliver det gradvist lavet om.
Det nye tiltag glæder Ulla Warming, formand for Kost- og Servicesektoren i FOA Århus.
”Når man kommer fra skolen og har en masse teori i bagagen, skal man have prøvet det af i praksis, og der er en praktikvejleder god til at være opmærksom på, om eleven udfører opgaven i forhold til uddannelsens målpinde og kulturen på stedet,” siger hun.
Og det er en stor fordel at have den samme faglige baggrund, mener Dorthe Jensen, som er konsulent på serviceassistentuddannelsen på Aarhus Tech.
”Eleverne kan bedre spejle sig i nogle, der har samme uddannelse. Det kommer absolut til at styrke uddannelsen. Social- og sundhedsassistenterne, der er vejledere nu, gør, hvad de kan, men det er svært at vejlede elever til en uddannelse, man ikke selv har gennemført,” siger hun.
Serviceassistent: Vi har knækket koden
Kunne selv have brugt en vejleder
56-årige Pia Lichtenstein har siden januar 2020 været praktikvejleder for husassistenter, der uddanner sig til serviceassistenter. En uddannelse hun selv tog for knap fire år siden.
Dengang havde hun ingen vejleder at spørge til råds, men det kunne hun godt have brugt. Derfor sagde hun ja til at blive vejleder for serviceassistenteleverne i Aarhus Kommune, da hun blev spurgt.
”Det giver god mening, at vejleder og elev har samme uddannelse, i stedet for at serviceassistenteleverne bliver vejledt af social- og sundhedsassistenter, som det ofte sker. Man sætter jo heller ikke en tømrer til at udlære en murer,” siger hun.
Et stort ansvar
Indtil videre har Pia Lichtenstein haft en elev ad gangen, og to gange om ugen mødes de på rehabiliteringscentret Vikærgården i Risskov, hvor Pia arbejder, og hvor eleven er i praktik.
”Det er vigtigt at høre, hvordan eleven har det, og hvad han eller hun er i tvivl om,” siger Pia Lichtenstein, som udover trivsel holder øje med elevens faglige udvikling, og om opgaverne bliver udført ergonomisk korrekt.
”Det er faktisk et stort ansvar, som jeg lægger mange kræfter i,” siger hun.
Lærer at gå ind til fremmede
Gennem praktikvejledningen lærer serviceassistenteleverne nogle af de færdigheder, de ikke får med fra skolebænken. For eksempel hvordan man bedst træder ind i en borgers hjem.
”Det kan være svært at gå ind til en fremmed. Skal man sige noget eller ej. Det underviser jeg mine elever i at fornemme. Tit føler borgeren, at vi er lettere at snakke med, fordi vi ikke er en del af plejen og derfor snakker om andet end sygdom,” siger Pia Lichtenstein.
Evnen til at lære fra sig, som praktikvejlederne får med sig fra uddannelsen, kan også bruges til at formidle viden til andre end eleverne – for eksempel kollegerne i plejen. Især i forbindelse med coronavirussen har serviceassistenternes viden om hygiejnisk rengøring været afgørende, forklarer Ulla Warming.
”De ved, hvordan man rengør et rum, hvor der har været en smittet borger uden at tage smitten med ud af rummet,” siger hun.