Hver anden mangler beredskab på arbejdspladsen:“Vi hører aldrig noget nyt”

Har din arbejdsplads helt styr på, hvordan den kommer igennem en længere strømafbrydelse? Istock

Ved du ikke, hvad planen er, hvis strømmen svigter, og it-systemerne bryder ned? Så er du langtfra den eneste, viser en ny undersøgelse blandt alle FOAs faggrupper.

i dag kl. 10.12

Du er hjemme hos en borger med iltapparat, og pludselig forsvinder strømmen i hele området.

Hvad gør du?

Du prøver at logge ind i systemet, men kan ikke få adgang til de oplysninger, du plejer, fordi internettet er nede.

Hvad gør du så?

Du tjekker, om borgeren har vand og mad på lager, men du kan kun finde en halvtom flaske og nogle kiks, der er udløbet.

Er det så dit ansvar at skaffe nye forsyninger?

Rigtig mange af FOAs medlemmer bekymrer sig i øjeblikket over den type spørgsmål, og de oplever ikke, at hverken de eller arbejdspladsen er forberedt på kritiske situationer.

Man kan ikke bruge en mikroovn eller tænde bål ude på altanen, og borgerne har måske hverken vand eller dåsemad på lager

Mona Striib, formand for FOA

For eksempel er det kun omkring halvdelen, der vurderer, at deres arbejdsplads i en vis grad er forberedt på kritiske situationer som for eksempel strømsvigt, IT-nedbrud og svigtende forsyninger.

Det er også blot omkring halvdelen, der i en vis grad føler sig klædt på til at håndtere kritiske situationer, og 37 procent ved ikke, om der er en beredskabsplan på deres arbejdsplads.

Efterlyser national handleplan

Resultaterne er fra en undersøgelse, FOA foretog i sit medlemspanel i sensommeren, hvor i alt 3.326 fra alle sektorer svarede.

Længere nede i artiklen kan du se et udpluk af de kommentarer, medlemmerne af forskellige faggrupper havde i den store undersøgelse om beredskab.

1

Sund fornuft

"Der bliver desværre ikke fulgt op på om borgere i eget hjem med handicaphjælpere er klædt på til krisesituationer. Vi handler ud fra begrebet 'sund fornuft'." – Handicapledsager

2

Rystende

"Det er jo helt rystende, jeg ikke kan svare ja, på alle spørgsmål. Vil gå tilbage til min leder og få svar." – Social- og sundhedsassistent på specialområdet

3

Hører aldrig noget

"Der er ofte blevet stillet spørgsmål til kriseberedskab fra både personale og pårørende, særligt efter de nationale anbefalinger kom ud. Det eneste svar siden da, har været at kommunen arbejder på en central løsning, men vi hører aldrig noget nyt." – Omsorgsmedhjælper

4

Styr på noget, men ...

"Epidemier, norovirus, corona osv. er der styr på. I for hold til nedbrud af forsyningslinjer og it er der ikke kommet noget ud fra officielt hold endnu." – Social- og sundhedsassistent på plejehjem

5

Ligger hos leder

"Jeg har som AMR lavet alt forarbejdet med planer osv, men det ligger nu ved leder, og det har det gjort i flere måneder nu." – Dagplejer

6

Rigtig meget vand

"I forhold til tre dages nødberedskab af vand, har vi ikke det antal liter på depot, som skal bruges, da man jo kan have svært ved at have det til 30 fastboende og 90 daghjemsbrugere." – Plejehjemsassistent

7

Har spurgt og spurgt

"Jeg har flere gange sat spørgsmål ved de manglende beredskabsplaner i MED systemet, Men aldrig fået svar på det." – Social- og sundhedsassistent i hjemmeplejen

8

Helt teoretisk

"Kriseberedskabet er i høj grad en teoretisk foranstaltning, som aldrig vil virke i en reel krisesituation! ALDRIG." – Rådhus/Biblioteks/Regionsbetjent

”Det overrasker mig desværre ikke,” siger FOAs formand Mona Striib, efter hun har set tallene.

”Vi har fået rigtig mange bekymrede henvendelser fra vores medlemmer om, hvad de skal gøre, hvis strømmen for eksempel går, og de stadig skal udføre en plejeopgave hos borgerne,” siger hun.

”Nogle borgere får frysebakker leveret. Men man kan ikke bruge en mikroovn eller tænde bål ude på altanen, og borgerne har måske hverken vand eller dåsemad på lager.”

Løsningen – som FOA også presser på for – er en national handleplan, der kan svare på så mange af de uafklarede spørgsmål om beredskab som muligt.

Det vil sige, hvordan man for eksempel overfører myndighedernes anbefaling om at kunne klare sig selv i tre dage, når det handler om sårbare borgere. Men også en bred vifte af andre former for krisehåndtering, mener Mona Striib.

”Indtil nu virker til, at man har ladet det være op til den enkelte kommune eller region at bære ansvaret. Og det virker, som om indstillingen har været, at nu skal vi heller ikke overdramatisere og risikere at gøre borgerne og os selv unødvendigt bange, for der sker jo alligevel ikke noget,” siger hun.

”Men når man så læser om, hvordan det påvirker alting, når de for eksempel er uden strøm i 24 timer i Spanien og Portugal, som det skete her i foråret, så kan man jo se, hvor alvorligt det er.”

'Husk nu vores fagligheder'

Mona Striib siger, at hun har forståelse for, at trusselsbilledet mod Danmark har ændret sig markant og hurtigt de senere år, og at myndighederne naturligvis skal bruge lidt tid på at vurdere og opdatere de overordnede planer.

”Men jeg synes, der er gået for lang tid. Og jeg ved også godt, at det ikke er alt, som vi alle sammen kan få indblik i, fordi vi ikke må pege på alle samfundets sårbarheder,” siger hun.

”Vi må også forlange, at vores medlemmer føler sig trygge i jobbet og er orienteret om noget så simpelt som, hvor man mødes henne, hvis noget sker, og hvad de skal gøre, hvis it-systemerne ikke virker.”

FOA-formanden opfordrer også til, at kommuner, regioner og stat husker FOAs medlemmer, når de sætter de kommende års beredskabsplaner sammen.

”Jeg har faktisk en forventning om, at man vil trække på dem, for de har jo lige præcis styr på, hvad der sker, når man for eksempel ikke har adgang til patientjournaler. Derfor kan de også give et kvalificeret input til, hvilket setup der kan laves,” siger Mona Striib.

”Beredskabsplaner virker bedst, når dem, der skal udføre arbejdet, ikke bare er i stand til at læse sig til noget i en orientering, men faktisk helt ind under huden føler, at det her er jeg en del af, og jeg ved præcis hvorfor.”

FOA-formand Mona Striib siger, at hun føler sig tryg ved, at omsorgsmedarbejdere og andre altid bruger deres sunde fornuft, når uforudsete ting opstår. Tobias Stidsen

Ifølge Fagbladet FOAs oplysninger er der nogle nye generelle nationale anbefalinger på vej fra en arbejdsgruppe under Styrelsen for Samfundssikkerhed.

Anbefalingerne skal hjælpe landets kommuner og regioner med at opdatere deres beredskabsplaner, så de borgere, de og deres medarbejdere har ansvar for, kan sikres bedre i krisesituationer.

Det handler blandt andet om nødstrøm på plejehjem, distribution af mad og vand i hjemmeplejen og adgang til nødvendige oplysninger i it-systemer.

Anbefalingerne vil dog være frivillige.