Må du tage imod små taknemlighedsgaver på job? Få svaret her
Reglerne er til for at beskytte både borgere og ansatte. Få de gode råd og bliv klogere her.
i dag kl. 10.18
Er du i tvivl om, hvorvidt du må tage imod en gave fra en beboer, en forælder eller måske en pårørende?
Det klare udgangspunkt er, at du som offentligt ansat ikke må tage imod gaver eller andre fordele fra borgere eller virksomheder i forbindelse med dit arbejde.
Sådan står der i den officielle vejledning “God adfærd i det offentlige”.
Det handler jo i bund og grund om at sørge for, at behandlingen er den samme, uanset om man som borger er rig eller fattig
Camilla Bolvig Cazal, seniorkonsulent i FOA Overenskomst
Disse regler og principper er der for at sikre, at alle bliver behandlet lige i den offentlige sektor, fortæller Camilla Bolvig Cazal, der er seniorkonsulent i FOA Overenskomst.
“Det handler jo i bund og grund om at sørge for, at behandlingen er den samme, uanset om man som borger er rig eller fattig, og om man er typen, der viser sin taknemmelighed med gaver eller ej," siger hun.
Et andet formål med reglerne er dermed også at beskytte medarbejdere imod at ende i uhensigtsmæssige situationer.
Seniorkonsulenten understreger yderligere, at det er vigtigt at tjekke op på, om din arbejdsplads har særlige retningslinjer for modtagelse af gaver eller lignende.
Hvis der her er fastsat strengere retningslinjer, end der er beskrevet i vejledningen “God adfærd i det offentlige”, skal du følge dem.
Hvornår må du tage imod en gave?
I visse tilfælde må du - helt undtagelsesvis - tage imod gaver som offentligt ansat. Måske er det situationer, som du allerede har stiftet bekendtskab med.
Du må ifølge vejledningen om “God adfærd i det offentlige” gerne tage imod “beskedne taknemmelighedsgaver”, hvis de bliver givet i en sammenhæng, hvor det er uhøfligt eller kan ses som en skuffelse for giveren, hvis du takker nej.
Det kan eksempelvis være tilfældet, hvis du har en personlig relation til giveren - for eksempel som plejepersonale eller pædagogisk personale.
“Man skal altid være forsigtig med at tage imod gaver. Men hvis man for eksempel får en æske chokolade fra en pårørende efter endt ophold på et plejecenter eller en buket blomster af nogle forældre, når deres barn stopper i institutionen, kan det i en konkret situation være tilladt,” siger Camilla Bolvig Cazal.
Hun anbefaler samtidig, at du fortæller det til din leder, hvis du har taget imod en gave - også selvom det er i overensstemmelse med retningslinjerne.
Eksempler på “taknemmelighedsgaver”
I pjecen “God adfærd i det offentlige” er der flere eksempler på, hvornår en “taknemmelighedsgave” er inden for rammerne af, hvad man gerne må tage imod.
Scenarie 1: Et forældrepar medbringer i forbindelse med barnets ophør i daginstitutionen en æske chokolade til det pædagogiske personale.
Scenarie 2: En patient forærer efter endt indlæggelse lægen en buket blomster.
I begge tilfælde vil de ansatte som udgangspunkt kunne modtage gaven af hensyn til borgeren.
Der er tale om beskedne taknemmelighedsgaver for en serviceydelse af personlig karakter for borgeren eller om en relation mellem borgeren og den ansatte, som har et personligt præg.
Kilde: “God adfærd i det offentlige”
Hvis du er i tvivl
Men hvad gør du så, hvis du står i en situation, hvor du er i tvivl om, hvorvidt du må tage imod en gave? Ifølge Camilla Bolvig Cazal er det en god idé at vende tvivlstilfælde med din leder.
“Hvis man ikke har mulighed for at tale med sin leder, vil jeg råde offentligt ansatte til at lade være med at tage imod gaven. For at være på den sikre side,” siger hun.
