Velfærdsbonus:På fem år har ejere af private botilbud trukket 155 millioner af skattekroner ud til sig selv

En ny gennemgang, som Fagbladet FOA har lavet, afslører, at mindst 24 private botilbud de seneste tre år har fået kritik fra tilsynet, fordi ejerne har trukket penge ud – både som udbytte og høje lønninger. Iben Gad

Tilsynsmyndigheder har gentagne gange udtrykt bekymring for, om skattekroner, der burde støtte samfundets mest udsatte, går til lukrative udbetalinger.

18. november

Det kan være en god forretning at tage sig af samfundets mest udsatte.

De seneste fem år har ejere af private botilbud således udbetalt ikke mindre end 155 millioner kroner i udbytte til sig selv. 

Det viser en gennemgang, som Fagbladet FOA har lavet af 81 private botilbud.

Beløbene svinger fra 50.000 kroner til 33 millioner kroner.

"Der er nogen, der tjener rigtig, rigtig mange penge på at drive private botilbud," lyder det fra Thomas Enghausen, der er næstformand i FOA. 

Mindst 24 bosteder får kritik

Socialtilsynets rapporter afslører, at myndighederne ved flere lejligheder har rejst bekymring for, hvordan skattekronerne forvaltes. 

Det gælder for mindst 24 private bosteder, der over en periode på fem år halede mere end 80 millioner kroner ud til ejerne.

Socialtilsyn Nord fandt det for eksempel problematisk, at et botilbud på to år havde hevet 10,4 millioner kroner ud til ejerne.

Det var, ifølge tilsynet, ”ikke et udtryk for en forsvarlig anvendelse af offentlige midler”.

Det kan du læse neden for i Fagbladets uddrag af tilsynsrapporten, hvor ejerne svarer tilbage, at de anser 10,4 millioner som en rimelig forrentning af deres indskud.

Et andet eksempel er fra et bosted, hvor socialtilsynet udtrykte kritik, fordi lederen modtog en årsløn på knap 1,7 millioner kroner. Det svarer stort set til det samme, som statsministeren tjener

Fordoblet udbetaling

Ifølge professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet, Per Nikolaj Bukh, har socialtilsynet de seneste år øget sit fokus på at vurdere tilbuddenes økonomiske dispositioner.

”Det er en servicemeddelelse til kommunerne, så de kan overveje, om de betaler for meget. Tilsynet siger, at hvis der ikke var taget udbytte ud, kunne pengene for eksempel være gået til at lave aktiviteter, som havde øget kvaliteten for borgerne,” siger han.

Socialtilsyn Hovedstaden står bag et flertal af de kritiske bemærkninger omkring udbytte.

Souschef Kristina Vang Jensen fortæller, at der på et år er sket en markant stigning i udbytte blandt de tilbud, som Socialtilsyn Hovedstaden holder øje med.

Udbetalingerne er, ifølge tilsynets manuelle gennemgang, steget fra omkring 27 millioner kroner i 2022 til cirka 56 millioner kroner i 2023. Altså en fordobling.

Kristina Vang Jensen påpeger i en skriftlig kommentar, at det kan være uhensigtsmæssigt at dele overskuddet med ejerne, hvis virksomheden i stedet burde bruge pengene på at sikre sin økonomiske stabilitet eller udvikle sine tilbud.

”Det er endvidere problematisk, hvis det overskud, der er genereret, er et udtryk for, at tilbuddet ikke har beregnet sit budget på et realistisk grundlag, men har overbudgetteret på for eksempel personale, og hvis manglende personale eller kompetenceudvikling med videre går ud over kvaliteten for borgerne i tilbuddet,” forklarer hun. 

Et værre alternativ

Muligheden for at hive overskud ud til ejerne af private botilbud har flere gange vakt debat. Alligevel er manøvren fuldt ud lovlig.

Ifølge Per Nikolaj Bukh er et 'rimeligt' udbytte 'helt legitimt', da ejere naturligt vil forvente et afkast af deres investeringer.

