FOA i sympatikonflikt mod nemlig.com-vognmænd: Sådan skal DU gøre
Den 15. august går sympatikonflikten mod en række vognmænd, der leverer varer for nemlig.com og deres moderselskab i gang. Men det betyder ikke, at du som medlem skal nedlægge arbejdet. Læs her, hvad sympatikonflikten betyder for dig.
11. august 2021
På søndag begynder FOAs sympatikonflikt mod en række af nemlig.com's underleverandører. Dermed støtter FOA 3Fs hovedkonflikt mod manglende overenskomster og problematiske arbejdsforhold, som chauffører for en række vognmænd, der kører for nemlig.com, arbejder under.
Men sympatikonflikten betyder ikke, at du som FOA-medlem skal nedlægge arbejdet. Den betyder, at du ikke må modtage, håndtere eller returnere varer fra de konfliktramte vognmænd, hvis du er omfattet af sympatikonflikten.
"Vi tilslutter os 3F's konflikt, fordi 3F har bedt om, at vi iværksætter sympatikonflikt, så konflikten kan få den rette effekt. Det er en vigtig kamp," siger forbundsformand i FOA, Mona Striib, der understreger.
Svær at agere i
Men hvornår er du omfattet af sympatikonflikten? Og hvordan skal du som medlem håndtere den?
Det sidste er ikke nødvendigvis så ligetil, mener Mimi Bargejani, næstformand i KLS, der blandt andet organiserer køkkenpersonale og dermed har mange medlemmer, som fra på søndag den 15. august kan blive en del af sympatikonflikten.
Ifølge Mimi Bargejani er det vigtigt at være opmærksom på, at for eksempel køkkenpersonale på de store hospitalskøkkener hverken er dem, der modtager varerne eller betaler regningerne. Dermed ved mange ikke, hvem der leverer varerne. Det er heller ikke alle vognmænd, der kører for nemlig.com, som konflikten rammer. Men cirka 150.
"Det er et svært felt at agere i for medlemmerne. Mange steder kommer varerne ind med paller, så det er ikke til at se, hvem der er leverandør. På de mindre steder, for eksempel i daginstitutionerne, er der bedre mulighed for at finde frem til, hvem der kommer med varerne. Men du skal stadig vide, hvilke underleverandører, der leverer varerne," siger hun og peger på flere punkter, medlemmerne skal have fokus på. For eksempel finde ud af, hvilke leverandører, man har på arbejdspladsen, og hvilken vognmand, chaufføren, der kommer med varerne, er ansat hos.
Derfor har overenskomstafdelingen i FOA lavet en vejledning, der vejleder både dig som medlem og dig som tillidsrepræsentant, hvad du skal gøre, hvis du er i tvivl.