Løn, frihed og trivsel i fokus i nyt stort OK25-forlig: Har betydning for privatansatte FOA-medlemmer

24. februar
Da en flok trætte forhandlere – tre arbejdsgivere, tre lønmodtagere – søndag eftermiddag meddelte, at de var enige om en ny, treårig overenskomst for 180.000 privatansatte, var det umiddelbart en nyhed, der henvendte sig til chauffører og lagerarbejdere.
Men kun umiddelbart. Det såkaldte transportforlig har nemlig betydning for den aftale, de privatansatte medlemmer af FOA har udsigt til, når de i løbet af de kommende to-tre uger skal indgå nye aftaler med deres arbejdsgivere.
Som den store gruppe på det, vi kender som normallønsområdet, er det nemlig chaufførerne og lagerarbejdere, der sætter retningen for de noget mindre faggrupper – heriblandt social -og sundhedsmedarbejdere i den private plejesektor og pædagogisk personale på private bosteder.
Især løn er vigtigt
Efter søndagens aftale på transportområdet er Thomas Enghausen, næstformand i FOA, da også ved godt mod, før det for alvor går løs.
”De temaer, der kendetegner den nye forlig, matcher de krav, vi stiller med på vegne af FOAs medlemmer,” siger Thomas Enghausen og fortsætter:
“Løn, fleksibilitet og trivsel står også højt på vores liste. Især løn. Men det er stadig for tidligt at sige, hvor vi præcist lander. Selv om vi nu kender retningen, er det vigtigt at huske, at vi altså forhandler decentralt. Og der er jo forhold på vores områder, det ikke er relevant for andre at forhold sig til.”
Flere penge til frit valg
Men den nye aftale, kan de ansatte i transportsektoren – hvis forliget vel at mærke bliver vedtaget i den kommende urafstemning – se frem til, at deres timeløn stiger med 14,75 kroner i løbet af de næste tre år.
Samtidig hæves indbetalingen til den særlige opsparing fra 9 til 11 procent af lønnen i løbet af overenskomstperioden.
De penge disponerer den enkelte lønmodtager selv over, og man kan selv vælge, om opsparingen skal bruges på løn, pension eller frihed.
Mulighed for fire-dages uge
Transportforliget rummer også en række af de nye muligheder, som de ansatte i industrien og i butikkerne også fik med i de aftaler, der er landet inden for de seneste uger.
For eksempel forlænges barselsorloven med to uger på transportområdet. Og så bliver det muligt at holde barnets tredje sygedag, ligesom bedsteforældre får ret til to omsorgsdage for deres børnebørn. I begge tilfælde betales det via fritvalgskontoen.
Derudover er det værd at fremhæve, at chauffører og lagerarbejdere får ret til 46 seniordage, når der er mindre end fem år til deres pension.
Det er 12 seniordage mere end i dag, og med den nye aftale har de reelt mulighed for en fire-dages arbejdsuge. Man kan vælge at betale de dage selv, trække på fritvalgskontoen eller pensionsindbetalingen.
Godt for arbejdsmiljøet
I FOA hæfter næstformand Thomas Enghausen sig ved, at transportforligt – ligesom de to øvrige forlig, der allerede er på plads – opererer med et honorar på 9.000 kroner om året til arbejdsmiljørepræsentanten. Vel at mærke hvis vedkommende er organiseret i det forbund, der har den relevante overenskomst.
Mød FOAs forhandlere fra virkelighedens verden
”Det er i sig selv en vigtig anerkendelse af arbejdsmiljørepræsentantens betydning på arbejdspladsen. Det gode arbejdsliv har afgørende betydning,” understreger han.
De nye overenskomster har virkning fra 1. marts. Men de bliver først vedtaget i løbet af marts – eller april – efter urafstemning.