’Meget positivt’: Nu er flere mænd på vej

Der er tegn på, at mænd kommer til at fylde mere på det pædagogiske område fremover, vurderer ny rapport.
24. oktober 2023
Og det er meget positivt, lyder det fra seniorforsker Helle Holt fra VIVE med speciale i det kønsopdelte arbejdsmarked, der især præger de nordiske velfærdsstater. Her er kvinder overrepræsenterede i den offentlige sektor, mens mændene er det i den private.
”Det er sindssygt vigtigt at få mændene ind i det, vi traditionelt kalder kvindefag,” siger Helle Holt og peger på det delte arbejdsmarkeds konsekvenser for både samfundet og den enkelte.
”Vi har et fastlåst arbejdsmarked, hvor vi kan have stor ledighed i én sektor, samtidig med at vi mangler folk i velfærdssektoren. Vi får altså ikke udnyttet arbejdskraften godt nok. Samtidig bremser de forventninger, vi har til kønnene, for den enkeltes ønsker, interesser og muligheder for at gøre karriere,” siger hun og tilføjer, at det allerede begynder med uddannelsesvalget.
Rollemodeller er vigtige for børn
”Hvis vi får flere mænd ind på det her område, så vil vi også kunne give børnene et mere nuanceret billede af, hvordan en pædagog ser ud. At man som dreng måske siger: ’Wow, sikke en sej pædagog, sådan en vil jeg også gerne være’. I de nordiske lande er børnene generelt mange timer i institutioner – vuggestuer, børnehaver, skoler – og børn bliver præget af det, de ser,” siger hun.Det handler om rollemodeller, mener også Andreas Rasch-Christensen, der er forskningschef på VIA University College.
”Det er helt centralt, at børn møder alle mulige voksne – mænd, kvinder, etniske minoriteter og så videre ud fra en dannelsesmæssig betragtning. Det er særligt vigtigt, når det handler om den tidlige udvikling, at dem, børnene møder undervejs i livet, i vuggestuer, børnehaver, skole og sfo, afspejler den diversitet, der også er i befolkningen.”
”Jeg har aldrig fortrudt mit jobskifte”
Allerede som ung fodboldtræner mærkede pædagogisk assistent Andy Jørgensen, at det gav ham noget særligt at arbejde med mennesker, og det blev han kun bekræftet i, da han senere blev pædagogmedhjælper i en sfo og skole og siden fik masser af kontakt med de unge på den erhvervsskole, hvor han sad i marketingafdelingen.
”Men at jeg skulle komme til at arbejde med børn fra tre til seks år? Det havde jeg aldrig troet. Det var et tilfælde, men jeg må sige, at det er det bedste job, jeg kan forestille mig,” siger Andy Jørgensen, der for tre år siden blev uddannet pædagogisk assistent efter at have arbejdet som pædagogmedhjælper i Gudme Børnehus i mere end et årti.
Vigtigt med forskellighed
Det var jobusikkerheden under finanskrisen i 00’erne, der førte til, at Andy Jørgensen søgte ind i børnehuset. De manglede folk, og han blev opfordret til at søge af én, han kendte.
”Der var en anden mand i huset dengang, og han lagde ikke skjul på, at han godt kunne tænke sig en mandlig kollega, for det giver noget med en blandet personalegruppe.”
Lige præcis, hvad forskellen er, kan Andy Jørgensen ikke helt sætte fingeren på. For når det gælder den pædagogiske faglighed og relationen til børnene, er det underordnet, om man er mand eller kvinde. Men forskellighed i personalegruppen har en værdi i sig selv, mener han. Det gælder både køn, alder og interesser.
”Når man arbejder med børn, er det relationen, der bærer det hele, og børn er forskellige. Derfor har vi brug for diversitet. Vi har efterhånden en god spredning i vores børnehus, og det, synes jeg, er megavigtigt – både for børnene og for kollegaskabet. Børnene ser, at der er flere måder at gøre tingene på, og de får erfaringer med forskellige rollemodeller.”
Og selv har han aldrig fortrudt, at han tog springet til de små børn.
”Jeg er helt klart havnet på den rette hylde. Der er ikke to dage, der er ens, for man kan ikke bare gøre, som man gjorde i går, når du har et nyt barn foran dig og en ny situation. Det afgørende er at være nysgerrig,” siger Andy Jørgensen.
Giver barnet en ny chance
Det kan for eksempel være ved, at man hjælper et barn, der har fået en negativ position i gruppen, fordi det ofte kommer til at tage legetøj fra de andre børn. Ofte handler det om, at barnet gerne vil være med i legen og mangler sprog til at spørge.
”Her kan vi hjælpe barnet selv og de andre børn med at få en positiv vinkel – måske ved, at han eller hun bliver den, der finder det legetøj, der er blevet væk. Det åbner alles øjne for det, som barnet kan bidrage med i gruppen. Det er superfedt, når det lykkes. Det giver en god følelse i kroppen. Jeg kan kun anbefale det her job til andre mænd, der måske er skeptiske. Gør det. Det giver virkelig noget.”
På vej mod en mere lige kønsbalance
Blandt pædagogiske assistenter er andelen af mænd steget med ni procentpoint, mens andelen af mandlige pædagoger er steget med tre procentpoint.
Det pædagogiske område er stadig kvindedomineret. I 2022 var næsten 8 ud af 10 medarbejdere en kvinde.
Kilde: Lønstrukturkomitéen og KL