Andreas og Marie får snart firedages arbejdsuge: Sådan vil de tilpasse sig den nye hverdag
Som en del af et nyt forsøg indfører et botilbud i København firedages arbejdsuger for personalet. Det giver de ansatte en følelse af mere frihed, også selvom timeantallet er det samme som før.
19. marts
Det er de færreste, der synes, at mandag morgen er pragtfuld.
Kroppen føles sløv, og kaffen skal måske være ekstra stærk for, at øjenlågene holder sig oppe.
For ansatte på Botilbuddet Radisevej i København kan mandagstræthed meget snart være fortid.
Radisevej, der er et botilbud for unge mennesker med psykisk sårbarhed, er nemlig en ud af 14 arbejdspladser i Københavns Kommune, der i et nyt forsøg indfører firedages arbejdsuge.
Antallet af de ansattes arbejdstimer forbliver, som de er nu, men bliver organiseret på en ny måde, så medarbejderne oplever flere sammenhængende fridage end tidligere.
”Jeg er helt sikker på, at jeg kommer til at føle mig mere veludhvilet. Hvis det kan smitte af på arbejdsmiljøet, vil det i sidste ende også smitte af på den kerneindsats, vi yder,” siger socialpædagog Andreas Genefke Larsen.
Også hans kollega Marie Fooken Mouritsen byder med glæde den nye ordning velkommen – dog med lidt flere bekymringer:
”Jeg er mor til to, så kortere arbejdsdage har jeg egentlig haft det fint med. Nu skal jeg til at tilpasse mig en ny hverdag med aftenarbejde, som skal gå op med familielivet. På den anden side er der en hel dag hver uge, hvor jeg kan have overskud til at give mine børn en masse opmærksomhed,” siger Marie Fooken Mouritsen.
Ny struktur i arbejdsdagen
De to kolleger peger begge på, at længere arbejdsdage kan være en fordel ved, at de kan være med til at sende de unge beboere på arbejde eller uddannelse om morgenen, og samtidig være der til at tage imod dem om eftermiddagen.
Men det betyder også, at de ansatte må ændre deres arbejdsrutiner, hvis de skal være veloplagte hele dagen.
”Det er ikke et fysisk hårdt job, men det er et mentalt krævende arbejde med meget ansvar. Vi skal skabe en god kultur om at arbejde længere dage, og så skal vi huske at variere i arbejdsopgaverne,” siger Marie Fooken Mouritsen.
”Vi skal indrette dagen på en ny måde, hvor vi lægger de krævende opgaver i starten, og de mindre krævende sidst på dagen,” tilføjer Andreas Genefke Larsen. Han oplever, at kolleger fra andre arbejdspladser misunder den nye ordning.
”Folk siger ’hold da op, I må fremover blive den mest attraktive arbejdsplads i kommunen’. Det viser jo bare, hvor mange der synes, det her er en oplagt måde at indrette et arbejdsliv på,” siger Andreas Genefke Larsen.
Flere ansøgere end normalt
Ifølge en pressemeddelelse fra Københavns Kommune fortæller socialborgmester Karina Vestergård Madsen fra Enhedslisten, at kommunen mangler personale på velfærdsområdet i en sådan grad, at det risikerer at gå ud over de social udsatte mennesker. Ifølge socialborgmesteren kan firedages arbejdsuger være med til at fastholde medarbejdere, men også rekruttere nye.
Og det tyder på, at der er noget ved snakken.
Første gang Radisevej oprettede et stillingsopslag med 4-dages arbejdsuge, fik de nemlig dobbelt så mange ansøgere i forhold til, hvad de normalt får, fortæller leder Jonas Ammitzbøll.
Han var ikke i tvivl om, at botilbuddet skulle være en del af forsøget.
”Jeg var interesseret i, at vi kunne gøre en styrket indsats for medarbejdernes arbejdsglæde. Det tror jeg i sidste ende kan påvirke personaleomsætningen, sygefraværet og vores arbejde med kerneopgaven,” siger Jonas Ammitzbøll.
- Forventer I, at I vil fortsætte med en firedages arbejdsuge når forsøget er færdigt?
”Absolut. Jeg tror, det her kun er første skridt af en række nye tiltag på arbejdsområdet. En fem dages arbejdsuge kan snart være fortid mange steder. Den sociale bevægelse peger mod en ny måde at arbejde på, og det skal vi som organisation imødekomme.”
Forsøget begynder den 1. april 2024 og vil blive justeret og evalueret løbende. Efter et halvt år vil hele forløbet blive evalueret grundigt, og det vil herefter blive besluttet, om forsøget skal fortsætte som en permanent ordning.