Nu er der nye anbefalinger til børn og unges trivsel: Her er, hvad du skal vide

35 nye anbefalinger skal hjælpe børn og unge til at trives. Bliv klogere på, hvad de betyder for dig her.
i dag kl. 15.12
Et væld af nye anbefalinger, for at styrke børn og unges trivsel, er blevet præsenteret i dag.
Det er regeringens nedsatte Trivselskommissionen, der det seneste halvandet år har arbejdet på 35 anbefalinger fordelt på otte temaer.
Spørger man formand for pædagogisk sektor i FOA, Kim Henriksen, er han glad for Kommissionens fokus på pædagogernes og dagtilbuddenes rolle i børns trivsel – eller mangel på samme:
”Vi skal stille med den rette støtte, hjælp og indsatser, før mistrivslen hager sig fast i det enkelte barn og måske udvikler sig til en diagnose. Det kræver, at vi samlet set løfter fagligheden blandt de ansatte i landets dagtilbud. For i nogle tilfælde kræver det en særlig faglig indsigt at vurdere, hvad det er et barn reagerer på, hvis det råber eller slår andre børn, ligesom det kræver faglighed at tage de svære forældresamtaler."
”Man trives, når man overordnet set er glad for sit liv. Man trives, når man kan udvikle sig, udfolde sine evner samt indgå i og bidrage til fællesskaber.
Trivselskommissionen
Han mener derfor, at det er tid til at uddanne de 47 procent pædagogmedhjælpere og 79 procent dagplejere, der ikke har en pædagogisk uddannelse.
”Et uddannelsesløft er den hurtigste vej til et kvalitetsløft af vores dagtilbud lige nu. Derfor er det også den hurtigste hjælp, vi kan sætte ind med, hvis vi vil sikre større trivsel blandt børnene,” siger Kim Henriksen.
Anbefalingerne kommer omkring flere forskellige emner: Børns brug af smartphone, større fokus på dannelse, alle børn skal gå til en fritidsaktivitet, der skal ske en opdatering af den pædagogiske tilgang, og så skal forældrerollen tages op til debat.
Nedenfor kan du blive klogere på anbefalingerne, og hvilken betydning de har for dig - både som forælder og i dit arbejde.
Vi skal tale om trivsel på en ny måde
Børn og unges trivsel bliver målt mere end nogensinde før. Og måden, der bliver talt om trivsel på, er alt for sort/hvid, siger Trivselskommissionen. De er derfor kommet med deres definition af ordet:
”Man trives, når man overordnet set er glad for sit liv. Man trives, når man kan udvikle sig, udfolde sine evner, samt indgå i og bidrage til fællesskaber. Man kan trives, selvom man oplever perioder med modgang og udfordringer. Det afgørende er, at man kan håndtere sådanne perioder.”
Kort sagt, skal vi have en ny måde at tale om trivsel på – det skal være mere nuanceret.
Så anbefaler de, at den støtte, nogle børn får i skolen, skal tage udgangspunkt i barnets behov og ikke i en diagnose. En gruppe af eksperter skal i den forbindelse også undersøge, hvorfor flere børn og unge får psykiatriske diagnoser og sikre, at den støtte, børn får, igen fokuserer på behov frem for diagnoser.
Børn skal ikke have en smartphone
Står det til kommissionen, skal børn først have en smartphone eller tablet som 13-årige, så de i stedet kan fokusere på leg. Et alternativ for mindre børn kan være en simpel telefon, der kun kan ringe og sende SMS’er.
I skolen og i fritidshjemmet skal der ikke være nogen smartphones, og de voksne skal gå foran ved for eksempel at lave aftaler om skærmbrug i hjemmet og i fællesskab.
Derudover skal EU forbyde digitale annoncer til børn og unge og andre ting, der fastholder børn på skærmen.
Flere unge skal på efterskole
Dannelsen af børn og unge skal være et vigtigt mål i både dagtilbudsloven og folkeskoleloven, mener kommissionen. De ser derfor også, at der fokuseres på karakterdannelse på både pædagogiske assistent-, pædagog- og læreruddannelser.
Som et led i dannelsen skal flere også have muligheden for at komme på efterskole og højskole. Derudover skal flere unge også have et fritidsjob og involveres mere i frivillighed – for eksempel i form af valgfag, praktik eller ved at tage del i en frivillig forening.
Den pædagogiske tilgang skal opdateres
Den pædagogik, der bliver brugt i daginstitutioner, skoler og fritidshjem, skal være tidssvarende, så den styrker engagement, karakterdannelse og inkluderer alle.
En ny karakterskala, mindre fokus på prøver i folkeskolen og færre skift af klasse i gymnasiet er også nogle af kommissionens anbefalinger.
Alle skal gå til noget i fritiden
Alle børn og unge skal gå til en fritidsaktivitet, der er meningsfuld.
Derfor opfordrer kommissionen blandt andet også de enkelte kommuner til at give økonomisk støtte og vejledning til de børn og unge med sværere adgang til fritidsaktiviteter.
På unges uddannelsesinstitutioner opfordrer Kommissionen til en alkoholfri studiestart, og at der laves alkoholpolitikker.
Mere bevægelse og leg i hverdagen
Der skal et øget fokus på bevægelse og leg i daginstitution, skoler og fritidsaktiviteter for at styrke børns motorik og glæde ved at bevæge sig.
Derudover ser Kommissionen også gerne, at der undervises i kroppen og i identitet, så der kommer et fokus på realistiske kropsbilleder og sunde vaner fra en tidlig alder.
Der skal sættes systematisk ind over for mistrivsel
Kommunerne skal blive ved med systematisk at opspore og sætte ind over for børn og unge i mistrivsel med et særligt fokus på dem fra udsatte familier.
Derudover opfordrer Kommissionen til økonomisk støtte og øget oplysning om lavtærskeltilbud, altså gratis initiativer hvor en sårbar målgruppe kan henvende sig fra gaden uden at blive registreret nogen steder, for at hjælpe flere børn og unge.
Forældrerollen skal debatteres
Kommissionen kommer med syv opfordringer til forældre for at sætte gang i en offentlig debat om det at være forældre:
1. Stil alderssvarende og kærlige krav til dit barn og vær tydelig om rammer og værdier.
2. Begræns overvågningen af dit barn – børn kan langt mere, end vi tror.
3. Hav tillid til, at dit barn, i takt med sin udvikling, selv vil kunne overkomme mange udfordringer og håndtere konflikter på dets vej.
4. Inddrag og lyt til dit barn ud fra dets alder og forudsætninger – husk dog, at inddragelsen ikke må ske på bekostning af kærlige krav og tydelighed.
5. Lær og vis dit barn, hvordan alle – voksne som børn og unge – skal have blik for og tage ansvar for andre mennesker og de fællesskaber, som vi indgår i.
6. Hav fokus på selvregulering, vedholdenhed, tro på egne evner og ansvarsfølelse i opdragelsen – og lær dit barn, at det vil opleve perioder med nedtrykthed, uden at det er hverken er farligt eller sygeligt.
7. Husk, at du kender dit eget barn bedst, sænk skuldrene og vid, at der ikke findes en perfekt forælder, og at kærlighed, nærvær og omsorg er det vigtigste, du kan give dit barn for, at det trives.
Derudover anbefaler Kommissionen økonomisk støtte til organisationer, der tilbyder hjælp og rådgivning til udsatte forældre og forældre til børn med særlige behov, for at fremme børns trivsel.
Læs hele Trivselskommissionens rapport lige her.