Mindre børnegrupper har været godt for børnenes trivsel

Det kan se alvorligt ud, at legepladsen er delt op med afspærringsbånd - som de kalder ´forbudtbånd´ i Børnehaven Bøllehuset. Men coronakrisens omstændigheder har faktisk medført bedre trivsel for børnene, fordi de har været i mindre grupper i hverdagen. Det har givet færre konflikter og mere tid til nærvær, fortæller pædagogisk assistent Majbritt Himmelstrup. Robert Wengler

Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget. De mindre børnegrupper, man på grund af coronakrisen har indført i landets daginstitutioner, har haft en positiv virkning på børnenes trivsel. Det svarer 59 procent af det pædagogiske personale i en ny medlemsundersøgelse fra FOA.

13. maj 2020

Børnene i landets daginstitutioner har siden genåbningen for godt en måned siden skulle vænne sig til en ny hverdag, hvor de skal lege i mindre og faste grupper. Det har børnene nydt godt af mange steder, viser en ny medlemsundersøgelse fra FOA. 
I undersøgelsen er det pædagogiske personale blevet spurgt, om de mindre børnegrupper har påvirket børnenes trivsel positivt eller negativt. Her har hele 59 procent af medarbejderne i daginstitutionerne svaret, at det har påvirket børnene meget positivt eller positivt. Det kan Majbritt Himmelstrup, der er pædagogisk assistent i Børnehaven Bøllehuset på Fyn, nikke genkendende til:
”Jeg oplever, at børnene virker meget mere glade, fordi vi som medarbejdere har mere tid til det enkelte barn. Der er simpelthen mere tid til nærvær, og det gør virkelig en forskel i hverdagen. Flere forældre har også fortalt mig, at de kan mærke en positiv forandring på deres børn,” siger Majbritt Himmelstrup. 

De leger sammen uden konflikter

I Børnehaven Bøllehuset har de 38 børn, og i tiden før corona passede Majbritt Himmelstrup 18 af børnene sammen med én kollega. Normalt er de fire fastansatte, men siden genåbningen har de i børnehaven haft ansat to fuldtidsvikarer, så børnene kan blive delt op i de mindre grupper. Nu går Majbritt Himmelstrups hverdag med at passe en gruppe på 7. 
”Det giver mig tid til at gribe, hvad der interesserer børnene lige nu. Jeg oplever også, at den gruppe børn, jeg har, får gang i meget mere fælles. Der er ikke én, der styrer legen, men alle har en leg, og alle er velkomne. Jeg tænker, at det også gør det sjovere at blive afleveret i børnehaven,” fortæller Majbritt Himmelstrup. 
Hun beskriver det også som tankevækkende, hvor få konflikter der har været mellem børnene, siden Bøllehuset genåbnede. 
”Jeg sagde for sjov til min leder, at jeg ikke er sikker på, om jeg overhovedet kan huske, hvordan man løser konflikter mellem børnene mere. Alting glider meget nemmere, når vi har så meget tid til at skabe nære relationer,” siger Majbritt Himmelstrup. 

Læs også: Genåbning af dagtilbud: Nogle vil få brug for mere tid

Jeg får en mega glad søn med hjem

At der er mere tid til nærvær og fordybelse, har Trine Skjellerup også mærket til. Hun er mor til Villum på fire år, der har gået i Børnehaven Bøllehuset i omkring halvandet år. 
”Jeg får hver dag en mega glad søn med hjem, som er træt på den gode måde. Når jeg henter ham, kan jeg mærke, at de storhygger sig ude på legepladsen. Det gjorde de også tidligere, men nu er der en helt anden ro omkring dem og en helt fantastisk nærhed fra det pædagogiske personale,” siger Trine Skjellerup. 
Selvom der også er andre tiltag som hygiejne og afstand fra de andre børnegrupper, der skal overholdes på grund af coronakrisen, så spænder det ikke ben for, at den nye hverdag er en god oplevelse for både mor og søn.
”Selvom der er nogle gode venner, som han ikke kan være sammen med, så har det været de positive ting, der fylder. Medarbejderne har også bedre tid til lige at få sagt de ting, der skal siges, når jeg afleverer og henter, og der er også overskud til at lytte til os forældre. Så helt ærligt, jeg håber, at alt det her bliver taget med videre på den anden side af krisen,” siger Trine Skjellerup.

Investeringen i flere voksne betaler sig

I FOA ser Kim Henriksen, der er formand for pædagogisk sektor, meget positivt på den hverdag, som det pædagogiske personale har haft siden genåbningen.
”Det er vigtigt, at tage de her erfaringer med videre i organiseringen af det pædagogiske arbejde. Vi kan se, at mindre børnegrupper giver en mere struktureret hverdag for børnene, og vi hører fra vores medlemmer, at de oplever langt færre konflikter blandt børnene," siger han. 
Han peger på, at det nu både er forskere og de nye konkrete erfaringer fra coronakrisen, der dokumenterer, at mindre børnegrupper er til gavn for børnene.
"Derudover giver det også bedre tid til det gode samarbejde med forældrene. Derfor vil vi selvfølgelig gøre opmærksom på, at det er den rigtige kurs at lægge i de politiske forhandlinger, når vi snakker minimumsnormeringer. Det står helt klart, at investeringen i flere voksne betaler sig," siger Kim Henriksen.