”Ellers skal vi vælge ikke have private tilbud,” siger han og advarer om, at alternativet er ’langt værre’.

”Ved udbytte tager man pengene med ud ad fordøren. Der er fuld transparens. Alternativet er, når ejere lister penge ud ad bagdøren,” siger professoren og nævner eksempler på, hvordan ejere kan trække penge ud ’ad bagdøren’:

”Det kan være, som der også er eksempler på her, at en ejer giver sig selv en meget høj lederløn. Andre eksempler, vi ofte ser, er, at der tjenes godt på at hyre vikarer gennem ejerens eget bureau. Eller at tilbuddet betaler høj husleje til ejerens ejendomsfirma. Det er mere problematisk og langt sværere at gennemskue for tilsynet.”

Sådan har vi gjort

Opgørelsen er lavet ved en manuel gennemgang af de aktive botilbud på Tilbudsportalen. Det skyldes, at Social- og Boligministeriet, der driver Tilbudsportalen, har givet afslag på en aktindsigt i udbyttedata.

Opgørelsen inkluderer udelukkende tilbud, der er ejet af enten et anparts- eller aktieselskab, da den form for virksomhed giver mulighed for udbetaling af udbytte.

Flere af tilbuddene driver flere forskellige bosteder under samme tilbud.

Da opgørelsen er opgjort ved en manuel gennemgang, vil der formentlig være tale om flere tilbud, der har udbetalt udbytte, ligesom beløbet vil ændre sig i takt med, at tilbuddets økonomiske oplysninger på Tilbudsportalen opdateres.

Manglende vejledning

Kommunerne bruger årligt 6,7 milliarder kroner på private tilbud. Det viser en rapport fra VIVE. Og det er vigtigt at bemærke, mener Mads Roke Clausen, der er direktør i LOS, der er Danmarks største brancheorganisation for ikke-offentlige sociale tilbud.

”Det vil sige, at det er en halv procent af de 6,7 milliarder kroner, der bliver brugt på udbytte. Det, synes jeg, simpelthen ikke er et problem,” siger han.

Mads Roke Clausen er til gengæld kritisk overfor socialtilsynets måde at stemple private tilbud som ’uforholdsmæssigt dyre’.

”Vi har flere gange spurgt socialtilsynet, hvad kriterierne præcis er for at være uforholdsmæssigt dyrt, men det kan de ikke oplyse om. Den vejledning, der skulle definere det, er simpelthen ikke lavet i ministeriet. Når det ikke er klart defineret, bliver det overladt til, hvad den enkelte tilsynskonsulent synes, og sådan bør man i min optik ikke lave myndighedsarbejde,” siger han.

Socialtilsynets 24 kritiske bemærkninger

Nedenstående er 24 eksemplar, hvor socialtilsynet i deres rapporter udtrykker bekymring eller kritik vedrørende udbetalinger af udbytte eller andre økonomiske forhold. Fagbladet FOA har valgt ikke at bringe navne på de påkaldte virksomheder, da artiklens formål ikke er at diskutere enkelte prioriteringer hos konkrete virksomheder, men at give et overordnet indtryk af omfanget af udbytte. Dette er relevant, fordi udbetaling af udbytte ofte har vakt debat i offentligheden. 

  1. "Socialtilsyn Nord konstaterer, at tilbuddet samlet set i perioden 2019 til og med 2020 har udloddet kroner 10.389.246 i udbytte til ejerkredsen af selskabet. Det betyder, at Socialtilsynet mener, der er indtægter fra tilbuddets drift der fragår sikring af kvaliteten for borgerne i tilbuddet. Overskud fra tilbuddet drift kan med fordel anvendes til at sikre, der er den nødvendige sammenhæng mellem tilbuddets pris og sikring af kvalitet for målgruppen, eller til nedbringelse af tilbuddets døgnpris, frem for konsolidering af kapitalejernes private formue. Socialtilsynet mener, at udlodning af tilbuddets drift overskud til selskabets kapitalejere, ikke er et udtryk for en forsvarlig anvendelse af offentlige midler. Tilbuddets kapitalejere har i høringssvar tilkendegivet, at ejerne mener, en forrentning af deres investerede kapital er rimelig og at krav til udbytte, ikke er i konflikt med en forsvarlig anvendelse af offentlige midler, hvorfor krav til udlodning af udbytte ikke ændres."

