Dagligdagen i mange børnehaver tilbyder ungerne for lidt

Børnehaverne får dårlige karakterer i ny undersøgelse. Kvaliteten beskrives som "tilstrækkelig" for det store flertal af institutioner. Men denne vurdering dækker over en del væsentlige kritikpunkter. iStock-Scanpix

Den første landsdækkende undersøgelse af kvaliteten i de danske børnehaver tegner et nedslående billede af forholdene for de 3-5-årige børn.  

27. januar 2020

Tre ud af fire danske børnehaver (75 procent) må nøjes med karakteren "tilstrækkelig" kvalitet i en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). 

Hver femte børnehave (19 procent) har ifølge undersøgelsen ”god” kvalitet, mens seks procent får dumpekarakteren ”utilstrækkelig” kvalitet. Ingen børnehaver gør sig fortjent til topkarakteren ”fremragende” kvalitet i undersøgelsen, der er den første landsdækkende undersøgelse af kvaliteten i de danske børnehaver.

 

Læs også: Genåbning af dagtilbud: Nogle vil få brug for mere tid

”Vi må desværre konstatere, at kvaliteten i en mindre del af de kommunale børnehaver er så lav, at man kan blive bekymret for børnenes trivsel. Derudover kan man stille spørgsmålstegn ved, om de kommunale børnehaver generelt giver børnene gode nok muligheder for at rykke sig i forhold til deres læring og udvikling. Det er især et problem for de børn, som i forvejen ikke har gode forudsætninger for at udvikle sig, og som faktisk har brug for ekstra støtte for at komme på niveau med de andre børn, siger direktør i EVA, Mikkel Haarder.

 

Måling på seks temaer

EVA har målt kvaliteten inden for seks temaer: 'Interaktion', 'Sprog og literacy', 'Organisationsstruktur', 'Læringsaktiviteter', 'Plads og indretning' og 'Rutiner for personlig pleje'.

Børnehaverne er bedst til samspillet med børnene (Interaktion) og til at planlægge og prioritere dagens indhold (Organisationsstruktur).

 

Læs også: Trivselskommission kommer ikke frem til alle løsninger i et mødelokale: Derfor har de brug for dine ’særlige indsigter’

Dårligst er de til 'Læringsaktiviteter', altså at understøtte børnenes leg og læring, og til at udvikle 'Rutiner for personlig pleje', som både handler om toiletbesøg, håndhygiejne og sikkerhed på legepladsen.

 

FOA: Det er alvorligt

”Det ser skidt ud, for udtrykket ”tilstrækkelig” kvalitet betyder jo ikke, at alt er ok.  Der er tale om en minimal kvalitet, der bare adskiller sig fra det helt utilstrækkelige. Det er meget alvorligt” siger Kim Henriksen, formand for Pædagogisk Sektor i FOA.

Han er især bekymret for, at den forholdsvis lave kvalitet går ud over de svageste børn. For forskning på området viser, at kun høj kvalitet i børnehaverne rummer en chance for at gøre op med social arv. Men dårlig kvalitet rammer alle børnene.

 

Læs også: Coronaregler i dagtilbud: Sådan giver du børnene tryghed

”Undersøgelsen viser, at vi har brug for bedre ledelse i børnehaverne. Den skal sikre et arbejdsfællesskab med mere sparring og en stærkere fælles opfattelse af, hvordan kvaliteten skal være. Og så skal vi have uddannet langt flere pædagogmedhjælpere til pædagogiske assistenter,” siger Kim Henriksen.

 

Uretfærdig bedømmelse

Professor ved Aalborg Universitet Charlotte Ringsmose mener, at undersøgelsen på nogle punkter er uretfærdig over for børnehaverne, fordi EVAs måleredskab, ECERS-3, har amerikanske rødder og dermed bygger på andre værdier end de danske.

”Kvalitet er afhængig af kultur og værdier, og EVAs metode måler også på elementer, der ikke ligger i den nye læreplan. Det svarer til at blive vurderet på en anden jobbeskrivelse, end den man har,” siger hun.

Relevante kritikpunkter

Især temaerne, hvor sprogudvikling og sikkerhedsforhold vejer tungt, bliver problematiske på grund af kultur og værdiforskelle, påpeger Charlotte Ringsmose. Mens hun i andre dele af undersøgelsen finder relevante kritikpunkter og muligheder for forbedringer af kvaliteten.

 

Læs også: Dagplejer: Læreplanen skal ligge i vores DNA

”Vi kommer ikke uden om, at vi ikke er i mål med kvaliteten, selv om målingerne er foretaget om formiddagen med en forholdsvis god normering. Meget viden om, hvad der er godt for børnene, kommer ikke til udtryk i den daglige praksis, og der mangler åbenlyst en fælles forståelse af, hvad kvalitet er.”

 

Man er nødt til at dykke ned i hvert enkelt tema, hvis man skal vurdere, hvilke målinger der er er præget af kulturelle værdier, og hvornår undersøgelsen rummer reel ny forskning, mener Charlotte Ringsmose, og hun efterlyser en kvalitetsundersøgelse, der er mere båret af den danske børnehavekulturs værdier.