”Nu er det dagtilbuddenes tur”: FOA kræver handling fra lokalpolitikerne

børnehave, voksen, leg, spil, barn
Den pædagogiske kvalitet i dagpleje, vuggestuer og børnehave har brug for et eftersyn. Derfor er her FOAs forslag til, hvor de nyvalgte kommunalpolitikere bør gå i gang først. Modelfoto Colourbox

Kvaliteten på dagtilbudsområdet halter. Derfor har FOA nu sendt et papir ud med bud på, hvor politikerne efter kommunalvalget skal tage fat først.

i dag kl. 09.39

Kvaliteten i de danske vuggestuer, dagplejer og børnehaver er ikke god nok, konkluderede først den ene, så den anden nationale kvalitetsundersøgelse.  

Derfor har Pædagogisk Sektor i FOA nu sendt et dokument ud med bud på, hvad FOA  fagforeninger lokalt kan spørge ind til i læserbreve eller på vælgermøder. Og om, hvad vi bør kræve af de politikere, der efter kommunalvalget 18. november sætter sig i stolene på landets rådhuse.

For den nuværende situation er ikke god nok, mener Kim Henriksen, formand for Pædagogisk Sektor i FOA. Hverken for børnene eller for medarbejderne, der føler sig utilstrækkelige, når de ikke får lov til at levere et arbejde, der lever op til deres faglighed.

Dagtilbuddenes tur

”At kvaliteten halter, har vi nu to nationale kvalitetsundersøgelser, der peger på. Og det kalder på handling,” siger Kim Henriksen og understreger, at det er lokalpolitikerne, brevets budskaber endeligt skal nå.

Flere faste medarbejdere på stuerne. Og en ledelse, der er tæt på. Det vil vi med de her forslag have politikerne til at forstå.

Kim Henriksen, formand for Pædagogisk Sektor i FOA

For undersøgelserne viste, at kun et ud af 10 dagtilbud har et pædagogisk læringsmiljø af god kvalitet. Cirka halvdelen af alle dagplejere har et læringsmiljø af utilstrækkelig kvalitet, lige som fire ud af 10 vuggestuer, og tre ud af 10 børnehaver.

”Vores lokalpolitikere har en særlig rolle og et særligt ansvar for at sikre, at kvaliteten i dagtilbud kommer på omdrejningshøjde. Derfor har vi lavet det her materiale med de afgørende punkter, som er rettet mod politikerne lokalt for at råbe op om, at nu er det dagtilbuddenes tur.”

Ikke en snuptagsløsning

Kim Henriksen peger ikke på én enkelt snuptagsløsning. I stedet er det mange forskellige tiltag, der skal til for at for at hæve kvaliteten for børnene og arbejdsmiljøet for medarbejderne.

”Først og fremmest uddannelse. Vi skal dygtiggøre medarbejderne, så de faktisk kan varetage deres arbejde. Sådan er det langt fra alle vegne i dag, hvor nyansatte pædagogmedhjælpere bliver kastet ind og skal klare ret store faglige udfordringer fra dag et. Det gør, at nogle slår sig på faget, fordi de føler, at de kommer til kort.”

Bliv klogere her

Læs FOAs publikation med bud på, hvad der skal til for at øge kvaliteten i dagtilbud. Den er blevet til på baggrund af rundbordssamtaler med centrale aktører på dagtilbudsområdet i hele landet.

Efter valget kommer FOA med en publikation, som kan bruges af nyvalgte. 

Grundkursus 

Ikke mindst fordi børn i udsatte positioner er blevet en større del af hverdagen, og det kræver, at man har de rette værktøjer, siger Kim Henriksen der understreger, at det er en udfordring i takt med at andelen af ufaglærte på dagtilbudsområdet – også de timelønnede - er steget markant i de seneste år.

Derfor løber det ham også koldt ned ad ryggen, når han hører et eksempel fra en kommune, hvor der har været 42 forskellige medarbejdere igennem på en enkelt stue på under to måneder. Eller når han hører om pædagogmedhjælpere, der ikke føler, de kan klare almindelige pædagogiske situationer, fordi de ikke er klædt godt nok på fagligt og derfor hurtigt forlader faget igen.

