Serviceassistent: Vi har knækket koden

For serviceassistent Pia Fabricius har det været både kompliceret og spændende at overtage opgaven med at rengøre skoper, en funktion som sygeplejerskerne tidligere har haft. Niels Åge Skovbo

På Regionshospitalet i Randers har seks serviceassistenter fået nye opgaver. Fremover skal de stå for rengøring af skoper – en opgave, de løser bedre, end sygeplejerskerne plejede at gøre.

25. september 2019

Spændende, men også kompliceret, siger Pia Fabricius om den nye opgave, som hun og fem andre serviceassistenter har overtaget fra sygeplejerskerne på Regionshospitalet i Randers.

Pia Fabricius og kollegerne har siden foråret rengjort skoper på tre afdelinger, da der var brug for sygeplejerskerne til andre opgaver. Hun er glad for at høre, at hospitalets ledelse roser dem og synes, de løser opgaven bedre end sygeplejerskerne.

“Vi har åbenbart knækket koden for, hvordan de skal håndteres og rengøres,” siger hun.

Læs også: Nødråb fra de lavest lønnede: ”Det er altid os, der er sidst i køen”

Skal vaskes med enzymvand

Rengøringen af skoperne er kompliceret. De skal vaskes med enzymvand, og der skal bruges specielle børster, så serviceassistenterne har været på kursus.

De har desuden besøgt en af leverandørerne på Sjælland, ligesom en af dem har været med på en messe i Hamborg for at kunne følge med i den nyeste udvikling på området.

Kræver særligt udstyr

Arbejdet kræver også særlige sikkerhedsforanstaltninger, så medarbejderne ikke kommer i kontakt med bakterier fra for eksempel patienternes tarmflora.

“Vi har specielle langærmede forklæder på og en skærm for ansigtet,” forklarer Pia Fabricius.

Læs også: Genåbning af dagtilbud: Nogle vil få brug for mere tid

I begyndelsen tænkte hun, at hun aldrig ville lære at kende forskel på de forskellige typer af skoper og lægge dem klar til lægerne på den rigtige måde afhængigt af, hvad patienterne skal undersøges for.

“Men det kunne jeg godt, og det er et interessant arbejde, fordi man skal sætte sig ind i meget nyt. Det er en god måde at få afveksling i arbejdsdagen på,” siger hun.

Også serviceassistenternes tillidsrepræsentant, Andreas Lyng Pedersen, er glad for sine kollegers nye opgaver.

“Det er en naturlig udvikling i faget, at vi overtager opgaver, der frigør plejepersonale,” siger han.