Klumme: Er tilsynet garant for kvaliteten?
Der er brug for, at man i kommunerne drøfter forventninger til tilsynet som garant for kvaliteten af deres dagtilbud, skriver sektorformand Kim Henriksen.
21. april 2021
Hvad skal det pædagogiske tilsyn i dagplejen og daginstitutionerne kunne? Hvor mange dagtilbud kan en tilsynsførende føre tilsyn med? Og skal alle dagtilbud have lige mange tilsyn? Debatten er i gang blandt alle med indflydelse på dagtilbuddenes udvikling.
Og der er ny lovgivning om tilsynet på vej, som vil stille nye krav til tilsynets varighed, indhold og frekvens.
I FOA har vi i mange år dokumenteret de meget store forskelle, der er i, hvor mange dagtilbud dagplejepædagoger og pædagogiske konsulenter fører tilsyn med, og i tilsynets varighed og indhold – på tværs af kommunerne. Men vi er også optaget af forvaltningens og kommunalpolitikernes syn på tilsynet som garant for kvaliteten.
Der er for eksempel tilsynsførende, der er blevet spurgt af deres chef, om de kunne garantere, at der ikke kom en tv-udsendelse om lav kvalitet i dagtilbud fra deres kommune.
Nye FOA-undersøgelser blandt dagplejepædagoger og pædagogiske konsulenter viser, at halvdelen af de pædagogiske konsulenter er helt enige i, at forvaltningen har en forventning om, at de kan garantere for kvaliteten i de daginstitutioner, de fører tilsyn med. Blandt dagplejepædagogerne er det en tredjedel, der er helt enige i det udsagn.
Det interessante er, at langt færre pædagogiske konsulenter og langt flere dagplejepædagoger oplever sig selv som garanter for kvaliteten. Der er derfor brug for, at kommunerne sætter gang i en intern debat om deres forventninger til tilsynet som garant for kvaliteten af deres dagtilbud.