”Vi skal væk fra, at man ikke bliver regnet for noget, fordi man gør rent”
Om kort tid afslutter serviceassistent Henriette Larsen sin akademiuddannelse i hygiejne og rengøring. Hun er stolt – og håber at få lov at udnytte sine nye fagligheder
i dag kl. 10.04
Rengøring?
Er det ikke bare at vride en klud op og bruge den på de nærmeste overflader?
Og hvis alt ser rimelig fint ud bagefter, må det vel være godt nok. Eller hvad?
Svaret er et rungende nej.
En af dem, der kan fortælle hvorfor på en faglig velfunderet måde, er den fynske serviceassistent Henriette Larsen.
Om kort tid afslutter hun nemlig akademiuddannelsen i Hygiejne og Rengøringsteknik på Zealand – Sjællands Erhvervsakademi i Roskilde.
Jeg synes, det er en kæmpe skam, at der ikke er tid til at lære medarbejderne ordentlig op.
Henriette Larsen, Serviceassistent
”Det har været tre megaspændende år. Jeg har elsket at gå i skole og kommer virkelig til at savne det,” siger hun.
”Men nu står jeg altså her – 55 år og lige straks færdig med en akademiuddannelse. Det, synes jeg sgu, er sejt, hvis jeg selv skal sige det.”
Undervejs har Henriette Larsen scoret to 12-taller og et 10-tal i tre forskellige hygiejne-moduler, og i de to moduler om ledelse, som hun ikke har nogen praktisk erfaring med, er det blevet til 7-taller.
I disse uger lægger hun sidste hånd på sin afsluttende opgave, som snart skal afleveres.
Givet godt ud
Selv om Henriette Larsen har arbejdet som serviceassistent på Odense Universitetshospital (OUH) siden 2005, var det først for tre år siden, hun fik mulighed for at videreuddanne sig.
Videreuddannelse har ikke været kutyme for rengøringspersonalet på OUH, og Henriette Larsen måtte selv søge tilskud fra Den Regionale Kompetencefond, før det blev muligt.
Nu håber hun, at hun med sit gode eksempel kan være med til at vise, at det har været godt givet ud, at hun i perioder har brugt en dag om ugen på skolebænken.
”Jeg har tænkt mig at aflevere min hovedopgave til ledelsen, når jeg er helt færdig med studiet, for her prøver jeg at sætte fokus på, hvad konsekvenserne af dårlig rengøring er,” siger hun.
”Man skal vide, hvordan man gør rent – hvilken kemi man bruger, og hvorfor man bruger det. Og også hvad det har af betydning, når der ikke bliver gjort ordentlig rent.”
Meget kan blive bedre
Henriette Larsen tænker særligt på de mange hospitalsinfektioner, som rammer patienter hvert eneste år.
En undersøgelse fra 2017 viste på baggrund af tal fra Statens Serum Institut, at omkring 60.000 indlagte på landets sygehuse hvert år får en hospitalsinfektion, som både koster i ressourcer og livskvalitet – og i værste fald kan være dødelig.
Heraf kunne omkring 12.000 af tilfældene undgås med en bedre hygiejneindsats.
For nylig satte en kampagne fra Serviceerhvervenes Uddannelsessekretariat (SUS) desuden fokus på, hvad prisen for dårlig rengøring er. Og en omkostning er også et højt sygefravær generelt, hvilket igen går ud over blandt andet de ressourcer, der er til rengøring.
En måde at forbedre rengøringen på vil netop være, at der kom flere faglærte serviceassistenter på hospitalerne, lød budskabet i kampagnen.
Det kunne for eksempel være serviceassistenter som Henriette Larsen, der nu føler sig topmotiveret til at være et fagligt fyrtårn på OUH – eller på en anden arbejdsplads, der varetager rengøring.
FOA: Brug for fagligheden i fremtiden
Det er virkelig ærgerligt, at akademiuddannelsen i Hygiejne og Rengøring ikke udbydes i øjeblikket.
Det mener Pia Heidi Nielsen, som er fagpolitisk ordfører i FOA.
