Klumme: Undersøgelse om kvalitet forpligter
”Det er lettere at udøve god faglig ledelse og derved skabe kvalitet i pædagogisk arbejde, når der løbende investeres i en udvikling af de ansattes faglige kompetencer,” skriver sektorformand Kim Henriksen i denne klumme.
31. oktober 2023
I 2021 kom der en ny lov om tilsynet i dagtilbud. Statens analyse var, at tilsynet ikke i tilstrækkelig grad opfangede lav kvalitet. På baggrund af den nye lov og de alarmerende resultater i den nationale kvalitetsundersøgelse af kommunale dagtilbud for 0-2-årige udarbejdes der nu omfattende tilsynsopskrifter i mange kommuner. Og i alle kommuner drøftes det, hvordan den faglige ledelse kan styrkes.
I FOA vil vi på møder med beslutningstagere i stat og kommuner pege på, at kvalitet og ressourcer hænger sammen. Det er lettere at udøve god faglig ledelse og derved skabe kvalitet i pædagogisk arbejde, når der løbende investeres i en udvikling af de ansattes faglige kompetencer. Det er også en forudsætning for både at skabe og opfange lav kvalitet, at der er afsat tid nok til opgaven.
Trods gode intentioner er den styrkede pædagogiske læreplan for omfattende. Det vil give god mening at skære den ned til det væsentlige, nemlig til det pædagogiske grundlag. Et pædagogisk grundlag uden læringstemaer og læringsmål vil gøre opgaven overskuelig – både for dem, der skal levere højere kvalitet, og for dem, der skal vurdere kvaliteten. Det vil også flytte fokus fra det, børnene skal kunne, når de forlader deres dagtilbud, over på medarbejdernes pædagogiske arbejde.
Det er medarbejderne, der skal sikre børns trivsel, brede læring, udvikling og dannelse, og det arbejde skal bygge på forskning i, hvad der sikrer god kvalitet.