Annonce

Færdselsloven skal ændres: ”Der er jo ingen af os, der kører over for rødt for sjov”


Udrykningspersonale risikerer at miste både job og kørekort, hvis de bliver involveret i en ulykke. Det står i færdselsloven – og den skal laves om.

Annonce

Ambulancebehandler Bruno Dante Martiri er tidligere blevet tiltalt for at køre over for rødt under en udrykning. Tobias Stidsen

Af Pernille Magaard Bøgh
journalist

Annonce

Det mener en række ansatte hos politiet, brandvæsnet og ambulancetjenesten i hvert fald. De er derfor gået sammen om at skrive et opråb til alle trafikordfører i Folketinget.

I brevet, som den nordjyske redder Kenneth Niebuhr Sejersbøl står i spidsen for, lyder det blandt andet:

’Ved materielle skader og småskader såsom; selemærker og hudafskrabninger med videre burde det kunne klares uden, at det skal ende i retten. Det er psykisk en kæmpe personlig belastning at skulle gå i op til flere måneder og ikke vide, om man mister sit kørekort. Og ingen kørekort ingen arbejde.”

Ambulancebehandler Bruno Martiri mener også, at loven skal ændres, så udrykningspersonalet ikke risikerer at blive straffet, hvis de er involveret i et uheld.

”Når jeg taler med folk, er der næsten ingen, der ved eller forstår, at man bliver straffet for sådan en hændelse. Så derfor tænker vi, at politikerne nok heller ikke er klar over, hvordan det står til i den virkelige verden,” forklarer Bruno.

Udrykningsbekendtgørelsen

I bekendtgørelse om udrykningskørsel står der i kapitel fire om færdselsregler:
Paragraf otte: Under udrykningskørsel kan føreren af køretøjet i tilfælde, hvor det skønnes påtrængende nødvendigt, og hvis der samtidig udvises ganske særlig forsigtighed, undlade at følge reglerne i færdselslovens

1) Paragraf fire, stykke et, om at efterkomme de anvisninger for færdslen, som gives ved færdselstavler, afmærkning på kørebane eller cykelsti, signalanlæg, med videre

2) kapitel fire om færdselsregler for kørende

3) kapitel fem om hastighed

4) kapitel seks om særlige regler for færdsel på motorvej og motortrafikvej.
Stykke to: Føreren skal dog altid efterkomme de anvisninger for færdslen, som gives af politiet eller andre, som justitsministeren har bemyndiget til at regulere færdslen.
Føreren skal endvidere altid efterkomme signaler eller andre anvisninger for færdslen ved jernbaneoverkørsler og broer.
Stykke tre: Ved fremkørsel i lysreguleret kryds mod rødt eller gult lys skal føreren endvidere nedsætte hastigheden så meget, at der straks kan standses for eventuel tværgående trafik.
Stykke fire: Anvendelse af udrykningssignal fritager ikke føreren for pligten til at optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed over for andre trafikanter.
+

Har været sigtet

Hvordan det står til i den virkelige verden, ved Bruno Martiri, der kan prale af 37 års erfaring i faget. Og han ved også, hvorfor der er behov for en lovændring.

Tilbage i 2021 blev Bruno påkørt af en bilist under en udrykning i et lyskryds i Randers, da han kørte over for rødt med en fødende kvinde i ambulancen. Dog blev han frikendt året efter.

”Det havde jeg ikke turde håbe på. Det har fyldt helt vildt meget. Både nat og dag. Det er rigtig, rigtig rart at have fået en afslutning på sagen,” udtalte Bruno Dante Martiri dengang til Fagbladet FOA.

Men selvom sagen er afsluttet, fylder den stadig hos ham.

”Der er jo ingen af os, som kører over for rødt for sjov. Vi gør det jo for at hjælpe personer, som er i nød. Vi vil jo også gerne uskadt hjem fra arbejde.”

Og derfor mener han, at det ikke kan være rigtigt, at når man kører fra udrykning til og fra en hændelse og man ved et mindre trafikuheld, hvor der sker en misforståelse og uden persontilskadekomst, skal trækkes gennem en retssag eller straffes med bøde, klip i kørekortet eller ny køreprøve.

