Nyt brætspil er landet i din postkasse: ”Smil, det skal nok gå”
Botilbud på Sydfyn var de første til at teste Fagbladet FOAs brætspil om socialpsykiatrien. Den efterfølgende dom var positiv: “Det er sjovt og sætter gang i gode snakke,” siger social- og sundhedsassistent Dorte Jensen.
19. april 2022
“Er I klar til at spille,” spørger Dorte Jensen og kaster terningen. Hun har sat sin afdelingsleder Britt Krull og kollega Susan Erben i stævne for at spille brætspillet ‘En dag i socialpsykiatrien’, som er at finde i den nye udgave af Fagbladet FOA.
Dorte lander på felt 4. “Du prøver at få en kop kaffe, men bliver afbrudt, netop da du har hældt op,” står der. Dorte skal slå igen, siger feltet.
I spillet optræder otte af de seneste 25 års sundhedsministre. Heriblandt den nuværende, Magnus Heunicke (S). De har alle i løbet af deres ministertid gjort det klart, at psykiatrien - forstået bredt som både behandlings- og socialpsykiatrien - har brug for et løft.
Læs også: Alenearbejde udløser stor kritik: Se otte sager, hvor det kunne være gået helt galt
“Vores behandling af de psykisk syge unge er en skamplet på velfærdssamfundet,” sagde Birte Weiss (S) for eksempel tilbage i 1997, og den tidligere sundhedsminister er derfor portrætteret i spillets felt 2.
Trods de mange hensigtserklæringer fra skiftende sundhedsministre går udviklingen på det psykiatriske område i den gale retning. Det konkluderede Sundhedsstyrelsen og Socialstyrelsen i en stor rapport tidligere på året.
Det er ”ret vildt”, at der er gået mindst 25 år uden, at der har været sat handling bag ministrenes ord, mener de tre spillere på Botilbud Toften, der ligger i Kværndrup på Sydfyn. Tilbuddet rummer beboere med sindslidelser og misbrug.
Hvordan måler vi kvalitet?
Brætspillet giver anledning til refleksion og dialog. “Hvad er kvalitet for en størrelse, og hvordan skaber vi den,” spørger afdelingsleder Britt Krull og fortsætter:
“Kvalitet er ofte noget, vi kan måle og veje. Men særligt med vores borgere arbejder vi jo meget på den lange bane, og det gør det svært at måle i det daglige. Så hvordan måler vi, at vi lykkes med vores tværfaglige indsats hvor fokus er at udvikle en praksis der understøtter den enkeltes recoveryproces? Dem, der kan svare bedst, er vores beboere og jer som medarbejdere. Hvad er god kvalitet for jer? Hvornår er arbejdet meningsfuldt for jer?”
Dårligere normering
Udover at være social- og sundhedsassistent er Dorte Jensen også tillidsrepræsentant. Hun var med til at starte botilbuddet i 2005. Spillet får hende til at reflektere over den udvikling, der er sket på Toften.
Dengang var der flere personaler til en mindre kompleks borgergruppe, fortæller hun.
“Vi havde langt mere tid sammen med beboerne, og vi kunne i langt højere grad tage på spontane ture ud af huset. Tidligere kunne vi, hvis vejret var fint, lige køre ned på havnen efter is en aften. I dag skal det planlægges, fordi vi ikke er det samme antal på arbejde, og derfor er der ikke samme mulighed for at gøre noget impulsivt,” siger Dorte Jensen og fortsætter:
“Vi hører jo også nogle af beboere sige det højt. Flere af dem kan godt huske, hvordan mulighederne var bedre førhen. De siger sommetider, at de ikke føler, at vi har tid til at være sammen med dem.”
Download brætspillet her
Download spillet som pdf (print gerne spillet i A3-format)
Der er også et gratis spil til de første 100, som henvender sig.
Du kan få spillet tilsendt i en særlig god kvalitet, hvis du skriver til os på redaktionen@foa.dk
Stigende dokumentationskrav
Kravene til dokumentation er også vokset gennem årene. Ifølge Britt Krull er der ingen tvivl om, at det kan føles som en ‘tidsrøver’ for medarbejderne.
“Der er sket et skred, hvor vi skal dokumentere langt mere end for bare fem år siden. Det hænger sammen med større fokus på patientsikkerhed, standarder og instrukser, der skal overholdes. Men at skulle registrere i flere forskellige systemer er helt tydeligt noget af det, som presser medarbejdere i perioder,” siger hun.
Af samme årsag har Britt Krull, der tiltrådte som afdelingsleder for halvandet år siden, startet det, hun kalder et kulturforandringsprojekt. Det går blandt andet ud på, at botilbuddet skal væk fra at skrive om beboerne, men i stedet dokumentere sammen med beboerne.
“Medarbejderne kan tage iPad’en med ud til beboeren i stedet for at sidde på kontoret. Personalet er med på, at det er den vej, vi skal, men det er også en forandring hos beboerne, der får medejerskab over, hvad der skrives om dem,” siger Britt Krull.
Den tilgang taler samtidig ind i botilbuddets mission og vision, som er bygget op omkring dialog og selvbestemmelse, uddyber Britt Krull:
“Vi møder borgeren, hvor de er, for udgangspunktet er, at de ved bedst. De er eksperten. Vi går ikke foran, vi går ved siden af, mens vi støtter og guider dem for at nå de mål og drømme, som de giver udtryk for.”