Maja og hendes kollegaer rykker plejehjemmet ud til borgerne:”Det er det ultimative”

Maja Søegaard Heuckendorff (tv.), social- og sundhedsassistent og Rebekka Daugaard Buhl, afdelingsleder i Senior & Rehabilitering i Haderslev Kommune, er begge meget begejstret for kommunens nyere team, der tager sig af borgere, der gerne vil blive i eget hjem til det sidste. Privatfoto

Når borgere ønsker at blive hjemme til det sidste, tilbyder Haderslev Kommune en helt særlig plejeindsats. Med stor faglig frihed og tid til en kop kaffe rykker de plejehjemmet ind i eget hjem.

07. august

”Rigtig mange mennesker har et ønske om at blive boende derhjemme til det sidste, hvis det kan lade sig gøre.”

Sådan lyder det fra Rebekka Daugaard Buhl, der er afdelingsleder i Senior & Rehabilitering i Haderslev Kommune.

Det særlige ønske kickstartede projektet ’Plejehjem i eget hjem’ i 2021, og er siden blevet til et fast team på omkring 15 social- og sundhedshjælpere og -assistenter, en sygeplejefaglig teamleder samt fem afløsere.

Deres opgave er at løfte den lidt tungere hjemmepleje for borgere, der er “kvalificeret” til en plejehjemsplads, men som ønsker at blive i hjemmet.

Sådan begyndte plejehjem i eget hjem

I forbindelse med at tilbuddet skulle udvikles, gennemgik Haderslev Kommune hundrede visitationssager, hvor borgere var blevet visiteret til plejehjem. Her undersøgte man, hvad der typisk var årsagen til, at borgerne blev visiteret til en plejehjemsplads.

De fandt ud af, at de hyppigste årsager var, at borgerne enten havde kognitive udfordringer som for eksempel demens, at de var ernæringstruede, eller at de var utrygge ved at være alene. Det kunne også være pårørende, der kastede håndklædet i ringen, fordi de selv havde kompenseret for det, den ældre ikke selv kunne, eller fordi det var ved at være uværdigt for deres nærmeste at blive boende hjemme.

Man undersøgte også, hvad det særlige i kommunens plejehjem var, som den almindelige hjemmepleje ikke kunne tilbyde:

”Vi fandt ud af, at et plejehjem kan skabe kontinuitet og sammenhæng omkring borgerne. De er dygtige til at tale sammen, koordinere, informere og inddrage hinanden og så er de hurtige til at reagere, hvis der sker noget uforudset hos borgerne. Hjælpen og støtten til borgerne bærer præg af at være sammenhængende og velkoordineret,” forklarer Rebekka Daugaard Buhl.

På den måde vidste de, at det, de skulle tilbyde, så vidt muligt skulle imødekomme borgernes særlige udfordringer.

En af dem, der tager del i opgaven, er social- og sundhedsassistent Maja Søegaard Heuckendorff. Hun blev uddannet i 2021 og fik sit første job i det dengang nyoprettede team.

”Det fantastiske ved ’Plejehjem i eget hjem’ er, at vi har tid, vi kan bruge sammen med borgerne på, hvad de nu ønsker,” siger Maja Søegaard Heuckendorff.

Nærvær og tid til at trille en tur

For Maja Søegaard Heuckendorff og hendes kollegaer har arbejdsopgaverne ikke ændret sig markant.

Den helt store forskel på den ordinære hjemmepleje og teamet, der kører ’Plejehjem i eget hjem’, er, at der arbejdes med rammerne for, at medarbejderne kan give den særlige hjælp og støtte, som borgerne har behov for, for at kunne blive boende hjemme. Hvad det er, finder medarbejderne ud af sammen med borgerne og eventuelt de pårørende.

”Om det er at trille en tur i kørestolen og snuse til blomsterne, få lidt vind i ansigtet eller tage et spil kort - det er jo helt op til dem, hvad der giver dem værdi. Og det gør faktisk, at man tit lykkes bedre med andre ting,” siger Maja Søegaard Heuckendorff.

Men hun understreger samtidig:

”Træerne vokser ikke ind i himlen.”

Det, der kan gøre hverdagen til det bedste for dem. Det synes jeg, vi har bedre tid til.

Maja Søegaard Heuckendorff, social- og sundhedsassistent, Haderslev Kommune

For kravene og standarderne er ikke anderledes for hende og kollegaerne. Det skal både borgere og pårørende forstå, og også være med på, at det ikke er uanede mængder af tid, teamet har til rådighed til hver borger.

”Nogle skal lige forstå, det ikke er et slaraffenland, for vi har stadig et serviceniveau og nogle kvalitetsstandarder, vi skal leve op til.”

Selvom opgaverne ikke skiller sig ud fra den almindelige hjemmepleje, og at Maja Søegaard Heuckendorff og hendes kollegaer også oplever spidsbelastede perioder, så kan hun tydeligt mærke, at den mere fleksible ramme giver noget helt andet.

