Cecilia haster aldrig – heller ikke når hjernen larmer. Sådan har det ikke altid været

47-årige Cecilia Lund blev færdiguddannet social- og sundhedsassistent i starten af året, og det var under hendes skoletid, at hun blev udredt for ADHD. Amalie Windahl

Støtte fra kollegaerne og små tilpasninger på arbejdspladsen har gjort hele forskellen for Cecilia, der i dag ser sin diagnose som en styrke.

i dag kl. 09.56

Solen er endnu ikke stået op, og frosten ligger på græsset som et skinnende tæppe. Social-og sundhedsassistent Cecilia Lund er mødt ind i hjemmeplejen i Vejle et kvarter, før vagten begynder.

”Der er mange, som har en idé om, at os med ADHD har det med at komme for sent. Jeg har det helt omvendt. Jeg kommer altid i god tid,” fortæller hun. 

Inden morgenmødet begynder klokken syv, tjekker Cecilia dagens køreplan på sin computer.

Hun har lavet genveje til forskellige hjemmesider i browseren, så hun med et enkelt klik kan finde det, hun skal bruge.

Hun har sågar en post-it-seddel klistret til bunden af computerskærmen med teksten: ’Cecilia, husk at slukke mig. Hilsen dig selv’

Ifølge vagtplanen skal Cecilia på otte borgerbesøg i dag. Nogen skal i bad, andre skal have sårpleje eller have medicin. De mange gøremål inden klokken 13, hvor vagten slutter, stresser hende ikke. 

Men sådan har hun ikke altid haft det. 

”Det er vigtigt, at radioen er slukket, og mobilen er lagt væk, når der er hjerne-pauser."

Cecilia Lund, social- og sundhedsassistent

”Før jeg begyndte på medicinen, kunne jeg hurtig blive overvældet, hvis køreplanen og arbejdsopgaverne ændrede sig i løbet af vagten. En dag knækkede jeg fuldstændig sammen, fordi min hjerne var så meget på overarbejde. Jeg ville så gerne gøre det godt, og pressede mig selv til det yderste.” 

Heldigvis har Cecilia gode kollegaer og ledere, som var der for hende. Siden hun begyndte på medicinen i sommer, har de hjulpet med tilpasninger, som for eksempel at stille et lokale til rådighed, hvor hun kan sidde i fred og ro, når hun skal ordne kontorarbejde. 

Hun har også fået ’hjerne-pauser’ i løbet af arbejdsdagen. Tre gange i løbet af en vagt har hun ti minutter, hvor hun ikke skal andet end bare trække vejret. Det, der fungerer bedst for hende, er at parkere bilen et sted, hvor der er god udsigt. Et sted, hvor hun kan sidde og kigge på landskabet og samle tankerne. 

”Det er vigtigt, at radioen er slukket, og mobilen er lagt væk, når der er hjerne-pauser. Ellers bliver jeg overstimuleret og træt.”

”Vi behøver ikke skynde os.” 

De første besøg på vagten overholder tidsplanen. Ind imellem plejeopgaverne er der også tid til snak med borgerne. Cecilia hører historien om tipoldebarnets barnedåb, politikeren som vil have vindmøllemarker, og om huset, som et ægtepar har opfostret deres børn i. 

Men ved et hjemmebesøg ligger en borger stadig i sengen. Han har fået det dårligt og har kastet op over natten. Cecilia står nu overfor flere opgaver end det, der stod på køreplanen, og som hun har sat tid af til. 

Hun får borgeren ud på badeværelset og tager det beskidte tøj af ham. Mens han vasker sig med en klud, får hun skiftet sengetøjet og vasket gulvet ved siden af sengen.

”Jeg har alt tid i verden. Vi behøver ikke skynde os,” siger hun til ham, efter han er blevet vasket og lagt i seng igen.

Det er til trods for, at tidsplanen er skredet.

Det var under virksomhedspraktik på et plejecenter, at Cecilia fik øjnene op for social- og sundhedsfaget: "Jeg kunne virkelig mærke, hvor meget det gav mig at være noget for andre mennesker." Amalie Windahl

Hun går ud i køkkenet og smører et stykke brød med smør og tager en Arla Cultura fra køleskabet. Det er vigtigt, at han får lidt i maven i forbindelse med indtagelsen af sin medicin.

I begyndelsen af besøget måler Cecilia borgerens blodtryk, puls og iltmætning i blodet. Tallene ser normale ud, men hun kan ikke lide, at han skal være alene, når han har det skidt. 

”Jeg har talt i telefon med din datter, og hun kommer forbi i løbet af dagen” siger hun til ham. 

”Tak,” mumler han. ”Kan du sætte vasketøjet over, inden du går?”

