Klumme: Hjælp til børn i udsatte positioner
Det er urimelige vilkår for barnet, forældrene og det pædagogiske personale, når der ikke er ordentlige ressourcer til børn i udsatte positioner, skriver Kim Henriksen i denne klumme.
05. september 2022
Danmarks Evalueringsinstitut har i foråret offentliggjort en undersøgelse blandt dagtilbudschefer fra 80 kommuner om deres arbejde med at understøtte børn i udsatte positioner og om de udfordringer, cheferne oplever i den forbindelse.
Samtlige dagtilbudschefer vurderer, at der er børn i deres kommune, der i en eller anden grad ikke får den hjælp, de har brug for. En tredjedel af cheferne vurderer, at der ’i høj grad’ er brug for at udvikle arbejdet med at hjælpe børn i udsatte positioner.
FOA-undersøgelser blandt ansatte i dagtilbud viser for eksempel, at der i dagplejen er børn, der burde tælle for to. Desuden er der alt for lang ventetid på ekstern støtte til et barn, der har brug for det i daginstitutionerne. Det er urimelige vilkår for barnet, forældrene og det pædagogiske personale, som ønsker, at barnet skal kunne trives og udvikle sig.
Pædagogisk Sektor vil derfor i efteråret tale med både børne- og undervisningsministeren, KL og børneordførerne på Christiansborg om, hvad vi gør for, at kommunerne kan leve op til lovgivningen, som understreger, at børn der har brug for støtte, skal have den.
Vi foreslår, at der oprettes et særligt rejsehold, der skal vurdere, om kommunens samlede indsats for børn i udsatte positioner i dagtilbud er tilstrækkelig.
Rejseholdet skal i et tæt samarbejde med kommunens PPR, dagplejepædagoger og pædagogiske konsulenter kunne give kommunerne nye input til udvikling af deres arbejde med at støtte til børn i udsatte positioner.