Nu vil pædagogiske assistenter lege med: Kan man dyste i pædagogik?

De to pædagogiske assistentelever Ida Carlfeld Hansen og Sarah Benedicte Deela fra SOSU Nykøbing Falster prøver kræfter med konkurrencen i daginstitutionspædagogik. Rasmus Hargaard Breum

Sosu-faget plejer at stjæle rampelyset ved DM i Skills. Men nu er et konkurrenceformat for den pædagogiske assistentuddannelse også blevet testet.

18. april

Pelle, Silja, Lilly, Magne og Rud er pludselig over det hele. Før sad de alle fem stille og roligt på bænke ved et bord og malede hvide papkugler i alle mulige farver.

Nu er den ene af dem henne ved en samling grene, mens en anden har søgt tilbage mod de liggeunderlag, hvor de sad for en halv time siden. Og de børn, der sidder tilbage ved bordet, maler på alt andet end papkugler.

Der er nok at se til for de to pædagogiske assistentelever Ida Carlfeld Hansen og Sarah Benedicte Deela fra SOSU Nykøbing, der i dag konkurrerer i noget så specielt som daginstitutionspædagogik.
Uddannelsen til pædagogisk assistent (PAU) vil nemlig også lege med, når erhvervsuddannelserne dyster til det årlige DM i Skills. Deres bud på en konkurrence blev derfor torsdag testet af foran et publikum til netop DM i Roskilde.

”Jeg er sikker på, at publikum kan se, at man som pædagogisk assistent ikke bare skal lege med børn dagen lang. Uddannelsen kræver en stor faglighed, som deltagerne får lov til at bevise her,” siger formanden for FOAs pædagogiske sektor Kim Henriksen.

Formanden for FOAs pædagogiske sektor Kim Henriksen er den ene af to dommere i konkurrencen.

Børn som skuespillere

Hvordan laver man så en konkurrence i at være pædagogisk assistent?

Jo, man har indhentet inspiration fra sosu-konkurrencen, som i mange år har været en del af DM i Skills. Sosu-dysten er i høj grad båret af skuespillere, der agerer borgere, som deltagerne skal forholde sig til.

Det samme vil man gøre med den pædagogiske konkurrence. Forskellen er bare, at ’skuespillerne’ indimellem vil være børn.

Det er her, Pelle, Silja, Lilly, Magne og Rud kommer ind i billedet.

I opgaven skal de forestille at være Gul stue fra Børnehaven Solsikken, som er på tur med de to pædagogiske assistenter.

Deltagerne ved på forhånd, at der vil være fem børn. De ved også, at de vil blive bedømt på, om de ’selvstændigt og i samarbejde’ kan gennemføre og evaluere pædagogiske forløb.

Men de ved ikke, at de som ekstra opgave i løbet af de 30 minutter, de har med børnene, også skal understøtte børnenes sproglige udvikling med deres pædagogik – den oplysning får de først, lige inden konkurrencen begynder.

”Det var meget intenst”

Blandt rekvisitterne, som deltagerne kan bruge, er – blandt meget andet – spande, vandkander, tæpper, piberensere og et terrarie med krible-krabledyr.

”Det var en fed oplevelse. Børn er helt uforudsigelige, så det er svært at lave en ramme på forhånd,” sagde Ida Carlfeld Carlsen bagefter.

”Det var meget intenst, fordi vi ikke kendte børnene på forhånd, så det handlede om at skabe tryghed for dem og hurtigt skabe en god relation. Man lærer rigtig meget om sig selv, men – det er også lidt angstprovokerende.”

Hendes makker, Sarah Benedicte Deela, havde også en god oplevelse:

”Det er lidt underligt at blive bedømt på noget, jeg synes, jeg er god til. Men jeg vil helt klart anbefale andre at prøve det, hvis det bliver et Skills-fag. Det er fedt at få den oplevelse med på vejen,” sagde hun.

Deres underviser Pia Lykkebjerg Larsen håber også, at de pædagogiske assistenter kan blive et fag til fremtidens Skills-konkurrencer. Hun er glad for at have fået en erfaring, der kan videreudvikles på, og hun synes, det gik godt med de medvirkende børn.

”Det giver så meget mere at have rigtige børn med i opgaverne, fordi de er spontane og ligetil – i forhold til de simulationer, vi normalt har i undervisningen. Så jeg er rigtig glad for, at der har været nogle institutioner, som har bakket op om at prøve det her af.”

De fem børnehavebørn giver de to elever nok at se til i konkurrencen.

FOA-formand: Oplagt konkurrencefag

Pædagogisk sektorformand i FOA, Kim Henriksen, var en af dommerne torsdag. Han var meget begejstret for, hvordan konkurrencen forløb:

”At det går så godt til den her konkurrence, bekræfter bare, hvad jeg har sagt i mange år: Pædagogisk assistent er oplagt som konkurrencefag til DM i Skills, og jeg er sikker på, at vi snart ser det på den store scene.”

- Hvad var dine forventninger til børnene som ’skuespillere’ i opgaven?

”Børn er forskellige, så det er udfordrende, når deltagerne ikke kender dem på forhånd. Som dommer ser vi dog slet ikke på, hvordan børnene agerer. Vi kigger kun på, hvordan deltagerne kommunikerer med dem. Det er en stor udfordring at fastholde fremmede børn i den leg, de har faciliteret, fordi børnene måske har helt andre planer.”

Den pædagogiske assistentuddannelse holder konkurrencer til DM i Skills både torsdag den 18. og fredag den 19. april.

DM i Skills

DM i Skills er det store årlige danmarksmesterskab for unge fra erhvervsuddannelserne.

Omkring 300 unge er med som deltagere, hvor de kæmper inden for ca. 50 forskellige fag – herunder social- og sundhedsfaget.

Målet er at motivere de unge til at skærpe deres i forvejen høje faglige niveau og vise folkeskoleeleverne uddannelsens mange muligheder.

DM i SOSU finansieres hovedsageligt af parterne i FEVU og Danske SOSU-skoler.

DM i Skills afholdes næste gang på Dyrskuepladsen i Roskilde torsdag den 18. april til lørdag den 20. april 2024. Der er fri adgang.

Kilde: SEVU