”Jeg har desværre ikke mere tid. Men jeg har lagt det klar til din datter, når hun kommer. God bedring og få sovet lidt. Ring endelig, hvis der er det mindste,” siger Cecilia som det sidste, inden hun går.

Ude i bilen viser klokken 11.07. Frokostpausen begyndte klokken 11, og det tager ti minutter at køre hjem til hjemmeplejens hovedkvarter.

Hun ringer til planlæggeren og forklarer, at hun er gået over tid, og derfor ikke har nået den sidste borger inden frokost. 

”Det løser vi. Kom tilbage hertil og få noget at spise,” svarer planlæggeren.

Cecilia er lettet.

Tip Fagbladet FOA

Har du en ide eller et tip til en historie Fagbladet FOA skal se nærmere på? Det kan være både positive og kritiske historier om dit arbejde, dit arbejdsliv og dine arbejdsforhold. Du kan trygt kontakte os, vi bruger ikke noget, uden du ved det. Du kan kontakte os på redaktionen@foa.dk

Det handler om fleksibilitet, viden og inklusion

Det behøver ikke være en hemmelighed at have en diagnose. Sådan er det dog langt fra alle steder.

Tidligere har Fagbladet FOA kunnet fortælle, at en rundspørge til alle lokale fagforeninger viste, at mange arbejdspladser ikke er gode nok til at håndtere mennesker, som har diagnoser.

Erhvervspsykolog og udviklingsdirektør i NECTO, Yun Ladegaard, har fulgt mange arbejdspladser, hvor udfordringen er størst. Hun fremhæver tre ting, som er med til at fastholde medarbejdere – også dem med psykiatriske diagnoser.

Yun Ladegaard er erhvervspsykolog og udviklingsdirektør i NECTO. Her udvikler og gennemfører de tiltag, som skal forbedre den mentale sundhed på en række arbejdspladser i Danmark Kasper Hjorth
  1. 1

    Fleksibilitet

    En gåtur midt på arbejdsdagen. Fri til en psykologaftale. Eller en kortere arbejdsuge.

    Det er eksempler på fleksibilitet, som arbejdsgivere kan give deres medarbejdere – og som der bliver endnu større behov for fremover.

    Ifølge Yun Ladegaard bliver fleksible rammer især afgørende i sundhedsbranchen, der i forvejen har svært ved at tiltrække og fastholde medarbejdere.

    ”Det burde være i arbejdspladsernes interesse at finde nogle rammer for arbejdet, som fastholder flere medarbejdere. Ellers kommer vi til at se en stigning af sygefraværet, som får de andre medarbejdere til at løbe hurtigere og blive endnu mere pressede. Det er en negativ spiral,” fortæller hun.

    Fleksibilitet handler om at tage individuelle hensyn og tilpasse arbejdet til den enkelte medarbejders situation. Det kan være mulighed for at justere arbejdsopgaver på en dag med psykisk mistrivsel eller større indflydelse på vagtplanen. Der findes ikke én fast model.

    ”På arbejdspladsen er man nødt til at finde ud af, hvad kan vi stille til rådighed? Hvad er grænserne for, hvad vi kan rumme, og hvad vi har mulighed for at imødekomme af særlige behov,” fortæller hun.

  2. 2

    Viden

    Hvad står bogstaverne i ADHD for? Hvordan føles et angstanfald? Og er autisme et spektrum?

    Diagnoser fylder mere – men for mange er de stadig svære at forstå. De mange bogstavkombinationer kan gøre det uoverskueligt at finde rundt i, hvad de egentlig dækker over.

    ”Vi kan godt være meget berøringsangst, når det handler om at spørge ind til andres diagnoser, fordi vi er bange for at sige noget forkert. Så hvis man ikke ved, at alt er tilladt at spørge om, så kan man godt være nervøs for, hvordan modparten reagerer,” fortæller Yun Ladegaard.

    Netop derfor har arbejdspladser brug for mere viden om psykiatriske diagnoser, mener hun. Større indsigt kan give bedre forståelse for de kollegaer, der lever med en diagnose – og for, hvordan det påvirker deres arbejdsliv.

    ”Det er vigtigt, at folks viden om diagnoser ikke er styret af deres fordomme. Hvis vi skaber en større forståelse, er det også nemmere at tage hensyn til kollegaen, fordi man forstår, hvordan tilpasninger kan hjælpe dem.”

    Det betyder dog ikke, at man bør starte på en ny arbejdsplads med at fortælle, at man har ADHD eller angst. Ifølge Yun Ladegaard kan det i stedet være en fordel at tale om sine behov – uden nødvendigvis at sætte en diagnose på.

    Det kan for eksempel handle om behovet for at skrive ting ned for at huske dem.

