Skolestart i maj?Kommuner afskaffer den tidlige SFO

Forårs-SFO er blevet den mest almindelige skolestart for danske skolebørn. Men i tre kommuner er man nu gået den anden vej. Colourbox

Forårs-SFO har spredt sig som ringe i vandet i danske kommuner. Men nu går tre kommuner den anden vej og afskaffer den tidlige skolestart igen.

27. november

Forårs-sfo’en er aflyst i de kommende 0. klasser i Faxe, Hillerød og Nordfyns kommuner.

Her skal skolebørnene nemlig til at begynde i skole til august, når sommerferien er slut – i stedet for at begynde i skolernes skolefritidsordning (SFO) i marts, april eller maj.

Rådet for Børns Læring anbefalede sidste år netop at afskaffe den tidlige SFO, fordi den giver børnene for mange overgange: Først børnehave, så førskole-SFO og så den rigtige skolestart i børnehaveklassen.

De færre skift er noget, dagtilbudsleder i Børnehuset Frøen i Haslev, Mette Holm, glæder sig til.

”Vi har tre måneder ekstra til at modne dem i deres trygge rammer. Tre måneder er vigtige i små børns liv, så ud fra et børneperspektiv og for vores personale er det rigtig positivt,” siger Mette Holm, der tidligere har sendt skolebørnene af sted i førskole-SFO i maj.

Hun peger på tryghed som det vigtigste element:

”De begyndte i førskole-SFO, men efter en måned blev det afbrudt af en sommerferie, inden de begyndte i børnehaveklassen i august. Det har uden tvivl været forvirrende for nogle børn, fordi der i en ferie både er vikarer og en skiftende børnegruppe. Det betyder også, at de rammer, de måske lærte at kende før sommerferien, er glemt igen bagefter,” siger hun og bliver suppleret af pædagogmedhjælper Mia Thejll Petersen:

”Det ekstra skift giver i min optik ikke mening, så jeg tror helt sikkert, det giver noget ro og mindre usikkerhed i forhold til skolestarten efter sommerferien. De forstår simpelthen bedre, hvad de går ind til, når de starter i ’rigtig’ børnehaveklasse.”

Kommuner kender ikke konsekvensen

Og førskole-konceptet har da også været omdiskuteret.

Da Danmarks Evalueringsinstitut EVA undersøgte skolestartsmodellen i 2022, konkluderede man, at hver anden skole benytter sig af tidlig skolestart i juni, maj, april, marts eller sågar i februar.

I 2024 lød det, at seks ud af 10 børn i Danmark kommer i førskole-sfo før sommerferien.

”Der har sneget sig en skolestartsmodel ind, uden at man er helt bevidst om, hvad den betyder for børnenes trivsel og udvikling,” siger Dina Celia Madsen, der er områdechef for Dagtilbud i EVA.

Hun understreger, at det væsentligste for børnene uanset skolestartsmodel er indholdet. At de har trygge relationer både i børnefællesskabet og i forhold til de voksne - og at de får lov til at lege.  

”At kommuner nu vælger at gå den anden vej må være et udtryk for, at de nu tager op til overvejelse, om de virkelig har den bedste overgangsmodel.”

Netop fordi overgangen til skole har enorm betydning for børnene.

”Tre måneder er vigtige i små børns liv.”

Mette Holm, dagtilbudsleder, Børnehuset Frøen

”Ikke kun i forhold til hvordan de trives her og nu, men på langt sigt. Vi kan måle på både trivsel og faglige resultater, at det har betydning for børnene, hvordan skolestarten har været.”

Fordele og ulemper

I både Faxe, Hillerød og Nordfyns kommuner har det, ifølge Fagbladet Folkeskolen, været færre skift, der har været motivet for at rulle tidlig skolestart tilbage. I Faxe koster tilbagerulningen 900.000 kroner, i Hillerød har man valgt at investere 1,6 millioner årligt i skolen i stedet for, og i Nordfyn koster den afskaffede førskole det samme som før, da normeringen var den samme.

Sådan er det dog langt fra overalt, viste en undersøgelse fra VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. Her viste normeringerne sig at være 7,5 børn pr. voksne i snit.

Kim Henriksen, formand for Pædagogisk Sektor i FOA, ser det som positivt, at nogle kommuner nu vælger at gå den anden vej. 

”Hvis man tager barnets perspektiv, så etablerer man et midlertidigt tilbud og et sceneskift mere, før barnet begynder i skole. For mig at se er det ikke at tage udgangspunkt i barnets trivsel og udvikling,” siger Kim Henriksen og peger på, at man i nogle kommuner har ansat tidsbegrænsede medarbejdere i de måneder, før børnene rykkede videre i 0’e klasse.

”På den måde har jeg svært ved at se, at den tidlige SFO gavner hverken børn eller medarbejdere,” siger han og understreger, at der i nogle kommuner har været en besparelse forbundet med den tidlige skolestart, mens der i andre har været brugt flere ressourcer.

"Det er vidt forskelligt, hvordan kommunerne har administreret det. Men fællesnævneren er alligevel en ekstra overgang for barnet. I nogle kommuner så tidligt som i januar måned," siger han. 

Ekstra ressourcer

Men der kan være fordele ved den tidlige SFO, lyder det fra Nordfyns Kommune. For eksempel at børnene lærer de nye rammer og personaler at kende, at det giver mulighed for langsom indkøring, og at det giver god tid til klasseinddeling.

Og det billede genkender Lise Lotte Nielsen, der er pædagogisk assistent i fritten på Krogsbølle Skole i Nordfyn, hvor hun i fremtiden ikke længere skal modtage førskolebørn.

For det kræver ressourcer at tage hånd om de små nye. Og det kan være svært, hvis årgangene har været store. Omvendt oplevede hun også, at nogle børn havde en nemmere skolestart i august.

”Vi skal have et øje på hver finger med de små, der jo er sårbare, når de lige er begyndt. Vi skal have alle med, og det er ekstra vigtigt i en overgangsperiode, som førskolen jo er.”

Men allerbedst fungerede det ifølge Lise Lotte Nielsen, dengang de havde landsbyordningen, der betød, at SFO-personalet tog ud til dagtilbuddene gennem hele året.

”Det var fantastisk, for så kendte de mig jo allerede, inden de startede og lærte at blive helt trygge. Så tænkte de bare, ’nå ja, det er hende tossen fra skolen, der er her to gange om ugen og leger med os’. At de er trygge. Det er det allervigtigste, uanset hvilken overgang der er tale om.”


Fagbladet anbefaler