"Fremtiden peger på, at der er brug mere faglig viden omkring hygiejne og rengøringsteknik for at forebygge smitte med multiresistente bakterier og vira," siger hun.
"Men der skal være elever nok, og derfor er det utrolig vigtigt, at arbejdsgiverne prioriterer efter- og videreuddannelse til deres medarbejdere."
Pia Heidi Nielsen og FOA arbejder på flere fronter for at skabe flere uddannelsesmuligheder for medlemmerne.
Blandt andet bliver der løbende holdt møder med akademiuddannelsen og andre for at finde fælles løsninger.
”Vi skal væk fra, at man ikke bliver regnet for noget, fordi man bare gør rent,” siger hun og sætter et par gåseøjne i luften med fingrene omkring ordet ’bare’.
”Det kræver faktisk viden og oplæring, og jeg synes, det er en kæmpe skam, at der ikke er tid til at lære medarbejderne ordentlig op.”
Sætter en ære i arbejdet
Rengøringsarbejdet igennem mere end 20 år har taget på kroppen, så Henriette Larsen håber, at hun kan få lov til at bruge sine nye kompetencer i en rolle, der rummer mere ledelse.
Og så håber hun, at den akademiuddannelse, hun begyndte på i 2023, bliver genoptaget.
I øjeblikket ligger den i dvale på grund af for lav tilslutning, men arbejdspladserne bør prioritere at videreuddanne deres mere rutinerede serviceassistenter, mener hun. Så bundniveauet kan blive hævet – både når det gælder oplæring og den daglige rengøring.
”Jeg sætter en ære i mit arbejde, men jeg synes virkelig, vi halter generelt på rengøring og hygiejne. Men også i forhold til ressourceforbrug – for eksempel har vi mikrofiberklude, som kan sendes til vask, og alligevel har jeg en masse kolleger, der bruger engangsklude,” siger Henriette Larsen.
Alt det håber hun at kunne være med til ændre på, og hun har allerede – i forbindelse med et af undervisningsmodulerne i Roskilde – lagt en plan for den gode oplæring (se boks nedenfor).
Men lige nu nyder hun bare stoltheden og glæden over det, hun – næsten – har gennemført:
”Det har virkelig givet mig et kick at vise, at det her kan jeg altså godt finde ud af.”
”Hvis jeg var rengøringsansvarlig …”
Sådan indleder Henriette Larsen et afsnit i en opgave i ’Hygiejne og rengøringsteknik’, som hun skrev i foråret 2024.
Bagefter beskriver hun, hvordan hun ville tilrettelægge oplæringen af nye serviceassistenter – en ting, som der normalt er sat to dage af til, hvilket ifølge Henriette Larsen er mangelfuldt.
Hun skriver blandt andet:
’Jeg ville ønske, jeg kunne tage den nye medarbejder med på oplæring i 14 dage.’
’Her ville den nye medarbejder bliver oplært i, hvordan en rengøringsvogn rigges til, hvordan man læser en arbejdsplan, og hvordan man bruger mikrofiberklude og gulvmopper rigtigt.’
’Jeg ville vise, hvilke rengøringskemier vi bruger, hvordan vi doserer, og hvor vi finder sikkerhedsdatabladene.’
’Medarbejderen vil blive oplært i hygiejne, dvs. at man ikke må have ure og ringe på, når man arbejder, at man ikke må have lange negle og bruge neglelak, at langt hår er samlet/sat op, og at man bærer den rigtige uniform …’
’Medarbejderen vil blive oplært i, hvordan man tager en isolationsstue, en sengestue og en operationsstue.’
Derudover vil Henriette Larsen fokusere på forflytning af patienter, brug af hjælpemidler og god håndhygiejne.
Endelig vil hun med passende mellemrum tage en opfølgende samtale med den nye medarbejder.
Tip Fagbladet FOA
Har du en ide eller et tip til en historie Fagbladet FOA skal se nærmere på? Det kan være både positive og kritiske historier om dit arbejde, dit arbejdsliv og dine arbejdsforhold. Du kan trygt kontakte os, vi bruger ikke noget, uden du ved det. Du kan kontakte os på redaktionen@foa.dk