Ny stor undersøgelse slår fast: Så glade er borgerne for hjemmeplejen

”En kæmpe og velfortjent ros til alle medarbejderne i ældreplejen,” lyder det fra ældreministeren ovenpå resultatet af den første tilfredshedsundersøgelse blandt modtagere af hjemmepleje.
i dag kl. 15.41
78 procent af modtagerne af hjemmehjælp er tilfredse – faktisk er 30 procent meget tilfredse.
Det viser en ny undersøgelse blandt 53.000 modtagere af hjemmehjælp over 67 år, som Danmarks Statistik har gennemført.
15 procent er hverken-eller tilfredse, seks procent er utilfredse, og én procent er meget utilfredse.
”Først og fremmest er jeg glad for, at så mange er tilfredse med den pleje og omsorg, de får. Det er en kæmpe og velfortjent ros til alle medarbejderne i ældreplejen,” lyder det fra ældreminister fra Moderaterne Mette Kierkgaard i en pressemeddelelse.
Glade for personlig pleje, mindre for rengøring
Dykker man ned i undersøgelsen, er tilfredsheden målt på forskellige områder.
Flest borgere er tilfredse med den personlige pleje – her svarer 85 procent, at de er tilfredse eller meget tilfredse. Modsat er færrest tilfredse med rengøringshjælpen. 18 procent svarer, at de er utilfredse eller meget utilfredse med rengøringen.
Til det siger ældreministeren:
”Det fortæller mig, at vi med indførelsen af helhedsplejen fra 1. juli, hvor samme leverandør skal levere alt fra gulvvask og personlig pleje, er den rette vej. Og så glæder det mig, at det store flertal er tilfredse med den personlige pleje, som de får.”
Alle skal have indflydelse på den hjælp de får, og hvornår de får den
Mette Kierkgaard, ældreminister
For mange forskellige
Undersøgelsen viser også, at mange borgere oplever, at det ikke er de samme medarbejdere, der kommer hjem til dem.
Hver fjerde oplever, at det kun i lav grad eller slet ikke er de samme mennesker, der kommer.
Og kun hver tredje oplever, at de har indflydelse på, hvordan og hvornår de får hjælp.
”Det er ikke godt nok. Alle skal have indflydelse på den hjælp de får, og hvornår de får den. Det er netop en af grundene til, at vi med ældrereformen gentænker den måde, hjælpen leveres på. Når det er de samme personer, der kommer hos den ældre borger, øger det chancen for, at den medarbejder, der kommer om morgenen, ved, hvad der blev gjort aftenen før,” siger Mette Kierkgaard.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er den første af sin slags, hvor samtlige modtagere af hjemmehjælp over 67 år er blevet bedt om at svare.
I alt er 123.000 blevet spurgt, og 53.000 har svaret.
Undersøgelsen er foretaget mellem november 2024 og februar 2025. Fremover bliver undersøgelsen lavet hvert andet år.