    ”Man kan godt risikere at blive forbundet med en sygdom eller diagnose, hvis det er det første, man siger til en jobsamtale. Mærk efter i dig selv og del det først, når det føles rigtigt,” siger Yun Ladegaard.

  3. 3

    Inklusion

    Er det retfærdigt, hvis din kollega får andre opgaver end dig?

    Det kan være svært at forstå, hvorfor du en dag står med de tunge plejeopgaver, mens en kollega får kontorarbejde. Den slags forskelle kan hurtigt skabe frustration og splid i medarbejdergruppen.

    Derfor er åbenhed afgørende, peger Yun Ladegaard på. Lederen har et ansvar for at være tydelig om, hvorfor en kollega har særlige behov en given dag. Det er ikke nødvendigt, at alle kender detaljerne – men de medarbejdere, der bliver påvirket af hensynet, bør have en forklaring.

    ”Hvis man ikke forstår, hvorfor nogen skal behandles anderledes, kan man hurtigt synes, noget er uretfærdigt. Men hvis man forstår, hvordan det her hensyn kan gøre, at kollegaen præsterer lige så godt som én selv, skaber det ikke samme irritation,” fortæller Yun Ladegaard.

    Når der bliver taget individuelle hensyn, er det derfor vigtigt, at arbejdspladsen også tænker resten af gruppen ind. Ellers risikerer forskelsbehandling at underminere fællesskabet.

    ”Man kan ikke antage, at folk nødvendigvis forstår, hvad det betyder, at nogen får lov til at få andre opgaver. Derfor er der en opgave i, hvordan arbejdspladserne kan skabe opbakning omkring den her person,” afslutter hun.

En krøllet hjerne

Tilbage på hjemmeplejens hovedkvarter har Cecilia lige spist frokost. En af hendes kollegaer har overtaget den sidste borger fra hendes køreliste, da hun kom bagud. 

Nu kører Cecilia afsted mod de sidste to borgere, inden hun skal tilbage igen og dokumentere alt det, der er blevet gjort på dagens vagt.

 Hun reflekterer over den uforudsete situation med borgeren, som havde kastet op.

”I mit hoved kunne jeg godt se, hvilke opgaver der skulle gøres - for eksempel at han skulle vaskes, og sengetøjet skulle skiftes. Men jeg havde svært ved at prioritere rækkefølgen, det skulle gøres i. Min ADHD-hjerne vil gerne løse alle opgaverne på samme tid, og finder det hele lige vigtigt. I sådanne situationer øver jeg mig i stoppe op og tænke en ekstra gang, inden jeg handler,” fortæller hun. 

Det forlængede besøg gjorde da også, at hun ikke fik de hjerne-pauser, som er lagt ind i køreplanen.  Men det gør ikke så meget, for i dag har hun håndteret en situation, som tidligere ville have slået hende helt ud af kurs. Og det i sig selv er en kæmpe sejr.

”Min diagnose er ikke en undskyldning, men en del af mig som jeg ikke ville være foruden. Den gør, at jeg kan tænke, se og handle på måder som ingen andre, og det er takket være min krøllede hjerne,” siger hun. 


Fagbladet anbefaler

Cecilias fem gode råd til at sige det højt

  1. Fortæl om dine behov fremfor din diagnose. Det er langt lettere at sige: “Jeg fungerer bedst, når jeg får klare rammer,” end “Jeg har ADHD, autisme eller angst.” Man kan ikke forvente, at kollegaerne eller lederen ved, hvad det indebærer. Samtidig er der lige pludselig noget konkret, der kan handles på.
  2. Beskriv de konkrete opgaver du kan have svært ved at løse. Det kan for eksempel være, at du har svært ved at holde overblikket, når arbejdsopgaver spontant ændrer sig. Sig højt, at du har brug for hjælp til at lave en prioriteringsliste.
  3. Forklar, hvorfor det er vigtigt for dig at informere om dine udfordringer. Du kan for eksempel sige: "Jeg siger det her, fordi fordi jeg gerne vil kunne levere mit bedste - og fordi småjusteringer i samarbejdet gør en stor forskel for mig."

  4. Giv eksempler på løsninger, som du allerede ved, virker for dig. Du kan for eksempel sige: Når jeg får opgaverne skrifteligt eller delt op i mindre bidder, arbejder jeg langt mere stabilt." Eller: "Jeg har brug for tid til at afslutte dokumentation og overlevering inden vagten er slut, fordi jeg trives bedst, når detaljerne er på plads." På den måde ved de præcis, hvad de kan gøre for at støtte dig.

  5. Husk at du ikke behøver at fortælle alt. Det er helt fair at sige: “Jeg vil gerne holde nogle detaljer private, men jeg synes det er vigtigt, I ved hvilke arbejdsmæssige hensyn, der hjælper mig."