  2. "Det udførte tilsyn viser, at sammenhængen mellem pris og kvalitet er lav, da tilbuddet har udbetalt udbytte for 6,2 mio. kr. i 2021, hvilket svarer til 6,8% af omsætningen i de koncernforbundne tilbud, samt realiseret et mindre forbrug på kompetenceudviklingsmidler på 0,7 mio. kr., svarende til 70 % af budgettet." (...) "Socialtilsynet vurderer, at tilbuddets udgifter til løn til ledelsen er højere end andre sammenlignelige tilbud. Socialtilsynet bemærker, at tilbuddet efter socialtilsynets opfattelse er uforholdsmæssigt dyrt."

  3. "[Navn på botilbud] vurderes til, alene på baggrund af løn til øverste leder inkl. udbytteudbetaling, at kunne levere den samme kvalitet i indsatsen til en lavere takst. Tilsynet anser fortsat udgiften til ledelsesløn at ligge meget over øverste median på tværs af gennemsnittet af tilbud i Socialtilsyn Hovedstaden, som i 2023 lå på kr. 725.000. Jf. nøgletal på Tilbudsportalen har øverste leder oppebåret en ledelsesløn i 2022 på kr. 1.686.491. Samtidig er der blevet udloddet udbytte igennem de seneste 5 år på kr. 4.200.000."

  4. "Tilbuddets økonomi giver i middel grad mulighed for den fornødne kvalitet i tilbuddet i forhold til prisen og i forhold til tilbuddets målgruppe. Socialtilsynet vil følge lønudviklingen i tilbuddet, samtidig med fokus på de forholdsvis høje ejendomsomkostninger og udlodning af udbytte, da det kan have betydning for sammenhæng mellem pris og kvalitet. Socialtilsynet vurderer, at tilbuddets udgifter til løn til ledelsen er væsentligt højere end på andre private tilbud, Socialtilsyn Hovedstaden fører tilsyn med."

  5. "Socialtilsynet bemærker, at tilbuddet efter socialtilsynets opfattelse er uforholdsmæssigt dyrt. Denne vurdering er baseret på en samlet vurdering af betydningen af nedenstående faktorer: • Timenormeringsprisen ligger over gennemsnittet for alle tilbud omfattet af Socialtilsyn Hovedstadens sociale tilbud. • Lønnen til ledelsen ligger over gennemsnittet for alle tilbud omfattet af Socialtilsyn Hovedstaden. • Udbetaling af udbytte til ejerkredsen med kr. 3.000.000,- i 2022 sammen med en meget høj løn til øverste leder. • Socialtilsynet mangler at revisor forholder sig med positiv konklusion vedr. hans konklusion på afvigelser mellem budget og årsrapporten. Revisor skal gøre socialtilsynet opmærksom på, når f.eks. løn til øverste leder afviger så betragteligt som er tilfældet for tilbuddet."

  6. "Tilsynet bemærker dog, at tilbuddet har realiseret et stort overskud og har forholdsvis store lønudgifter til ledelse samt at selskabet, der driver 3 tilbud, der er underlagt tilsynet, har udloddet udbytte. Overskuddet er primært funderet i, at der er er realiseret en omsætning højere end budgetteret, mens de realiserede personaleomkostninger er lavere end budgetteret."

