Sosu-assistent krævede ekstra løn og fik det: ”Vi skal turde sige, at vi er mere værd”
Hvis du skifter job, skal du udnytte chancen og kræve mere i løn. Dét er budskabet fra social- og sundhedsassistent, som minder om, at sundhedspersonale er i høj kurs.
21. oktober 2021
Dorte Willumsen var egentlig tilfreds med både kolleger og arbejdsopgaverne på det plejehjem, hvor hun var ansat. Men lysten til nye, faglige udfordringer fik hende til at søge videre.
Men hun var samtidig fast besluttet på, at hun ville have to løntrin ekstra svarende til omtrent 786 kroner mere på lønsedlen hver måned, hvis hun skulle skrive under på en ny kontrakt.
Det tilbud blev accepteret af hendes nuværende leder på en afdeling for borgere, der er visiteret til genoptræning. Om lønforhandlingen siger Dorte Willumsen:
“Det er faktisk en smule pinligt, for der skete ikke andet, end at jeg bad om to løntrin ekstra, og så fik jeg det,” siger hun og tilføjer, at hun ikke fortryder, at hun ikke bad om mere, for de to ekstra løntrin var det, hun ønskede.
Vant til at forhandle løn i det private
Det meste af sit arbejdsliv har 52-årige Dorte Willumsen arbejdet i det private. Først et par år på et mejeri og så 15 år som daglig leder på en fabrik. Derfor er det ikke uvant for hende at forhandle sin egen løn.
Hvis Dorte Willumsen ikke selv havde forhandlet sin løn op, skulle hun arbejdet i knap seks år yderligere, før hun igen ville stige i løn som følge af højere anciennitet.
Hun har været uddannet social- og sundhedsassistent i knap 5 år, og hun opfordrer sine sosu-kolleger til at have modet til at stå ved, at de er mere værd.
“Vi skal huske på, at der er stor efterspørgsel efter os. Så hvis man er i en situation, hvor man gerne vil skifte job, så skal man ikke bare stille sig tilfreds. Vi er mere værd, og det er vi kvinder måske sommetider for dårlige til at erkende og italesætte,” siger Dorte Willumsen og fortsætter:
“Men man skal også huske på, at overenskomsten beskriver vores grundløn, og den løn er altså for de grundlæggende ting. Men vi bliver alle sammen dygtigere til at håndtere noget i den tid, vi går på arbejde. Nogle bliver gode til at håndtere demente. Nogle bliver gode til at håndtere sorg. Vi bliver alle sammen gode til at håndtere noget, og det er det, vi skal fremhæve.”
Brug din TR
Dorte Willumsen havde ikke selv sin tillidsrepræsentant med til sin ansættelsessamtale. Men det er en god idé at have, især hvis man føler, at det er vanskeligt at italesætte, at man er mere værd, siger social- og sundhedsassistenten:
“Ens tillidsrepræsentant skal nok sørge for at spørge ind til, hvad man er dygtig til. Og der skal man turde sætte ord på, hvad man er god til, og lade være med at sætte sit eget lys under en skæppe. Men man skal heller ikke være ublu, for det er klart, at hvis man beder om 4 eller 5 løntrin, så begynder der at blive stillet modkrav.”
Hvis det skal lykkes at få mere i løn, er det vigtigt at tage forhandlingen, når man tiltræder. For efterfølgende er det vanskeligt, har Dorte Willumsen erfaret:
“Hvis du går ind til din nuværende chef og beder om lønforhøjelse, er det desværre svært at få igennem. For det er der ikke sat ressourcer af. Der, hvor jeg var, var der eksempelvis 8 løntrin at fordele mellem 60 medarbejdere, når der skulle forhandles lokalløn én gang om året.”
Skal blive bedre til at 'sælge sig selv'
I FOA Silkeborg-Skanderborg er sektorformand Lone Smedegaard enig i, at det er ved jobskifte, at man har mulighed for at blive honoreret for kvalifikationer, som ikke afspejles i ens nuværende løn.
Derfor er det vigtigt at italesætte ved ansættelsessamtale, hvis man har særlige kvalifikationer, pointerer Lone Smedegaard:
“I en lang periode har der desværre nok været en tendens til at sige, at man ‘bare skal have det, man plejer’. Man er ikke vant til at tale om løn og at ‘sælge sig selv’. Det skal man lære, og her er det vigtigt, at tillidsrepræsentanterne er godt klædt på til at hjælpe.”
Hun opfordrer samtidig medlemmer, der står foran en ansættelsessamtale, til at kontakte deres lokale afdeling. Den kan nemlig rådgive om, hvilke krav man bør stille i en lønforhandling.