”Der er mere tid til nærvær og det, der giver en god og værdifuld hverdag for borgeren. Det, der kan gøre hverdagen til det bedste for dem. Det synes jeg, vi har bedre tid til,” siger Maja Søegaard Heuckendorff.

Krav til faglighed

Netop selvbestemmelsen og at Maja Søegaard Heuckendorff og hendes kollegaers faglighed bliver sat i spil, går også i spænd med den nye ældrelov, der trådte i kraft 1. juli.

”Det stiller krav til fagligheden, og det, synes jeg, er fedt, vi tør i det her fag, hvor man snakker rekrutteringsudfordringer,” siger Rebekka Daugaard Buhl og tilføjer:

”Vi har tillid til, at Maja og hendes kollegaer kan lave den faglige vurdering og finde ud af, hvad der lige nøjagtigt er brug for i det her hjem ud fra en fælles tilgang og det bagvedliggende koncept for Plejehjem i eget hjem.”

Maja Søegaard Heuckendorff har tre til fem borgere, hun skal forbi på en dagvagt. Derfor er det også de samme, hun kommer til om morgenen, serverer frokosten hos og sætter eftermiddagskaffen frem ved. Og - hvis det kan lade sig gøre - også den samme hun har den fleksible ramme hos.

"Vi skal vænne os til den tanke, at nu har vi mulighed for at komme med løsninger i stedet for: sådan er det bare."

Maja Søegaard Heuckendorff, social- og sundhedsassistent, Haderslev Kommune

Det betyder derfor også, at Maja og hendes kollegaer typisk møder færre forskellige borgere på en arbejdsdag, men at deres besøg hos de enkelte borgere til gengæld varer lidt længere.

Det kan mærkes i den relation, hun får til dem.

”Jo mere vi ved, hvad der er vigtigt for dem, jo mere kan vi også stille skarpt på de ting, vi skal have med i den her helhedspleje,” siger Maja Søegaard Heuckendorff.

Bedre og stærkere relationer

Udover at relationen til borgeren er en helt anden, oplever hun også et andet samarbejde med de pårørende:

”Der er kortere vej imellem os og pårørende, fordi vi er lidt tættere på hele tiden. De ved også, at vi er en sammentømret gruppe, der kommer hjem til deres mor og far og ikke 10 forskellige på en dag, og det gør den nemmere at ”at sælge”.”

Hun oplever, at de pårørende kan deles op i to grupper: Dem som respekterer borgerens ønske om at blive i eget hjem, også selvom de selv synes, at en plejehjemsplads ville være det rette. Og dem, der er med på det hele vejen fra begyndelsen.

”Lige inden min ferie, var jeg så heldig at kunne sidde og få en kop kaffe med både borgeren og nogle pårørende, fordi der skulle tilsluttes noget fjernvarme. Så kunne jeg fordybe mig i en snak og også få et lidt bedre forhold til pårørende,” siger Maja Søegaard Heuckendorff.

Det er ikke kun til borgere og pårørende, hun oplever en anden tilknytning:

”Vi er et mindre hold af medarbejdere, så det er de samme folk, og derfor en lidt mere sammenhold i kollegaflokken. Vi er gode til at hjælpe hinanden indbyrdes og lige give den en ekstra tand.”

Kommet for at blive

Udover en mere fleksibel ramme, er der også noget andet, som er uundværligt for Maja Søegaard Heuckendorffs arbejde – nemlig velfærdsteknologi.

Flere ting er blevet testet af. For eksempel skærmbesøg og intelligente kopper der minder borgeren om at drikke.

For nuværende bruger de sensorer, der for eksempel kan registrere bevægelse eller GPS-tracke.

”Vi kan få en alarm om, og så skal vi måske tage hen og gå en lille tur med borgeren og lave en kop kaffe bagefter. Så føler de, at de har fået en succesfuld lille gåtur og en god afslutning,” siger Maja Søegaard Heuckendorff.

Teknologiens hjælpemidler er kommet for at blive. Det er Maja Søegaard Heuckendorff ikke i tvivl om. Hun tager også glædeligt imod, for det giver hende overskud og tid til at bygge videre på relationen til hendes borgere.

Og netop hvad fremtiden angår, så håber både Maja Søegaard Heuckendorff og Rebekka Daugaard Buhl, at den mere specialiserede måde at arbejde på, vinder mere frem.

"Vi skal vænne os til den tanke, at nu har vi mulighed for at komme med løsninger i stedet for: sådan er det bare,” siger Maja Søegaard Heuckendorff.

Hvis du spørger hende, hvornår ’Plejehjem i eget hjem’ er en succes, er svaret kort:

”Det lykkes allerbedst, hvis borgeren har fået lov til at blive i eget hjem til det sidste, når nu det er det, de ønsker. Det er det ultimative.”


Fagbladet anbefaler