”Jeg har en stille dreng med i gruppen, som har det svært og som kun har haft en enkelt ven”
I Frederiksværk Børnehus booster LæseLeg børnenes sprog. Og så får det dem til at opdage hinanden og skabe nye venskaber, fortæller Michelle Vesterager Brage.
30. marts
- Hvad er det særlige ved LæseLeg?
LæseLeg kommer som en pakke, hvor der udover bøger er forskellige konkreter. Lige nu læser vi ’Lille Frø’ (af Jakob Martin Strid, red.), så i kassen er der for eksempel en helikopter og en lille frø. Det inspirerer ofte til, at børnene og jeg laver kreative projekter sammen, når vi er færdige med at læse.
- Handler LæseLeg mest om sprog?
Vi har selvfølgelig fokus på, at børnene øger deres ordforråd og får brugt sproget, men vi ser også, at det styrker deres relationer. Jeg har en stille dreng med i gruppen, som socialt har det lidt svært og som indtil videre kun har haft en enkelt ven. Nu kan jeg se, at han søger de andre efter LæseLeg, ligesom han også i højere grad bliver inviteret med i en leg. De har fået øjnene op for hinanden.
- Er det særlig godt for de stille børn?
Jeg synes, det er godt for alle børn, fordi der er plads til nærvær og fordybelse, når der kun er fire børn med i aktiviteten. I øjeblikket har jeg for eksempel en tosproget pige, som har fået mere mod på at bruge sproget. Jeg kan særligt se det til samlinger, hvor hun tager ordet. Hun stråler virkelig på stuen nu.
- Hvordan bruger børnene det i leg?
Jeg ser tit, at de tager de nye ord, de har lært, og de mange nye universer med ud på gulvet. Vi har mange helikopterlege for tiden, og der bliver bygget mange huler. Alt i mens de siger mange nye ord, jeg ikke har hørt dem sige før.
Har du et arbejdsredskab eller pædagogisk metode, som virker på din arbejdsplads, så skriv til redaktionen@foa.dk. Hvis vi bruger dit tip, får du et valgfrit gavekort på 250 kroner til Matas, Imerco, H&M, eller Nordisk Film Biografer.