  7. "Socialtilsynet vurderer, at tilbuddets udgifter til løn til ledelsen ligger på et væsentlig højere niveau end andre tilbud i socialtilsyn Hovedstaden. Som led i vurderingen af om der er gennemsigtighed og økonomien for tilbuddet giver den fornødne kvalitet i forhold til prisen og målgruppen, bemærker socialtilsynet, at der er indikationer på, at tilbuddet efter socialtilsynets opfattelse er uforholdsmæssigt dyrt. Denne vurdering er baseret på en samlet vurdering af betydningen af flere faktorer. Herunder blandt andet lederlønninger, udbetaling af udbytte på 800.000 kr. og et realiseret overskud på 4,89%. Ligesom tilbuddet budgetterer med et overskud i 2024 trods en gennemsnitlig belægningsprocent på 90 %."

  8. "Det er vores vurdering, at afvigelsen i forholdet mellem anvendt personale, og forventet personaledækning, betyder, at anbringende kommuner har betalt for meget for tilbuddets pladser. Dvs. tilbuddet har ikke leveret den aftalte personaledækning. Tilbuddets overskud understøtter formodningen, idet tilbuddet ved fuld belægning har budgetteret med et overskud på 3% svarende til 1,4 mio, mens det realiserede overskud udgør kroner 3,1 mio, ved en væsentlig lavere belægning."

  9. "Når bestyrelse og direktion beslutter at udlodde udbytte af tjent overskud, kan man med andre ord sige, at den samme kvalitet som allerede leveres i tilbuddet, kunne være erhvervet til en billigere pris. Det kan ligeledes konkluderes, at udbetalte udbytteudlodninger ikke tjener til konsolidering af tilbuddets egenkapital, og dermed kan få tilbuddet til at fremstå uforholdsmæssigt dyrt. Tilbuddet budgetterer med 3,2 flere borgerrelaterede årsværk end der realiseres i forhold til den leverede kvalitet i tilbuddet."

  10. "Årsrapporten for 2021 og 2022 viser i begge tilfælde, at der er udloddet udbytte på kr. 1.000.000,- i begge år, og dette til trods for væsentlige lave belægningsgrader i begge år. Socialtilsynet vurderer derfor, at tilbuddet har været anset for værende uforholdsmæssigt dyrt, idet der ikke tidligere har været sammenhæng mellem taksten/-erne og den nødvendige kvalitet til målgruppen. En iboende begrundelse for at estimere med højere takster end der må forventes til brug for sammenligning mellem tilbud på tværs af tilbud til målgruppen i Socialtilsyn Hovedstaden, må derfor kunne forventes at skulle løfte den tilstedeværende kvalitet og medarbejdernes samlede kompetenceniveau."

  11. "Vi har konstateret nedenstående kritiske forhold i relation til tilbuddets økonomi: Udbytte: Der er udbetalt udbytte til ejer på kr. 438.000 i 2022 på baggrund af årsregnskab 2021. I de seneste 5 år er der i alt udbetalt 1.818.00 kr. i udbytte til ejer. Udbetaling af udbytte vil alt andet lige influere negativt på tilbuddets fremadrettede bæredygtighed. Udbetaling af udbytte vil ligeledes alt andet lige influere negativt på tilbuddets mulighed for at levere den fornødne kvalitet i forhold til prisen og målgruppen. Lederløn: Revisor noterer i revisionsprotokollatet at lederlønnen på kr.1.333.000 ligger over det sædvanlige niveau i forhold til tilbuddets størrelse. Bestyrelsen har vurderet, at leder er en nøgleperson for tilbuddet, hvilket er medvirkende årsag til det aftalte lønniveau., hvilket revisor er enig i. Socialtilsynet vurderer dog, at tilbuddets økonomi giver mulighed for en lavere pris og/eller en højere kvalitet i forhold til prisen og målgruppen."