”Vi foreslår, at kommunerne for eksempel giver et grundkursus til nye pædagogmedhjælpere og dagplejere. Og giver langt bedre muligheder for videreuddannelse, hvis man som pædagogmedhjælper eller dagplejer vil opkvalificere sig til pædagogisk assistent eller pædagog.”

Flere faste medarbejdere

Han mener ikke, at ekstra hænder og minimumsnormeringer løser tingene af sig selv.

”Vi har spurgt medlemmerne om, hvad de ønsker sig, og de siger: flere faste medarbejdere på stuerne. Og en ledelse, der er tæt på. Det er det, vi, med de her forslag, vil have politikerne til at forstå. Det er så ærgerligt, hvis dygtige medarbejdere forlader faget igen, fordi de ikke har de rette rammer på arbejdspladsen.”

Her er de spørgsmål, FOA stiller kommunalpolitikerne. Og som du kan stille til din politiker ...

  1. 1

    Er du klar over, at dagtilbud kan gøre en forskel i børns liv? Der har været arbejdet med betydningen af en tidlig indsats i kommunerne i mange år, og alligevel ved medarbejdere og ledere ikke, at de kan gøre en kæmpe forskel for børns liv også på meget lang sigt. Eller også så tror de ikke på, at de i deres dagtilbud kan gøre den forskel. Vil du og dit parti arbejde for, at vi får skabt en ny fortælling om vores dagtilbud?

  2. 2

    Er tilsynet godt nok? Hver kommune skal forholde sig til kvalitetsundersøgelsens resultater og se på, om kommunens vuggestuer, dagplejere og børnehaver har en tilstrækkelig høj kvalitet. Vil du og dit parti arbejde for, at tilsynet er tilstrækkeligt til at opdage, og understøtte udvikling af en god kvalitet, i de tilbud, hvor kvaliteten ikke er god nok?

  3. 3

    Er der nok uddannet personale? Uddannet pædagogisk personale har bedre forudsætninger for at skabe god pædagogisk kvalitet i forhold til børnene. Vil du og dit parti arbejde for oplæringspladser til pædagogiske assistentelever og for gode uddannelses- og oplæringsforløb for pædagogiske assistenter og pædagoger? Vil du og dit parti arbejde for introduktion til pædagogisk arbejde for nyansatte uden pædagogisk uddannelse?

  4. 4

    Er hele personalegruppen involveret i kvalitetsudviklingen? Fremragende kvalitet kan kun opnås, når den gode praksis er forankret i hele personalegruppen, lyder det i de nationale kvalitetsmålinger. Vil du og dit parti arbejde for at styrke forankringen af den gode praksis i hele personalegruppen i både dagplejen og daginstitutionerne?

  5. 5

    Er normeringerne gode nok? Minimumsnormeringerne slår fast, at der skal være en voksen til seks børnehavebørn og mindst en til tre børn i vuggestuen. Men fordi tallene er et gennemsnit på kommuneniveau og ikke tager hensyn til de enkelte institutioner, kan der stadig være forskellige vilkår for tryghed, nærvær og tilknytning i samme kommune. Derfor er det oplagt at spørge din kommunalpolitiker: Vil du og dit parti arbejde for, at normeringen er tilstrækkelig i hvert dagtilbud? Og især: vil du arbejde for de samme normeringer i dagplejen, der ikke blev taget med i de lovbundne minimumsnormeringer?

  6. 6

    Vi du arbejde for børn i udsatte positioner? Efter 20 år med pædagogiske læreplaner, lykkes vi stadig ikke med den tidlige indsats for børn i udsatte positioner. Kvalitetsundersøgelserne viser, at 9 ud af 10 dagtilbud har pædagogiske læringsmiljøer af ’tilstrækkelig’ kvalitet eller lavere, og derfor kan man ikke forvente, at de kan gøre en positiv forskel for børn i udsatte positioner. Vil du og dit parti arbejde for, at børn i udsatte positioner får gode dagtilbud, der kan gøre den kompenserende forskel, de har brug for?


Fagbladet anbefaler