Lønseddel-tjek betalte sig: Hanne fik 64.000 kroner udbetalt

Tillidsrepræsentant Rie Biersted brugte mange timer på at gennemgå tre års lønsedler for kollegaen Hanne Sjøberg.
i dag kl. 16.03
Der var ikke langt fra tanke til handling, da Hanne Sjøberg sidste år fik en mistanke om, at der måske var fejl i hendes løn.
”Kan du ikke lige fikse det,” spurgte hun sin tillidsrepræsentant på Plejehjemmet Falkegården i Ålsgårde.
Hun hedder Rie Biersted, og hun kunne da godt fikse sagen. Også selv om det ikke var helt enkelt. Faktisk var det ’ret indviklet’, som Rie Biersted, der tillidsrepræsentant for 85 sosu-ansatte og husassistenter, formulerer det.
Men så var der også gevinst. Hanne Sjøberg, der er 60 år og ansat som ufaglært på den nordsjællandske arbejdsplads, havde krav på 64.000 kroner.
”Det var aldrig gået uden Rie,” siger hun i dag.
Større opgave end forventet
Hanne Sjøberg har arbejdet på Falkenberg i fem år. Først som afløser, og derefter som vikar, før hun blev fastansat for tre år siden. Hun har regelmæssigt tjekket sine lønsedler, men er aldrig faldet over noget, der så forkert ud.
”Jeg prøver jo at følge med, men det kan være svært at skelne de mange betegnelser fra hinanden,” siger hun.
Løntjek gav Kristina tilskud til brylluppet
Derfor reagerede Hanne Sjøberg først, da en kollega opfordrede hende til at kontakte tillidsrepræsentanten, som udbad sig de seneste tre års lønsedler.
”Opgaven var større end forventet, og jeg har jo ikke oceaner af tid. Så jeg havde sagen fremme mange gange, før jeg var igennem alle lønsedler,” mindes Rie Biersted.
En myriade af fejl
Det blev heller ikke nemmere af, at der var tale om mange typer af fejl og ikke bare en enkelt, der gik igen og igen. Det handlede blandt andet om tillæg for ikke-varslede vagter, merarbejde, overarbejde og fridage, der var blevet inddraget.
”Bagefter skulle jeg beregne hendes efterbetaling, og da det var på plads, ventede forhandlingerne med vores arbejdsgiver. De var heldigvis nemme, og det varede ikke lang tid, før det hele faldt på plads,” fortæller Rie Biersted.
Hun har været tillidsrepræsentant i 11 år og opfordrer jævnligt sine kolleger til at komme forbi med lønsedlen for at få den tjekket.
”Jo hurtigere en fejl bliver opdaget, jo hurtigere er det jo at rette den,” siger Rie Biersted.
Nyt og hurtigt værktøj
Hidtil har Rie Biersteds metode været den gængse: De tunge lønsager er blevet kortlagt af en medarbejder. Lønseddel for lønseddel.
Men nu har FOA udviklet et nyt digitalt værktøj, der kaldes FOA-løntjek, som kan skabe et langt hurtigere overblik over de sager, der handler om døgnarbejdstidsaftalen.
Det nye system tilbydes de lokale fagforeninger og vil være rullet ud over hele landet inden for en overskuelig fremtid.
I FOA Nordsjælland er man allerede koblet på med en medarbejder, der er uddannet til at bruge systemet.
”Det går meget hurtigere, og det har frigivet kræfter, som betyder, at det er sjovere at være fagforening,” siger Lene Lindberg, der er formand for FOA Nordsjælland.
Millionerne ruller ind til FOA-medlemmer
Det siger hun med henvisning til den tommelfingerregel, der fortæller, at man nu kun skal bruge fem timer på at kortlægge og analysere en sag, man hidtil har brugt 40 timer på at får styr på.
Tjekker nu alle lønsedler
På Plejehjemmet Falkenberg er Hanne Sjøberg overbevist om, at hun har haft sin sidste ’tunge lønsag’.
Og så trækker hun i øvrigt lidt mellemfornøjet på smilebåndet, når hun bliver spurgt om, hvad der skete med de penge, hun pludselig fik mellem hænderne.
”De blev brugt på en gammel skattegæld. Men det var også fint.”