  12. "Vi har konstateret nedenstående kritiske forhold i relation til tilbuddets økonomi: årsregnskab 2021 foreslås udbytte på kr. 250.000. Derudover viser regnskab 2021, at der for 2020 er blevet udbetalt kr. 1.200.000 i udbytte. Dette har medfør en væsentlig nedskrivning af egenkapitalen, der er gået fra at udgøre 1.486.109 den 31. december 2020 til at udgøre kr. 609.656 den 31. december 2021. Dette har medført at tilbuddets soliditetsgrad er gået fra 49% i årsrapport 2020 til 32 % i 2021, svarende til et fald på 17%. Udbetaling af udbytte vil alt andet lige influere negativt på tilbuddets fremadrettede bæredygtighed. Udbetaling af udbytte vil ligeledes alt andet lige influere negativt på tilbuddets mulighed for at levere den fornødne kvalitet i forhold til prisen og målgruppen."

  13. "Ud fra årsrapport 2022 på Tilbudsportalen fremgår det at tilbuddet samlet over de seneste 5 år har udbetalt udbytte på kr. 950.000. Udbetaling af udbytte vil alt andet lige influere negativt på tilbuddets mulighed for at udvikle tilbuddet og fremadrettet at levere den fornødne kvalitet i forhold til prisen og målgruppen."

  14. "Udbetaling af udbytte over de seneste 5 år på kr. kr. 1.028.000, har haft en negativ indvirkning på tilbuddets mulighed for at levere den fornødne kvalitet i forhold til prisen og målgruppen. Tilbuddet kunne alternativt have anvendt de 1.028.000 i udbetalt udbytte over de seneste 5 år på at nedsætte prisen eller øge kvaliteten."

  15. "Socialtilsynet vurderer at lederlønnen i både årsrapport 2022 og i budget 2024 ligger højt i forhold til sammenlignelige tilbud, og at det kan influere negativt på tilbuddets mulighed for at levere den fornødne kvalitet i forhold til prisen og målgruppen."
    "Vi har konstateret nedenstående kritiske forhold i relation til tilbuddets økonomi: Tilbuddet drives i form af anpartsselskabet [navn på virksomhed]. Der er 2 ejere af anpartsselskabet [navn virksomhed]. De 2 ejere ejer hver 50% af anparterne. De 2 ejere er ligeledes ansat som ledere i tilbuddet. Ud fra revisionsprotokollat til årsregnskab 2021 fremgår det at de pågældende 2 ledere i 2021 i løn har fået henholdsvis kr. 1.679.813 og kr. 1.479.493. Dette er en løn til ledere som ligger væsentligt over lønnen til ledere i sammenlignelige tilbud. Det fremgår af årsregnskab 2021 at der udloddes kr. 1.000.000 til anpartshaverne. Dette medfører at de 2 anpartshavere hver modtager kr. 500.000. Dermed er den totale indkomst for de 2 anpartshavere som ligeledes er ledere henholdsvis kr. 2.179.813 og kr. 1.979.493. Dette er en totalindkomst (løn + udbytte) til ejere som er ledere der ligger væsentligt over sammenlignelige tilbud."

  16. "Socialtilsynet vurderer, at tilbuddets udgifter til løn til ledelsen er væsentlig højere end andre private tilbud i Socialtilsyn Hovedstaden. Socialtilsynet vurderer fortsat, at tilbuddet efter socialtilsynets opfattelse er uforholdsmæssigt dyrt. Denne vurdering er baseret på en samlet vurdering af betydningen af flere faktorer. Herunder høje lederlønninger og høje ejendomsomkostninger og flere år med overskud samt udbetaling af udbytte."

  17. "Selskabet, der driver tilbuddet, har i de seneste 5 år udbetalt 800 tkr. i udbytte, heraf er der i det seneste regnskab tiltænkt udloddet 400 tkr. Udlodning af udbytte indikerer, at der en mindre grad af sammenhæng mellem taksten og den socialfaglige kvalitet i tilbuddet."

  18. "Den lave sammenhæng mellem pris og kvalitet skyldes, at [navn på virksomhed] i regnskabet for 2022/23 har valgt at udlodde 750.000 kr. i udbytte til ejerne, hvilket ikke vurderes at have haft en socialfaglig værdi for tilbuddet og borgerne, ligesom tilbuddet ved udbytteudlodningen ikke anvender midlerne til det formål, de var tiltænkt af de anbringende kommuner. Dette medfører, at socialtilsynet samlet set konkluderer, at tilbuddets økonomi understøtter en stabil anbringelse af borgere, men den samme socialfaglige kvalitet kunne leveres til en lavere takst, da tilbuddet har genereret overskud, som er udloddet til ejerne."

