Hjælp, vi mangler uddannede kolleger

I nogle områder af landet er der i den grad rift om pædagogisk uddannede medarbejdere, og derfor må dagtilbud løfte fagligheden hos nyansatte pædagogmedhjælpere. I dette afsnit af Fagbladet FOAs podcast, ’Færdigt Arbejde’, kan du høre, hvordan en institutionsleder forsøger at lave en pædagogisk maggiterning, som nye pædagogmedhjælpere skal oplæres i. Grafisk team, FOA Kommunikation

Mange steder må dagtilbud se langt efter ansøgere, når de forsøger at rekruttere uddannet personale. I dette afsnit af podcasten ’Færdigt Arbejde’ kan du høre, hvordan en daginstitution sætter ind for at øge fagligheden blandt de nye pædagogmedhjælpere.

21. juni 2023

Børn er der mange af. Voksne – ikke mindst dem med en pædagogisk uddannelse – kniber det mere med. Og ifølge beregninger fra FOA kommer der til at mangle næsten 14.000 voksne i dagtilbuddene, når kalenderen siger 2030.

Gorm Sylvestersen er en af de pædagogiske ledere, som mærker, at der er kamp om uddannet personale. Ved den seneste stilling, der blev slået op i idrætsinstitutionen Enghave Remise i København, kom der tre ansøgere til en vuggestuestilling, og kun én af dem var uddannet pædagog, fortæller han.

”Vi står i en situation, hvor der kommer færre og færre ansøgere, og derfor har vi i højere grad rettet vores fokus mod at opkvalificere de pædagogmedhjælpere, som søger vores stillinger – nogle af dem er unge, der nærmest kommer ind fra gaden,” siger Gorm Sylvestersen.

En kompleks opgave

Han medvirker i et afsnit af Fagbladet FOAs podcast ’Færdigt Arbejde’, som handler om, hvordan man løfter kvaliteten i dagtilbuddene, selvom man ikke kan få de pædagoger eller pædagogiske assistenter, man drømmer om.

”Det kræver mange kompetencer at være pædagog med de komplekse opgaver, vi har. Det er ikke noget, man bare lige kan træde ind i. Derfor har vi sat det i system, at nye pædagogmedhjælpere får en grundig oplæring i relationsarbejde og lege, de kan lave med børnene, og derudover gør vi det klart ved ansættelsen, at de får feedback på deres arbejde,” siger han.

Professor: Kvaliteten er ikke god nok alle steder

Charlotte Ringsmose, professor ved Aalborg Universitet og en af landets førende forskere i kvaliteten i dagtilbud, medvirker også i podcastafsnittet, og hun understreger, hvor afgørende det er at skabe en fagligt stærk kultur i dagtilbuddene, ikke mindst fordi børnene er der i så mange timer.

”Faktisk har vi OECD-rekord i flest 0-3-årige børn i flest timer hver dag i dagtilbud, og når vi ser på vores data for, hvordan det går med kvaliteten i de danske dagtilbud, så kan vi se, at den er meget varieret fra institution til institution,” siger Charlotte Ringsmose.