Sådan er reglerne i det offentlige
Der kan ikke opstilles en beløbsmæssig bagatelgrænse for, hvornår ansatte kan modtage en gave.
Der må i alle tilfælde foretages en konkret vurdering af, om en gave eller en fordel falder inden for de meget begrænsede undtagelser, hvor det er i orden at modtage den.
Men hvad skal egentlig indgå i den konkrete vurdering? Du skal overveje følgende:
-
Hvad er giverens relation til den offentligt ansatte og den ansattes arbejdsplads?
-
Er der tale om en gave eller en fordel, der tilbydes den ansatte i kraft af dennes stilling som offentligt ansat?
-
Forventer giveren en modydelse fra den ansatte, eller kan en accept af gaven eller fordelen give en forventning herom?
-
Har gaven eller fordelen en beskeden økonomisk værdi?
-
Vil en accept af gaven eller fordelen kunne forstyrre den ansattes udførelse af sine pligter, for eksempel sætte den ansatte i en følelse af taknemmelighedsgæld?
-
Kan der stilles spørgsmål ved den ansattes upartiskhed, hvis den ansatte modtager gaven eller fordelen?
Det anbefales, at den ansatte i tvivlstilfælde drøfter sagen med sin leder.
Kilde: “God adfærd i det offentlige”
Hvad med de privatansatte?
Privatansatte er ikke underlagt de samme regler som offentligt ansatte, hvor der findes klare og generelle retningslinjer for gaver.
Det forklarer Christian Traberg Bennetzen, der er advokat ved FOA Overenskomst Privat Sektion.
Dog understreger han, at mange arbejdspladser har en personalepolitik, hvor der er retningslinjer for gaver og lignende.
Retningslinjer, der også er til for at beskytte medarbejderne mod at ende i situationer, hvor der kan stilles spørgsmålstegn ved deres arbejdsudførelse eller loyalitet.
Ofte læner de sig op ad samme principper som på det offentlige område. Men det er altid en god idé at rådføre sig med sin leder, hvis man er i tvivl om, hvorvidt man må tage imod en gave eller ej, understreger advokaten.
“Generelt vil jeg anbefale, at man orienterer sin leder, hvis man har fået en gave af en borger eller lignende, også selvom det ligger inden for rammerne af en “beskeden taknemmelighedsgave” eller en lejlighedsgave. Simpelthen for at være på den sikre side,” siger han.
I det hele taget anbefaler advokaten at være forsigtig, når det kommer til at tage imod gaver.
“I det private kan retningslinjerne variere meget, fordi det i højere grad er fastlagt i personalepolitikken på den enkelte arbejdsplads. Så hvis du er i tvivl, er det bedst at sige nej tak,” siger han.
4 hurtige anbefalinger
💡Husk udgangspunktet: Hovedreglen er, at man som offentligt ansat ikke må tage imod gaver.
🔍 Tjek din arbejdsplads’ konkrete personalepolitik: Nogle plejehjem, institutioner og arbejdspladser i det hele taget har deres egne retningslinjer for, hvorvidt du må tage imod en gave.
💬 Tal med din leder: Det er en god idé at tage fat i din leder, både hvis du har modtaget en gave ”inden for rammerne” eller er i tvivl om, hvorvidt du må tage imod en gave eller ej.
❤️ Sig pænt nej tak: Det er helt okay at afslå en gave. Forklar reglerne til giveren og læg vægt på, at det handler om at beskytte jer begge.
Tip Fagbladet FOA
Har du en ide eller et tip til en historie Fagbladet FOA skal se nærmere på? Det kan være både positive og kritiske historier om dit arbejde, dit arbejdsliv og dine arbejdsforhold. Du kan trygt kontakte os, vi bruger ikke noget, uden du ved det. Du kan kontakte os på redaktionen@foa.dk