  19. "Socialtilsynet vurderer, at tilbuddets udgifter til løn til ledelsen er højere end andre sammenlignelige tilbud. Socialtilsynet bemærker, at tilbuddet efter socialtilsynets opfattelse er uforholdsmæssigt dyrt."

  20. "Udbetaling af udbytte vil ligeledes alt andet lige influere negativt på tilbuddets mulighed for at levere den nødvendige kvalitet i forhold til prisen og målgruppen."

  21. "I årsregnskab 2022 foreslås udbytte på 150.000 kr. På baggrund af årsregnskab 2021 blev der ligeledes udbetalt udbytte på 150.000 kr. Udbetaling af udbytte an alt andet lige influere negativt på tilbuddets fremadrettede bæredygtighed. Udbetaling af udbytte kan ligeledes alt andet lige influere negativt på ilbuddets mulighed for at levere den fornødne kvalitet i forhold til prisen og målgruppen."

  22. "Det er imidlertid socialtilsynet vurdering, at der for andet år i træk ses så væsentlige afvigelser mellem budgetteret og realiseret økonomi, at der kun i lav grad fremstår sammenhæng mellem pris/takst og de ydelser [navn på botilbud] har bidraget de visiterede borgere. Der er endvidere socialtilsynet vurdering, at de gentagende afvigelser mellem de budgetgodkendte omkostninger og nogle af tilbuddets realiserede omkostninger nu har et omfang, som indikerer, der ikke udvises ansvarlig forvaltning af offentlige midler."

  23. "Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet er uforholdsmæssigt dyrt, på grund af omkostningsniveau til løn til leder og personalegoder til leder og dennes ægtefælle. Tilbuddets kapitalejer og direktør aflønnes med en høj lederløn set i forhold til tilbuddets størrelse og kompleksitet. I vurdering er der inddraget at antallet af pladser og antallet af fastansatte mv er forholdsvist beskedent, samt at tilbuddets leder anvender en større andel af sin tid borgerrettet. Endvidere har tilbuddets direktør og dennes ægtefælle personalegodet fri bil til rådighed. Lederens ægtefælle, er ikke fastansat i tilbuddet. Tilbuddet råder over tre biler, hvoraf kun en anvendes direkte til tilbuddets borgere."
    "Vi vurderer, at der ikke er sammenhæng mellem pris og kvalitet af 4 grunde: • Regnskab 2022 sammenholdt med budget 2022. Af tilbuddets samlede omsætning, er 36 % anvendt direkte eller indirekte til konsolidering af kapitalejerens formue, fordelt med kroner 1.335.793 i løn, kroner 300.000 i udbytte, samt konsolidering af tilbuddet med kroner 907.169."

  24. "Socialtilsyn Hovedstaden gør de visiterende kommuner opmærksom på, at tilbuddets bestyrelse fortsat udbetaler væsentlig højere lederlønning til tilbuddets leder samt to øvrige medarbejdere, der i lighed med leder er kapitalejere i tilbuddet, end i sammenlignelige private og kommunale tilbud, hvad angår antal døgnpladser og antal medarbejdere. Socialtilsynet konstaterer, at leder og de to øvrige stifteres lønninger i høj grad ligger over den sædvanlige aflønning af leder og mellemledere i andre private og kommunale døgntilbud.
    "Lønsum til de tre kapitalejere af tilbuddet, hvoraf den ene er leder, udgør tilsammen 2.5 millioner kr. Sammenholdt med lønninger iht. KRL, ville lønninger i et sammenligneligt tilbud være ca. 1,7 millioner kr. Det er socialtilsynets erfaring, at lønninger på det private og kommunale døgntilbudsområde generelt følger hinanden."

Fagbladet anbefaler