Mettes dilemma gjorde indtryk: Sådan håndterer du svære grænser i relationen til borgere

Er det forkert at knytte sig til en borger? Eller er det netop det, som relationsarbejde handler om? Lauge Høskuldsson Eilsøe-Madsen

Det er altafgørende, at man kan skelne mellem at være professionel, personlig og privat, når man arbejder med mennesker. Det understreger underviser på social- og sundhedshjælperuddannelsen, Lisa Eltved Bekskov Hansen.

28. juli

Det er ikke et problem, at en borger ser dig som ven.

Det mener Mette. Hun oplever i arbejdet som udekørende social- og sundhedshjælper til borgere med psykiske udfordringer, at man kan komme langt ved at opbygge en stærk relation.

Især er relationen til en af hendes borgere blevet enormt stærk i den tid, hun har været hos ham. Det fortæller hun i podcasten Dilemmaklubben med Malin og understreger, at hun i sit arbejde holder sig til det personlige – og aldrig bliver privat.

Hendes kollegaer er dog dybt uenige. For hvad vil der ske med borgernes trivsel den dag, Mette tager på ferie eller ikke er på arbejdspladsen længere?

Det diskuterer panelet i et afsnit af Fagbladet FOAs podcast ’Dilemmaklubben med Malin’, som du kan lytte til her.

Med udgangspunkt i Mettes dilemma, fortæller underviser i blandt andet relationsdannelse på SOSU H, Lisa Eltved Bekskov Hansen, hvordan du fastholder den professionelle relation til en borger.

Lærer på SOSU H
Lisa Eltved Bekskov Hansen har undervist på SOSU H i to år, og er uddannet social- og sundhedsassistent. Privatfoto
  1. 1

    Bevidsthed om grænsen mellem professionel og privat

    Lisa Eltved Bekskov Hansen har aldrig været typen, der delte ud af sit privatliv. Hverken som underviser, som hun er nu, eller dengang hun selv arbejdede på plejehjem.

    Det er dog ikke ens for alle, og derfor råder hun dig til at gøre op med, hvad der er for privat for dig at dele, og hvad der ikke er.

    ”Når vi bliver private i vores relationer med borgerne, investerer vi os også følelsesmæssigt. Jeg ville for eksempel aldrig fortælle om min civile status, eller om jeg har børn, men vores grænser for, hvad der er private oplysninger, er forskellige,” forklarer hun.

    Hvis du står i en situation, hvor en borger lægger op til en samtale om dit privatliv, som du ikke har lyst til at indgå i, så kom med et neutralt svar eller drej samtalen over på dem.

    ”Det bedste, man kan gøre, er at svare i en eller anden generel term. Hvis jeg har til opgave at yde professionel omsorg for en borger, og de spurgte om, hvad jeg skal i sommerferien, så ville jeg nok bare sige, at jeg skal slappe af og nyde sommeren i stedet for at fortælle om mine konkrete planer,” fortæller hun.

  2. 2

    Distancer dig fra personlige oplevelser

    Det kan være, du engang har stået på den anden side og været pårørende til en, som bor på plejehjem eller har været indlagt. Måske trækker du så på nogle af disse erfaringer i dit nuværende arbejde.

    Lisa Eltved Bekskov Hansen råder dig dog til at være påpasselig med at bygge bro mellem personlige og arbejdsmæssige erfaringer. Det handler nemlig om at møde borgerne, hvor de er, og opfange, hvad de har brug for.

    ”Vi kan ikke altid regulere vores følelser, når vi forbinder en situation med en borger, til noget vi selv har oplevet. Det handler om at kunne være en professionel omsorgsgiver, fordi vi er på arbejde og skal bruge vores faglige viden,” understreger hun.

    ”Hvis man i relationen med en borger oplever dem som irriterende eller dårlige til at samarbejde, så handler det ofte om éns private holdninger og følelser, fordi det trigger noget i én selv. Det skal man tage med ind til sit team og prøve at tale om det. For der er sikkert andre, der har oplevet det samme,” tilføjer hun.

  3. 3

    Aftal et fælles svar

    Måske har du oplevet, at en borger har forsøgt at gøre jeres relation dybere ved at spørge ind til dig.

    Det er op til dig selv, om du har lyst til at svare, men Lisa Eltved Bekskov Hansen understreger vigtigheden i at vide, at borgeren kan have svært ved at skelne mellem den professionelle og private omsorg.

    Derfor kan det være en god idé at snakke med din kollega om, hvordan I kan have et fælles svar til den pågældende borger.

    ”Hvis vi har en oplevelse af, at der er en borger, der, hver gang de har besøg af os, forsøger at gå rigtig tæt på, så kan vi som kollegaer formulere et fælles svar, så vi forholder os til borgeren på nogenlunde samme måde,” fortæller hun.

    Det kan nemlig blive problematisk, hvis borgeren er meget tæt med en specifik medarbejder, men ikke med de andre.

    Og her er det vigtigt, at man er opmærksom på, at der er forskel på at være personlig og privat.

    ”Hvis man deler en information, der gør, at borgeren bekymrer sig for én, eller bliver ked af det, fordi de har en omsorgsrolle over for medarbejderen, så synes jeg, man har krydset grænsen for den professionelle relation”, fortæller Lisa Eltved Bekskov Hansen.

  4. 4

    Tag hensyn til dine kollegaer

    Det kan være svært ikke at knytte sig til de mennesker, man er ansat til at hjælpe. Og det er helt naturligt, at nogle kommer mere ind under huden på én end andre.

    Dog er det vigtigt at være opmærksom på, at en tæt relation kan ske på bekostning af éns kollegaer.

    ”Det kan godt blive en misforstået omsorg for borgeren. Altså, hvad hvis man finder sig et nyt arbejde? Eller hvad når man tager på ferie i tre uger? Så står kollegaerne tilbage med en borger, som måske føler sig forladt af en god ven,” fortæller Lisa Eltved Bekskov Hansen.

    Hun anbefaler derfor, at man udnytter den tættere relation, man har til borgeren, ved at spørge ind til, hvad der skal til, for at vedkommende kan føle sig lige så tryg ved éns kollegaer.

    På den måde bliver det mere konkret, hvad der ønskes af omsorgsgiveren.

    "Éns arbejde er først og fremmest at løse nogle konkrete opgaver, og i den sammenhæng skal man tage udgangspunkt i borgerens ønsker og behov. Det bør ikke være omvendt,” uddyber hun. 

Bag om begrebet

De tre P’er bruges til at skitsere forskellen mellem det at være professionel, personlig og privat, når man blandt andet arbejder med mennesker.

Professionel er den del os, som består af vores uddannelse, faglighed, teorier, viden, etik med mere. 

Personlig er en del af vores personlighed, udstråling, handlingsmønstre og andre ting.

Privat er den del, der handler om vores opvækst, traumer samt succeser. Generelt er det oplysninger, som vi ikke deler med alle og enhver.

Kilde: Arbejdsmiljoweb.dk, branchefællesskabet for arbejdsmiljø for velfærd, BFA.

Panelet, der skulle hjælpe Mette med sit dilemma, var fra venstre: Social- og sundhedsassistent Maja Rasmussen, pædagogmedhjælper Louise Brandstrup og brandmand Klaus Søndergaard Hansen. Signe Kaalund

Læs mere på foa.dk


Fagbladet anbefaler