Elever lærer om 'urin' og matematik på plejehjem: Her er det, der overraskede dem mest
Der er masser af matematik i at arbejde som social- og sundhedsassistent. Det har eleverne fra en 4. klasse i Faaborg lært.
31. juli
”Hvad er urin?”
Spørgsmålet hænger i luften, da vejleder Mette Nielsen fortæller, at hun har taget en kateterpose frem til eleverne fra 4. klasse, som er på besøg på Prices Have Centeret ved Faaborg.
”Det er et fint ord for tis,” svarer Mette Nielsen med et smil.
”Men her er det gult saftevand, som jeg selv hældte i her til morgen. Bare rolig.”
Eleverne fra 4. klasse på Øhavsskolen i Faaborg er på besøg på plejecentret for at se og opleve, hvordan man bruger matematikken ude i virkeligheden, og hvad man blandt andet laver, når man arbejder i social- og sundhedsfaget.
Besøget er en del af Erhvervsrygsækken, hvor elever fra kommunens folkeskoler kommer på besøg på lokale virksomheder for at lave matematik og lære om erhvervsfag.
På plejecentret roterer eleverne i hold mellem tre stationer.
Ved første station får de til opgave at tælle piller op til Andersine And (farvede perler i pilleglas) – en opgave, hvor der er lagt udfordringer ind med antallet af milligram.
Ved anden station skal de måle, hvor mange glas væske en beboer skal drikke om dagen, hvis de skal op på to liter. Og på den tredje station skal de bage en kage og arbejde med dej, topping og en fair fordeling af lækkerierne.
Beboerne bliver opfordret til at komme og være med sammen med børnene. Det er der en del, der gør. Thorkild sidder i kageduften og fortæller glædeligt røverhistorier om dengang, han spillede fodbold og kunne løbe stærkt. Og Inge sidder længe og følger med, imens ét af holdene først måler vand op i glas og senere tæller perle-piller op.
Erhvervsrygsækken
- Erhvervsrygsækken er et samarbejde mellem skoler og virksomheder i Faaborg-Midtfyn Kommune.
- Her kommer alle elever i kommunens folkeskoler hvert år fra 4.-9. klasse ud og besøger lokale virksomheder og lærer blandt andet, hvordan man bruger matematik på virksomheden.
- Målet er at øge kendskabet til arbejdsmarkedet og gøre flere elever interesserede i at tage en erhvervsuddannelse.
- De seneste tal viser, at andelen af elever, som vælger en erhvervsuddannelse efter 9. eller 10. klasse er steget fra 25 til 29 % i kommunen over de seneste år. Landsgennemsnittet er knap 20 %.