Skal være en forsikringssag

Ikke alle bliver trukket igennem en retssag som Bruno, men man bliver administrativt straffet, alt efter anklagemyndighedens vurdering, forklarer han.

”Hvad skal straffen være for at passe sit arbejde, når det drejer sig om at komme hurtig frem for at hjælpe? Man forventer, der køres over for rødt, så må man også regne med at der kan ske misforståelser i de situationer,” siger Bruno.

Han mener derfor, at ulykkerne ikke skal ende ud i straffesager, men derimod forsikringssager.

”Udrykningsbekendtgørelsen siger:  ’Ved fremkørsel i lysreguleret kryds mod rødt eller gult lys skal føreren endvidere nedsætte hastigheden så meget, at der straks kan standses for eventuel tværgående trafik’ – men når der sker en misforståelse, hvem kører frem og hvem holder. Så er det halve sekund gået og uheldet sket, selv om hastigheden er nedsat så meget, at man godt kan nå at standse. Når det kun drejer sig om materiel skade, skal det være en forsikringssag og ikke en straffesag”

Thomas Brücker, sektorformand for Teknik-Service hos FOA, mener også, at lovgivningen burde laves om:

”Jeg synes, at det er en kæmpe udfordring, at vi har en lovgivning, der ikke giver formildende omstændigheder til personer, der kører udrykning. Når man har det job, så er det fordi, at man gerne vil redde mennesker. Det kan betyde, at der køres over for rødt, når der køres med udrykning,” har han tidligere udtalt til Fagbladet FOA.

Thomas Brücker ønsker en særlovgivning på området, som betyder, at personer, der arbejder med udrykning, vil kunne få en mildere dom end privatbilisten, når man er i uniformen.

Brevet til Christiansborg

Til alle politiske ordfører

Jeg skriver til jer på vegne af Politiet og beredskabspersonalet i Danmark.
Det drejer sig, at om uheld i forbindelse med at køre over for rødt lys, der sker under udrykning.
Der bliver dagligt kørt flere end 100 udrykninger! Nogle gange går det galt, at vi kolliderer med andre køretøjer når vi skal over for rødt lys, dette af forskellige årsager. Vi ved, at det er os som kører udrykningskøretøjet, som har ansvaret for at køre frem for rødt lys, og sådan har det altid været. Men vi finder det ikke rimeligt, at når at uheldet er ude, så kan vi blive straffet med både bøde og frakendelse af kørekortet. Der skal selvfølgelig være ret og rimelighed i det, og ved alvorlige uheld i lyskryds med døde og alvorlige personskader skal der selvfølgelig køres undersøgelse, som der gøres i dag. Men ved materielle skader og småskader såsom; sele mærker og hudafskrabninger mv. burde det kunne klares uden, at skulle det skal ende i retten. Det er psykisk en kæmpe personlig belastning. at skulle gå i op til flere måneder, og ikke vide om man mister sit kørekort. Og ingen kørekort ingen arbejde...
Jeg håber, at I vil se positivt på vores problem og kan finde frem til en løsning på dette. Vi kører udrykning for befolkningens skyld og nogle gange tilsidesætter vi eget liv og sikkerhed for at hjælpe befolkningen, og at køre over for rødt lys er forbundet med stor risiko, og syntes derfor ikke at det er rimeligt, at vi kan skal blive straffet når uheldet er ude. Jeg står gerne til rådighed ved flere spørgsmål eller tage et personligt møde, hvis jeg kan uddybe vores problem.
Tænk over det næste gang at I møder et udrykningskøretøj, for vi vil gå rigtigt langt for at hjælpe jer, døgnets 24 timer 365 dage om året, i alt slags vejr, for at redde jeres liv.

Med venlig hilsen og på vegne af:
Politiet - Brandvæsnet - Ambulancetjenesten, mfl.
Kenneth Niebuhr Sejersbøl
+

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev