"Det er træls, jeg er jo stolt af mit arbejde":Fordomme rammer Jeppe som social- og sundhedsansat

“I sidste ende ved vi jo godt, hvor vigtige, vi er. For det får vi at vide hver dag af beboerne. Men jeg ville ønske, at opfattelsen også var sådan generelt i samfundet, siger Jeppe Kaagaard Almdal. Cæcilie Dohn Christensen

Flere end to ud af tre social- og sundhedsansatte oplever fordomme, viser ny undersøgelse. Det kan smitte af på ens egen opfattelse af faget, mener social- og sundhedsassistent.

i dag kl. 12.17

“Selvfølgelig har jeg oplevet fordomme.”

Svaret falder prompte fra den 31-årige social- og sundhedsassistent Jeppe Kaagaard Almdal. 

Han er ikke i tvivl om, at han og hans kollegaer står model til en del flere fordomme end mange andre.

Selv mærkede han det især, lige da han trådte ind i faget, hvor flere var uforstående over, hvorfor han havde valgt at gå den vej. 

“Det er jo virkelig ærgerligt. Men jeg tror i høj grad, at både uddannelsessnobberi og uvidenhed spiller ind her." siger han.

Det er som om, at det er bedre og finere, hvis man har taget en lang uddannelse

Jeppe Kaagaard Almdal, social- og sundhedsassistent

Jeppe Kaagaard Almdal oplever, at mange misforstår eller er ligeglade med, hvad jobbet indebærer. Og det munder ud i en generel opfattelse af, at “alle da kan blive social- og sundhedsansat”. 

Derfor ville han også ønske, at der var flere, der rent faktisk stillede spørgsmål og var interesseret i at høre mere om hans indsats. 

“Det er som om, at det er bedre og finere, hvis man har taget en lang uddannelse,” siger han og fortsætter:

“Men det arbejde, vi udfører, er jo virkelig vigtigt. Det er os, der træder til hos nogle af de mennesker, der har allermest brug for hjælp eller pleje.”

Fordomme i kommentarsporet

I en ny undersøgelse fra FOA svarer flere end hver tredje social- og sundhedsansatte, at de “meget ofte” eller “ofte” oplever negative fordomme over for deres arbejde, uddannelse eller fag. Samtidig svarer yderligere 35 procent, at de “sommetider” oplever det.

Fordommene kan både komme fra pårørende, borgere, andre faggrupper og venner eller familie. Men på særligt ét område står det slemt til: I medierne og på de sociale medier. 

I undersøgelsen svarer 64 procent, at det er her, de møder fordommene. 

Jeg vil langt hellere være i nuet og have fokus på de mennesker, som jeg kan hjælpe gennem jobbet

Jeppe Kaagaard Almdal, social- og sundhedsassistent

Og det er et billede, som Jeppe Kaagaard Almdal kan nikke genkendende til. 

“Hvis der bliver lagt artikler op om social- og sundhedsansatte på sociale medier - for eksempel med en dårlig sag fra et plejehjem - så vælter det ind med fordomme i kommentarsporet,” fortæller han. 

Derfor sørger han for at gå uden om de steder, hvor han ved, at kommentarerne kan stikke af.

Jeppe Kaagaard Almdal oplever ikke længere fordommene fra sin omgangskreds. De ved, at han er i faget og brænder for det. Cæcilie Dohn Christensen

Er det pinligt?

Alligevel har den negative omtale af faget sat sig i social- og sundhedsassistenten. Når han skal fortælle om sit arbejde, frygter han, hvilken reaktion han bliver mødt med. 

“Når jeg skal præsentere mig selv for nye mennesker, er der stadig noget i mig, der kan føle en snert af pinlighed over ikke at være blevet til mere,” siger han og fortsætter: 

“Det er træls, for jeg er jo stolt af mit arbejde. Og efterhånden har jeg fundet mig til rette i, at jeg er lige der, hvor jeg skal være.”

I sidste ende er det dog ikke fordommene, der fylder mest, når Jeppe Kaagaard Almdal trækker i den blå uniformstrøje. 

Det gør i stedet hverdagens små og store positive oplevelser med beboerne og den gennemgående følelse af faktisk at gøre en forskel.

“Jeg vil langt hellere være i nuet og have fokus på de mennesker, som jeg kan hjælpe gennem jobbet. Det er jo det, der i virkeligheden betyder noget,” siger han. 


Fagbladet anbefaler