Her er det lykkedes at få børn tilbage i SFO
Stort set alle børn i 0.-3. klasse på Tingløkkeskolen er tilmeldt SFO – og bruger den. Hemmeligheden er et stærkt fokus på inspirerende aktiviteter.
15. marts 2023
Saga fra 3. klasse på Tingløkkeskolen i Odense er i gang med at skrive sit navn som et graffititag i det lokale, hvor 3. klasserne holder til i skolens SFO. Der er musik i højtaleren, og musikvideoerne kører på det store lærred bag fællesbordet.
Pædagogisk assistent Martin Sørensen pjatter lidt med hende og fortæller, at det er fast om mandagen i en periode.
”Uh, husk at skrive mig på,” svarer hun prompte, imens hun hopper på stedet og fægter med den lyserøde Posca-tus, hun lige har malet med.
Martin Sørensen er fast tilknyttet 3. klasse i både skoletiden og SFO, så han kender eleverne ret godt. Derfor har han også en god fornemmelse af, hvilke aktiviteter som begejstrer og inddrager dem i fællesskabet.
Aktiviteterne er trækplasteret
Tingløkkeskolen i Odense er en af kommunens største skoler – og også en af dem med den højeste tilmeldingsprocent til SFO. 279 ud af 299 børn på 0.-3. klassetrin er tilmeldt, svarende til 93 procent af børnene. Dertil kommer, at 70 af 77 elever i 4. klasse er tilmeldt skolens SFO2-tilbud.Martin Sørensen og hans kolleger ser selv deres faste aktivitetsplaner med daglige tilbud for eleverne som et trækplaster. Personalet er delt op, så de i rul på tre uger er sammen med én kollega om at stå for aktiviteter inden for udeliv, krea, kroppen eller science eller er en af de flyvere, som er lidt over det hele og tager sig af alle ad hoc-opgaverne.
Opdelingen har kørt godt i flere år, og udover at det giver inspirerende aktiviteter til børnene, bliver personalet også udfordret fagligt til at idéudvikle inden for de forskellige områder med skiftende kolleger. Personalet roterer nemlig sådan, at de kommer forbi alle områderne, og for hvert rul arbejder de sammen i nye hold.
En årgang præget af corona
I efteråret oplevede Martin Sørensen og hans kolleger en afmatning blandt eleverne i 3. klasse. Det var som om, de trak sig lidt fra de fælles aktiviteter.
”Vi lagde mærke til, at 3. klasserne havde brug for noget, der var deres eget, og hvor de kunne være ’de store’ alene. Denne årgang er meget præget af at have været coronaisoleret. Vi oplevede, at eleverne holdt sig meget til klassekammeraterne og ikke var så meget sammen på tværs på årgangen,” siger Martin Sørensen.
Klar til at ændre praksis
Derfor har SFO’en ændret på arbejdsgangene, så nogle af medarbejderne nu udelukkende fokuserer på 3. årgang og laver en aktivitet hver dag, som er målrettet dem.
”For tiden har vi hver uge en rollespilsdag, hvor vi har 3D-printet figurer og borge og spiller med dem. Nogle dage er vi i køkkenet eller tegner graffiti som i dag. Det har de reageret virkelig positivt på. Det er enormt tilfredsstillende, for jeg kan se, at de har liv i øjnene og ikke længere vil hentes – men spørger om de selv må køre eller gå hjem sidst på dagen,” siger Martin Sørensen.
En trafikskole, der udviklede sig
Et eksempel: To voksne ville lave en trafikskole med mooncars, så børnene havde en sjov udeaktivitet og samtidig kunne lære nogle færdselsregler. Den ene er meget kreativ, og den anden er blandt andet stærk på udeliv. De tegnede veje op på fliserne og malede vejskilte sammen med børnene. I løbet af de tre uger aktiviteten var på programmet, udviklede den sig i samspil mellem børn og voksne, så børnene kunne få et lamineret kørekort efter en køreprøve, og der kom flere og flere færdselsregler til. Børnene taler stadig om deres kørekort, når de kører mooncar.
Kilde: Lise Kjems Knattrup, leder i Tingløkkeskolens SFO