Klumme: Lav kvalitet råber på handlinger

I FOA har vi i mange år presset på for, at vi i Danmark skulle måle kvaliteten af det pædagogiske arbejde i vores dagtilbud, skriver Kim Henriksen i denne klumme. Malte Kristiansen

Lovkravene til pædagogisk arbejde er steget og steget, uden at der tilsvarende har fulgt uddannelse og efter- eller videreuddannelse med. Det skal der laves om på, mener Kim Henriksen, pædagogisk sektorformand.

04. september 2023

Tilstrækkelige normeringer er en forudsætning for at kunne skabe kvalitet i pædagogisk arbejde. Men kvalitet i det pædagogiske arbejde er ikke nødvendigvis tilstrækkelig, bare fordi normeringen er det. I FOA har vi derfor i mange år presset på for, at vi i Danmark skulle måle kvaliteten af det pædagogiske arbejde i vores dagtilbud.

I maj 2023 kom den første nationale måling af kvalitet i dagtilbud for 0-2-årsområdet. Den viser, at kvaliteten er utilstrækkelig, den er faktisk lav. Betyder det så, at de ansatte i dagtilbuddene ikke er dygtige? Nej, det betyder det ikke. Men det betyder, at kommunerne nu bliver indhentet af, at lovkravene til pædagogisk arbejde er steget og steget, uden at der tilsvarende har fulgt uddannelse og efter- eller videreuddannelse med, og uden at mængden af faglig sparring i hverdagen er fulgt med.

Kravene til pædagogisk arbejde er steget. Der er for eksempel nye krav til personalets viden om leg og til deres rolle i børnenes leg. Der stilles ikke længere kun krav til en god relation mellem voksne og børn, men også til pædagogisk personales evne til at skabe relationer mellem børnene. Og meget mere, som heller ikke var en del af de pædagogiske uddannelser for bare fem år siden.

Så de handlinger, som kvalitetsundersøgelsen råber på, er uddannelse til alle uden en pædagogisk grunduddannelse, efter- eller videreuddannelse til resten og maksimumsnormering på fire børn i dagplejen. Det konkluderer EVA og VIVE, som gennemførte undersøgelsen. Sæt i gang!